Salg av leilighet for 3.gang uten hell... Hva gjør vi nå?

bergfrue

Forumet er livet
VIP
Dette er en LANG historie, som jeg korter ned i punkter for å gjøre den lesbar...
- 2007 kjøpte vi leilighet i tomannsbolig for 1 200 000,-
- Bodde der 1 år før vi ikke orket mer (dukket opp feil og mangler fra 1 måned etter vi flyttet inn, samt at naboene er narkomane, stjelende partyløver som legger igjen sprøyter og drit overalt. Tør rett og slett ikke bo der)
- Vi leier leilighet, og leier ut leiligheten vi eier
- Fikk ny takst - verdien er kun 990 000, vi ble lurt av han vi kjøpte av
- Leide advokat og skulle gå til sak mot selger for å heve kjøpet, men vi var nr 75 på listen... Dette var en bolighai som skyldte bl.a. Statoil en del hundretusener. Derfor ble saken vår lagt død.
- Leiligheten ligger ute for salg for 3.gang uten hell
- Vi får ikke lov av banken å selge for mindre enn 990 000 pga "negativ sikkerhet i boligen", den er ikke verdt det vi har i lån
- Vi får ikke mere lån til å pusse den opp
- Vi måtte makse et mastercard for å opparbeide en hage så førsteinntrykket ikke skulle være så fælt
- Vi har spurt kommunen om den kunne være av interesse, men det var den ikke..

Nå føler vi at vi har prøvd alt, jeg blir sprø av å eie den leiligheten.. Det er en selveier, og den forfaller mer og mer for hver dag.. Snart MÅ taket byttes, det bør dreneres osv osv osv. 
Hvilke muligheter har vi nå? Noen som kan hjelpe oss? Dette er rett og slett deprimerende!

(fjerner dette etterhvert... Liker ikke å skrive ting om naboen på nettet. ;-)

Her var det ikke mye svar å få.. Dytter den opp...

Uff, for en fortvilet situasjon!! Føler med dere!

Men råd...hm, nei...jeg ville gjort ALT for å bli kvitt leiligheten, det er helt sikkert.
Tror bekymringene ved å eie den ville ødelagt meg litt hver dag, så det beste må vel være å få solgt den.

...Så er det det å få solgt den, da....har du prøvd å selge privat? Notis i avisa, uten megler. Om du da har foreldre (eller noen andre) som kan ta opp eks 100-150 000 i lån for deg (som dere betaler renter på) og så kan du jo selge til eks 850 000.

Jeg vet ikke...men for min del ville det vært nødvendig å selge den leiligheten (neeesten uansett pris) fordi jeg ville hatet å ha det hengende over meg. Hva med en ny samtale med banken? Er de ikke behjelpelig med å finne løsninger???

Huff for en forferdelig situasjon.
Mitt første råd er å få en annen advokat til å gi dere gode råd.
Og en ny megler til å prøve å legge ut leiligheten for salg.
Dette blir nok ikke lett hvis dere ikke har midler til å betjene de utgiftene.

Jeg er sikker på at mine råd, er sikkert de samme som dere har tenkt på selv, som f.eks øke husleien, kontakte nav...

Har dessverre ingen bedre forslag, for jeg har ikke vært borti lignende.
Men håper (og dytter) du får bedre svar av andre her, som kan være til hjelp.

Lykke til.

Kjempetrasig situasjon å være i :(

Hvordan er boligmarkedet generelt der dere bor, er det like tregt for andre boliger å bli solgt også?

Takk for svar!! Det er vanvittig tunge kilo å bære på skuldrene hver dag ja.
Blir snart sprø...

Vi har ikke prøvd å selge privat nei.. Den går av markedet i september/oktober. Så da vet jeg jammen ikke hva vi gjør... Vi har akkurat vært i ny samtale med banken og rådet vi fikk var ...... SPARE! Haha, for det er jo så lett når utgiftene baller på seg med andre ting der ute.... De er desverre ikke veldig behjelpelige, vi har vært i flere banker og alle sier det samme. De taper jo på dette, men vi får fortsatt ikke mer lån for å pusse opp og lignende. Det er visst for risky... 

At noen andre tar opp et lån går jo an å sjekke ut, det har vi ikke tenkt på.. Men setter de da den summen inn på vårt lån slik at vi kan gå ned i pris da ? Eller hvordan tenkte du "jegogde2gutta"?

Han vi kjøpte av ble slått konkurs i rettssak rett etter vi prøvde å få ut penger av han, så det er nok ingenting å hente der :(

Øke husleien går ikke, for da er det ekstremt få interesserte desverre...

Boligmarkedet er egentlig ganske greit, det er vår som har en skummel tilstandsrapport med mye TG2 og TG3 som skremmer folk bort. Dyre ting som tak, drenering osv.

Har dere stabile leietakere som er interessert i å bli boende, og dekker leieinntektene de faste utgiftene dere har på lån, kommunale avgifter o.l?

¤Tebsil¤ skrev:
Har dere stabile leietakere som er interessert i å bli boende, og dekker leieinntektene de faste utgiftene dere har på lån, kommunale avgifter o.l?

Nei, vi bytter leietakere ca en gang i året. Stort sett studenter som bor der for et år og slikt. Vi går i minus med ca 500-1000 kr pr måned på summen vi betaler på lånet kontra husleien vi får inn, så nei... det dekker ikke på langt nær lån + kommunale avgifter. Vi leier heldigvis veldig billig her vi bor nå... Det redder oss.

