Samboer - brudd - rettigheter?

Miidra

Lille M.M.M.
Hei.

Har ei i familien som er på tur inn i ett brudd med samboeren (han er utro). De har vært samboere i mange mange år. Hun har snakket med advokat som sier at teknisk sett har hun ingen rettigheter.
De eier hus, men den står vel på han. Hun har satt inn penger i huset etter salg av hennes leilighet (huset ble kjøpt etter de ble samboere).
Men ingen papirer på det, og sånt er slettet nå i bank og greier(?).

Noen som har vært i en lignende situasjon? La oss si han ikke er villig til å ordne opp dem imellom... har hun noe sjangse og få noe om hun tar det videre?
Noen som har noe erfaringer?

Hun må i allefall ha dokumentasjon. Har de ikke underskrevet samboeravtale? hvordan har hun satt inn penger i huset? Om hun har betalt ned på lånet hans er det en klassisk felle... Trist

Hun må i allefall ha dokumentasjon. Har de ikke underskrevet samboeravtale? hvordan har hun satt inn penger i huset? Om hun har betalt ned på lånet hans er det en klassisk felle... Trist

Han har betalt lån, hun alt annet ting og tang, mat til huset, klær, alt som har med deres sønn og gjøre osv.... Tror ikke de hadde samboeravtale dessverre. Pengene gikk inn i huset når de kjøpte det. Så hun var med å kjøpe huset med egne penger. Vet ikke om det er mulig å finne fram noe dokumentasjon så lenge etter.

Høres ut som den klassiske fella der hun dessverre risikerer å bli stående uten noen ting.
Jeg håper hun finner noe dokumentasjon på at hun har dyttet penger inn i huset.

Finnes det ingen dokumentasjon på at hun har overført penger til huskjøpet? At det har gått fra hennes konto? Da hadde jeg evt kontaktet banken. Viktig å ha det på papiret at det er 50/50 i hvert sitt navn eller kontrakt! Hadde også tatt kontakt med advokat om ikke det er gjort til nå. Ønsker henne lykke til i denne tøffe tiden[emoji173]

Så lenge hun har betalt inn på lånet og kan dokumentere det kan hun kreve pengene tilbake. Banken har dokumentasjon for transaksjoner i systemet sitt.

Ble huset kjøpt etter de ble samboere så er det jo rart banken har kun satt huset på en om de tok opp lån sammen? Jeg har kjøpt mange boliger og er det en ting banker er nøye på er det at de skal ha all dokumentasjon og begge signatur. Signerte hun ingen ting da de kjøpte bolig?

Back
Topp