Salami

Careone

Elsker forumet
Januarlykke 2019
Desemberskattene 2024
Salami TJATAKK!
full.jpg

salami
Et ofte stilt spørsmål på nettpraten vår er om man kan spise salami, det er mange gravide som lengter etter salamien sin. Med myndighetenes veldig forsiktige linje har svaret ofte vært nei, men nå damer er muligheten atter tilbake. Men den må være produsert i Norge på de store fabrikkene.
Av Jordmor Siri
4322
Etter å ha vært i kontakt med Nortura, en sammenslåing mellom flere produstene av blant annet kjøtt i Norge, viser det seg at det er to gode grunner til at man faktisk kan spise salami og en mange andre kjøtt produkter:

Her kan du lese hva Beate Folgerø, kvalitetssjef i Nortura sier om spekemat og salami:

"Vi varmebehandler ikke våre spekpølser. Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser. Det er to aktuelle organismer som kan være skadelige for gravide i kjøtt: bakterien Listeria monocytogenes og parasitten Toxoplasma gondii. Listeria er ikke i stand til å vokse i spekepølse, blant annet pga lav pH og nokså høyt saltinnhold Det bekreftes av svar gitt fra EUs matmyndigheter. Toxoplasma er i henhold til gjeldende kunnskap heller ikke i stand til å være levedyktig i spekespølser, av to grunner: kjøttråstoffet som brukes er fryst før produksjon, og spekeprosessen gjør forholdene ulevelig for parasitten."

normal.jpg

Dersom du kjøper salami fra mindre produsenter kan det være greit å sjekke om de sier på sine sider produkter er sikre for gravide. De fleste har egne nettsider der du finner svaret, alternativet finner du kontaktopplysniger der, så du kan spørre dem. Salami fra utlandet skal du være forsiktig med.

Generelt:
Helsedirektoratet sier også at det meste kan spises bare det ikke blir liggende forlenge eller uforsvarlig innpakket i kjøleskapet. Det er viktig at forskjellige matvarer som kjøtt, kyling og fisk ikke kommer i direkte kontakt med hverandre.

God håndhygiene, dvs at du alltid vasker hendene før du lager mat, er en av de beste forholdsreglene mot smitte. Hold også flatene dine på kjøkkenet rene, det nedsetter smittefaren

Weee, fristende..men vet ikke om jeg tørr uansett:nailbiting:

Jeg hadde ikke gjort det... Jeg er alt for hønemor :p
Hadde ihvertfall stekt dem først hvis jeg absolutt måtte ha!

Jeg tenker jo at Nortura har egne interesser i denne saken, så foreløpig tenker jeg å forholde meg til helsedirektoratets anbefalinger. Når det er sagt så har jeg og spist spekemat når det har vært helt kritisk, for jeg tror maten i Norge er såpass kvalitetssikret at vi ikke tar helt skade av maten vi spiser.... hver og en får ta sin egen vurdering...

Jeg har spist salami i toast[emoji4]

Interessant! Tipper det er mange som blir glade for de nyhetene - håper at det stemmer 100%, sånn at kanskje helsedirektoratet følger med også. Da føles det kanskje litt tryggere også :)

Artikkelen er fra 2014. På Nortura/Gilde sine sider i dag står det at de ikke anbefaler at gravide spiser spekemat.

Når det gjelder toxoplasmose dør parasittene ved frysing i noen dager over minus 20. Når jeg var gravid sist var det da Ok å spise frosset roastbeef.

Listeria har ellers dårlige vilkår i spekemat.

Jeg har ikke spist spekemat enda, og er usikker på om jeg kommer til å gjøre det.

Back
Topp