Hei...:)
Uff, dette hørtes veldig fælt ut! Skjønner godt at dere ikke vil bo der..
Jeg jobber i et megler firma å driver med utdannelse nå.
Når dere kjøpte leiligheten, kjøte dere den mellom megler? Fikk dere en boligtakst? Har dere eiesktifte forsikring? Slike ting er veldig viktig med et kjøp, å har dere det så er det ingen problem å heve saken. Eierskifteforsikring er gull!!
Prøver dere å selge leiligheten selv?? Fortiden er markedet helt dødt. Det merker vi også. Ingen er på husjakt om sommeren, men dette tar seg veldig opp i august/september.
Det som er veldig synd er at taksten stadig synker, hvor mer leiligheten forfaller.

Håper hus salget ordner seg for dere!

Linnzi

Linnzi skrev:
Hei...:)
Uff, dette hørtes veldig fælt ut! Skjønner godt at dere ikke vil bo der..
Jeg jobber i et megler firma å driver med utdannelse nå.
Når dere kjøpte leiligheten, kjøte dere den mellom megler? Fikk dere en boligtakst? Har dere eiesktifte forsikring? Slike ting er veldig viktig med et kjøp, å har dere det så er det ingen problem å heve saken. Eierskifteforsikring er gull!!
Prøver dere å selge leiligheten selv?? Fortiden er markedet helt dødt. Det merker vi også. Ingen er på husjakt om sommeren, men dette tar seg veldig opp i august/september.
Det som er veldig synd er at taksten stadig synker, hvor mer leiligheten forfaller.

Håper hus salget ordner seg for dere!

Linnzi

Vi kjøpte gjennom megler ja, han var en av de som pøste på med positivitet og i ettertid fortalte oss at selger nå var svartelistet fra deres firma... Fiiint. Vi var unge og dumme og skulle kjøpe vårt første hjem, så vi kjøpte uten tilstandsrapport og uten eierskifteforsikring...... :-( Vi har tegnet eierskifteforsikring på den nå som vi selv skal selge. Den ble lagt ut rett etter påske, som skulle være en god tid for salg.... Men de få som dukket opp var ikke interesserte likevel.. Vi har megler gjennom Dnbnor nå for 2.gang, og prøvde Notar første gang. Da fikk vi faktisk inn et bud, men megleren rotet det til med opplysninger slik at budet ikke eksisterte lenger, og den som la inn budet mente dette var så uproft at hun ikke gadd likevel.... Herlig. 

Tusen takk for soltankene:)

MariSafari skrev:
Blir snart sprø...

Vi har ikke prøvd å selge privat nei.. Den går av markedet i september/oktober. Så da vet jeg jammen ikke hva vi gjør... Vi har akkurat vært i ny samtale med banken og rådet vi fikk var ...... SPARE! Haha, for det er jo så lett når utgiftene baller på seg med andre ting der ute.... De er desverre ikke veldig behjelpelige, vi har vært i flere banker og alle sier det samme. De taper jo på dette, men vi får fortsatt ikke mer lån for å pusse opp og lignende. Det er visst for risky... 

At noen andre tar opp et lån går jo an å sjekke ut, det har vi ikke tenkt på.. Men setter de da den summen inn på vårt lån slik at vi kan gå ned i pris da ? Eller hvordan tenkte du "jegogde2gutta"?

Han vi kjøpte av ble slått konkurs i rettssak rett etter vi prøvde å få ut penger av han, så det er nok ingenting å hente der :(

Boligmarkedet er egentlig ganske greit, det er vår som har en skummel tilstandsrapport med mye TG2 og TG3 som skremmer folk bort. Dyre ting som tak, drenering osv.

Om du har snille foreldre (eller noen andre som kan hjelpe) kan de eks. ta opp 200 000 i lån på seg. Da får du med deg faren din, som har med bekreftelse på dette, i banken og da kan banken være villig til at du setter leiligheten til salgs til f.eks 800 000. Den er kanskje enklere å få solg da??
Dere vil da måtte betale pappa'n din et visst beløp i mnd (avhengig av hvilken nedbetalingsplan dere går inn på) - men dere går jo allerede 500-1000 kr i underskudd pr måned nå, så det blir jo ikke så langt unna det.

Å selge privat (sette annonse i avisa) sparer du mye penger på.

Det kan også være en idè å få en takst på hva det koster å få taket reparert, hva det koster med drenering osv. Da kan dere legge dette fram for en eventuelt interessent/kjøper (for ofte blir man "redd" for slike kostnader - selv om man ikke vet prisen!).

Håper du har en snill pappa som kan hjelpe (eller en annen for den saks skyld!!)
Masse lykke til :)

Jegogde2guttamine skrev:

MariSafari skrev:
Blir snart sprø...

Om du har snille foreldre (eller noen andre som kan hjelpe) kan de eks. ta opp 200 000 i lån på seg. Da får du med deg faren din, som har med bekreftelse på dette, i banken og da kan banken være villig til at du setter leiligheten til salgs til f.eks 800 000. Den er kanskje enklere å få solg da??
Dere vil da måtte betale pappa'n din et visst beløp i mnd (avhengig av hvilken nedbetalingsplan dere går inn på) - men dere går jo allerede 500-1000 kr i underskudd pr måned nå, så det blir jo ikke så langt unna det.

Å selge privat (sette annonse i avisa) sparer du mye penger på.

Det kan også være en idè å få en takst på hva det koster å få taket reparert, hva det koster med drenering osv. Da kan dere legge dette fram for en eventuelt interessent/kjøper (for ofte blir man "redd" for slike kostnader - selv om man ikke vet prisen!).

Håper du har en snill pappa som kan hjelpe (eller en annen for den saks skyld!!)
Masse lykke til :)

Takk for gode råd, vi skal lufte tanken litt med foreldrene våre og se hva som skjer! Vi har også vurdert å bruke BSUpengene våre på å bytte tak, men det er litt vrient å samarbeide med naboen ifht penger... 

Back
Topp