Salt pålegg..matlei..hjelp!

MaBellami

Flørter med forumet
Jeg er litt i knipe hva pålegg på brødskiva angår..

Har funnet ut at man skal holde seg borte fra fårepølse, salami, spekeskinke, mårpølse, roastbeef og alt godt som jeg liker. 

Kokt skinke/hamburgerrygg/kalkun/kylling er godkjent, men nå er jeg møkk lei det...

Jeg spiser leverpostei og makrell/tomat, men er det noen andre salte pålegg dere anbefaler?

Hjelp...

Taffelost
Ost med paprika/agurk/tomat og litt salt på
Div krydderoster
Leverpostei
Baconpostei
Egg

emoticon 

Baconost på tubeemoticon

Peppermakrellen de har på Coop Mega - fantastisk!!!
Dille!!!

Jeg er nok like lei som du.. Elsker spekemat og deilige oster som brie osv... SAVN!

Jeg har ei venninne som stekte seg mye bacon da hun hadde lyst på salt pålegg, men foreløpig gjør tanken på bacon meg bare enda mer kvalm..

Jeg trodde det var vakuumpakket pålegg (spekemat slik som eks salami og spekeskine) vi skulle holde oss unna, men ikke vanlig innpakket salami. Æsj, har jeg misforstått?

Da har jeg misforstått også. Spiser salami på brødskiva nesten hver dag jeg. Æsj, kan jeg ikke det mer? :(

Hmm..dette er jeg jammen ikke sikker på, er ingen ekspert...
hvem kan vite svaret på dette?

emoticon
Det hadde vært helt fantastisk å kunne spist litt "saltpølse" på skiva i disse "uggene" tider...

Spiser både salami og anna godt jeg... Hørte ikke på jordmor for 11 år siden, og det gikk bra, og har tenkt til å gjøre akkurat det samme denne gangen.

Hvis jeg ikke skal få spise de få tinga jeg liker, så kommer jeg til å gå ned masse i vekt i alle fall..... Og det er da meninga å overleve også ;)

Det eneste jeg er nøye på, er at alt kjøtt/fugl jeg har til middag skal være helt gjennomstekt/kokt. Så kommer ti lå savne roastbeef og tunfiskbiff fremover..... :(

Lolodi skrev:
Jeg spiste også salami forrige svangerskap, men det var fordi jeg ikke visste at det kunne være skadelig. Sønnen min er frisk som en fisk, men dersom salamien hadde inneholdt Listeria, hadde jeg kanskje ikke hatt noen sønn i det hele tatt.

Skjønner ikke helt hvorfor du er så veldig nøye med å gjennomsteke maten hvis du bevisst velger å spsie spekemat...

Vet du.. Det skjønner ikke jeg heller... Men sånn har jeg i grunn alltid vært. Er veldig glad i spekemat, men ikke middag som ikke er gjennomstekt. Altså type roastbeef. Har faktisk ikke tenkt over det noen gang.
Samtidig har jeg heller aldri sett på salami som spekemat, enda jeg vet godt at det er det. Men, men... :-)

Sønnen min også er helt frisk, og jeg både spiste det jeg ville, og røyka på tiden. Selv om jeg bevisst prøver å være litt mer forsiktig nå, så må jeg fremdeles ha i meg mat som sagt ;-)

Vi kan jo spise spekemat hvis vi varmebehandler det.

Nå jeg gikk med gutten, sa jordmora mi at jeg kunne spise salami og sånnt, bare jeg passet på at den var fersk, altså nylig åpnet pakke og lenge til datoen gikk ut. Så da gjorde jeg det. "gammel" salami kunne vi bruke på f.eks ostesmørrbrød eller pizza o.l.

Men denne gangen har ejeg valgt å holde meg unna alt som kan være farlig, rett og slett fordi jeg har hatt nok aborter :( Selv om jeg ikke vet om hva det er som har forårsaket dem.

Denne diskusjonen dukker opp på alle terminforum, tror jeg.
Noen fremholder sin rett til å spise hva de vil, til tross for at det finnes klare bevis for at ting kan skade og/eller ta livet av barnet ditt. Andre velger å holde seg unna. Personlig holder jeg meg unna - for å være på den sikre siden! Synes å ikke spise spekemat og muggoster i 9 mnd er et lite offer for barnet mitt... 

PS: Spekeskinke ristet i stekepanna uten smør blir herlig og helt trygt! emoticon
Og til dere som er matleie; min erfaring er at så fort man blir vant til et kosthold uten de få tingene man skal holde seg unna går følelsen over.

Jeg er veldig glad i røkt laks og reker, men dette bør være nyåpna pakker.
Ellers div. salater. Crabstickssalat, italiensk salat (spesielt de hjemmelaga på Obs og meny)

Jeg har lest at man kan spise spekemat om man fryser det godt først, da vil eventuelle parasitter og bakterier dø. Jeg har også stekt spekeskinke. Den blir litt tørr og sprø, men smaker fortsatt godt :) Lykke til

Trin skrev:
Denne diskusjonen dukker opp på alle terminforum, tror jeg.
Noen fremholder sin rett til å spise hva de vil, til tross for at det finnes klare bevis for at ting kan skade og/eller ta livet av barnet ditt. Andre velger å holde seg unna. Personlig holder jeg meg unna - for å være på den sikre siden! Synes å ikke spise spekemat og muggoster i 9 mnd er et lite offer for barnet mitt... 

PS: Spekeskinke ristet i stekepanna uten smør blir herlig og helt trygt! emoticon
Og til dere som er matleie; min erfaring er at så fort man blir vant til et kosthold uten de få tingene man skal holde seg unna går følelsen over.

Signerer denne.

Og håper om ikke annet at du ikke røyker dette svangerskapet, bakemamma.

Back
Topp