Salt mat!!

Liol

Forelsket i forumet
Tips meg: om all salt snacks og mat dere kan komme på?? I juletiden koser jeg meg vanligvis med spekemat, flattbrød og potetsalat! Svigerfamilien min, som vi feirer jul hos i år, spiser dette hele tiden, så jeg leter desperat etter et alternativ! Noe salt! Tips? Ritz kjeks og nachochips knaskes rett som det er! Annet?

Saltstenger?
Kom ikke på noe særlig, men lurer egentlig på det samme.

Potetgull, mmmm.... Pommes frites? Ovnsbakte poteter (med aioli?)

Når du nevner salt mat - Eg har aldri brukt å salte maten min noe særlig, men etter eg ble gravid nå så salter eg alt. Det er jo ikke smak på noe. Å her ene dagen eg var på jobb, så skulle kollegaen min lage omelett.. Mmm, tenke eg.. Men når eg fikk den servert så ser eg at hun har hatt noe oppi, eg spør hva det er.. Spekepølse !!!! Den som måtte skylde på allergo var jo meg..

Aner ikke hva eg skal spise til jul eg heller, spekemat er jo så godt... men får bare lete i butikkene å se hva som finns der :P

ja, jeg er desperat etter salte ting nå. Det lille jeg klarer å spise må være salt, fordi det holder kvalmen i sjakk, og salt er INNMARI godt for tiden! hehe! :)

Kanskje jeg kan prøve litt salt kald juleskinke, sammen med hjemmelaget potetsalat.. :)

Men varmebehandlet spekeskinke kan man visst ha? Har lurt på hvor mye som skal til før det kan kalles varmebehandlet?

Når du nevner salt mat - Eg har aldri brukt å salte maten min noe særlig, men etter eg ble gravid nå så salter eg alt. Det er jo ikke smak på noe. Å her ene dagen eg var på jobb, så skulle kollegaen min lage omelett.. Mmm, tenke eg.. Men når eg fikk den servert så ser eg at hun har hatt noe oppi, eg spør hva det er.. Spekepølse !!!! Den som måtte skylde på allergo var jo meg..

Aner ikke hva eg skal spise til jul eg heller, spekemat er jo så godt... men får bare lete i butikkene å se hva som finns der :p
Spekepølse kan du spise så lenge den er varmebehandlet ;)

Nå har jeg akkurat fått mannen til å lage meg omelett da jeg fikk så innmari lyst på det etter å ha lest tråden her :p
Knall godt :D
Vi hadde i skinke da i stedenfor spekepølse :)
Mmmmmmm :)

Hva med å fryse spekematen først?? Da dreper man bakteriene :)
Hvis ikke kan salamien fra gilde spises, med eggerøre og potetsalat er det jo vel så godt :)

de sier at om merket maten kommer fra er kjent, som feks gilde, så er det tryggere å spise....

Hva med å fryse spekematen først?? Da dreper man bakteriene :)
Hvis ikke kan salamien fra gilde spises, med eggerøre og potetsalat er det jo vel så godt :)

Frysing dreper visst ikke Listeria bakterien...

Mat må både fryses og stekes, men Mattilsynet råder alle gravide uansett til å avstå fra spekemat og noen andre matsorter i svangerskapet. :) sitter på iphone nå, så kan ikke henvise til kilde, men har opplyst om dette ved to anledninger her inne, med kilde! :)

Hva andre gjør og ønsker, legger jeg meg ikke oppi, men jeg følger matportalens anbefalinger.

Det går vel kanskje ikke som mat akkurat, men jeg spiste salte sild (godteriet) her om dagen, og det var fantastisk godt! :)

Frysing dreper visst ikke Listeria bakterien...
Ååh :( :( Glad jeg ikke sjesser på spekemat, har aldri vært SÅ glad i det at jeg ikke klarer å holde meg unna... MEN det er jo VERDT det da! Og det er jo bare 6-7 mnd igjen :) :)

Hmmm har ikke holdt med til den regelen jeg... Kanskje jeg bør revurdere- spiser gull salami hver da...

Back
Topp