Salvie i maten

Mye vil ha mer...

Betatt av forumet
Til nyttårsaften har vi alltid kalkun. Da hører det med en nydelig brødstuffing som inneholder en del salvie. Dette er min favoritt med hele måltidet. Men nå har jeg plutselig lest at salvie visstnok ikke er bra for gravide og kan føre til abort.:wideyed: Så nå lurer jrg på gjelder det for ett måltid i matlaging også eller er det mere mytet på de som inntar dette daglig i form av te etc. Tar jeg en sjanse om jeg spiser det eller er det helt greit? Jeg klarer meg selvsagt uten, men om det er ufarlig så vil jeg jo gjerne spise det...

Jeg hadde nok holdt meg unna. Det blir litt som med spekemat og alkohol tenker jeg. Kildene jeg finner på engelsk (blant annet webmd) anbefaler gravide å holde seg unna

Jeg hadde nok holdt meg unna. Det blir litt som med spekemat og alkohol tenker jeg. Kildene jeg finner på engelsk (blant annet webmd) anbefaler gravide å holde seg unna

Ja, det ender vell med det. Dette er jo mitt 4 svangerskap, og med de andre tre visste jeg jo ikke at man ikke skulle spise salvie, så det har jeg faktisk gjort med alle 3. Nå er jo ingefær også nevnt, mens det samtidig anbefales mot kvalme i svangerskap. Og Rosemarin har jeg jo spist masse av og det har visst mye lik effekt som salvie. Jeg blir helt svett for det er jo sååå mye å passe på i forhold til hva jeg kan huske med de andre tre. :woot:

Ja, det ender vell med det. Dette er jo mitt 4 svangerskap, og med de andre tre visste jeg jo ikke at man ikke skulle spise salvie, så det har jeg faktisk gjort med alle 3. Nå er jo ingefær også nevnt, mens det samtidig anbefales mot kvalme i svangerskap. Og Rosemarin har jeg jo spist masse av og det har visst mye lik effekt som salvie. Jeg blir helt svett for det er jo sååå mye å passe på i forhold til hva jeg kan huske med de andre tre. :woot:
Det skjønner jeg. Mye mulig det går fint for én gang, men det står ingen nedre grense så da tror jeg man gjør lurt i å avstå. Spiste salami og spekemat hele mitt første svangerskap, fikk en frisk og fin gutt, men vet jo at det ikke hadde trengt å gå bra. Men da visste jeg ikke at man var anbefalt å la være
Kjenner også på at det er mye å holde styr på altså, ting endrer seg jo fra svangerskap til svangerskap også

Jeg tror ikke jeg ville bekymret meg så mye siden det kun er en gang, og helsenorge ikke skriver noe om det på sine nettsider. Du kan jo evt. prøve å spørre jordmor?

Det skjønner jeg. Mye mulig det går fint for én gang, men det står ingen nedre grense så da tror jeg man gjør lurt i å avstå. Spiste salami og spekemat hele mitt første svangerskap, fikk en frisk og fin gutt, men vet jo at det ikke hadde trengt å gå bra. Men da visste jeg ikke at man var anbefalt å la være
Kjenner også på at det er mye å holde styr på altså, ting endrer seg jo fra svangerskap til svangerskap også
Ja, det er fryktelig mye å forholde seg til, og dette med salvie var jo en ren tilfeldighet at jeg snublet over. Det sto ikke i brosjyren jeg fikk hos jordmor.

Jeg tror ikke jeg ville bekymret meg så mye siden det kun er en gang, og helsenorge ikke skriver noe om det på sine nettsider. Du kan jo evt. prøve å spørre jordmor?
Nei, jeg har jo ingen ønske om å være hysterisk på noen måte. Men jeg kjenner jo at denne gangen er jeg mere overbeskyttende enn noen gang. Og nå som j3g har fått tenkt litt er valget enkelt. Jeg er 38 år og om vi mister denne klarer jeg ikke påkjenningen med å starte over, for det har jeg gjort en gang før etter MA og det er jeg neppe istand til igjen. I tillegg skal mannen min nå kutte strengen om bare noen dager. Konklusjonen er nok at jeg neppe kommer til å ta den sjansen i år, for jeg ville aldri kunne tilgitt med selv om det mot formodning skulle gå galt. Det er jo bare å kutte det ene lille tilbehøret. Så kan jeg jo lage noe annet spennende istedet heller. Hadde det enda vært mindre mengder, så ja, men i denne stuffingen går det MYE salvie, jeg kan naturligvis redusere, men enda vil det bli en solid mengde, og nå som jeg vet det kan skade så skal jeg nok heller lære meg å lage yorkshire pudding ;)

Back
Topp