Salve på sår brystknopp

ingiln

Flørter med forumet
Hei! Har nokon erfaring med sår på brystet i forbindelse med amming? Har eit sår på sida av brystknoppen, som er 1 mm djupt, 4 mm langt og 2 mm breidt. Amming er vondt! Eg smører på brystkrem etter amming. Skal den dekka såret, eller skal eg berre smøra rundt? Har nokon evt andre tips?
 
Jeg vil tro de fleste har såre brystvorter i begynnelsen av ammingen.
Det gjør fryktelig vondt. Lille her gulpet blod en periode[&:]
 
Jeg smurte meg godt med purelan maaaange ganger om dagen. Både på såret og rundt hele. Passet på og la brystene lufttørke etter amming og presset ut litt melk som tørket på vorta. Det skal hjelpe[:)]
 
Med god smøring, melk og luft så blir det bedre[:)]
 
hadde åpne sår på knoppene i en liten periode ja..
kuttet ut engangsinleggene (for en periode), tok tiden til å lufttørke puppene etter amming, og brukte heller gasskluter på puppene for å "samle" opp melken som kom..

noen har god effekt av albueskjell også (finnes i apotek og er samme skjell som vi plukker på stranden)

ved åpnesår så kan jeg ikke annbefale verken purelan eller vanlig brystkrem... ville gått for en sårsalve eller øyesalve (øyesalven har samme funksjon som sårsalven)
 
Husk: viss du bruker sårsalve (feks hydrokortison) må du vaske den vekk med litt lunkent vann før neste amming.
Viss du smører med Purelan trenger du ikke vaske det vekk. 
 
Jeg ble anbefalt simplex øyesalve på barsel. Jeg hadde åpne sår på begge brystvortene ganske lenge, fulgte alle råd i boka med lufttørking osv. Det jeg fant ut var at jeg ikke skulle la sårskorpa tørke, for da ble såret revet opp ved hver amming. Det ble bedre da jeg sørget for at sårest aldri tørket helt. Jeg kuttet også ut amming en uke, pumpet og matet med skje. Det hjalp også godt, for da fikk jeg rett og slett avlastet litt. Sårene grodde etterhvert, men jeg ble aldri komfortabel med ammingen. 
 
Albueskjell hjelper! http://www.albueskjell.no/
Det kan plukkes selv, bestilles eller kjøpes på diverse helsekostbutikker.
Vi ble også annbefalt ringblomstsalve med lanolin i fra vår doula (som også er ammehjelper) og jordmor. Har ikke hatt det problemet, men den funker kjempebra på sår med skorper på så jeg tror det er verdt å prøve. :-) Man vasker det av før amming.
 
For sår som bruker lang tid på å gro, kan man få tatt en bakterieprøve hos legen. I uheldige tilfeller må man ha medisin.

Det beste er å sørge for godt gap hos babyen, og god ammestilling. Søk ammehjelp, for eksempel på helsestasjonen. Det er ikke meningen at man skal gå rundt å ha vondt i lang tid.
 
Fikk ammehjelp på helsestasjonen og hun sa at jeg burde bruke brulidine, og unngå purelan på sprekker i brystvorten (purelan holder på fuktigheten, noe som ikke er bra om såret er infisert). Og bruke tesil eller lignende for å lufte brystvortene, samt å unngå at de blir flattrykte da det stenger fuktigheten inne i sårene.

Jeg ammer ham på det gode brystet, pumper og mater til ham på det med sprekken. Lar brystvortene lufttørke med litt melk på. Bruker Nipple Ease brystvortebeskyttere hele døgnet, og smører brulidine på den såre brystvorten 2-3 ganger per dag(på hele knoppen). Bruker kun engangs ammeinnlegg for å unngå bakterievekst mens såret gror, jeg lekker ganske mye og må bytte ammeinnlegg ofte.

Jeg ser bedring fra dag til dag, og håper jeg snart kan amme på begge brystene igjen uten smerter. Det viktigste jeg fikk ut av ammehjelpen var å korrigere sugegrepet og lære hvordan jeg kan forbedre grepet etter at han har sugd seg på uten å måtte ta ham av først.
 
Back
Topp