Salami

Bkno6578782

Andre møte med forumet
Noen matvarer blir et stort savn i graviditeten og for meg er det salami.

Hvis jeg lager ostesmørbrød, vil salamien bli tilstrekkelig varmebehandlet? [emoji1]

Jeg spiser litt vossafår innimellom.. Kan vel ikke være så farlig med mindre det er snakk om mengder?? Min mor spiste alt hun hadde lyst på når hun gikk gravid og har fem friske barn. Skal ikke overdrive selvfølgelig med mat man bør være forsiktig med [emoji39][emoji12]

Svarte ikke på spørsmålet ditt [emoji12] jeg vet ikke om det blir tilstrekkelig varmebehandlet, men vil tro det..

Savner også salami :)
Har hatt det på ostesmørbrød, og har tenkt at den da er varmebehandlet.

Når jeg har laget ostesmørbrød så har jeg steikt salamien på pannen før jeg lager toasten ;)

Ifølge FHI før toksoplasmose av dypfrysing 2 døgn ved -20grader. Jeg ville derfor fryst salamien godt og spist den som vanlig. Jeg er ikke veldig bekymret for listeria i spekemat eller kjøttpålegg forøvrig, men ville spist det i god tid før utløpsdato siden listerua ikke dør av frysing.

Bill.merk: Oppskåret fenalår i fryseren

Jeg spiser litt vossafår innimellom.. Kan vel ikke være så farlig med mindre det er snakk om mengder?? Min mor spiste alt hun hadde lyst på når hun gikk gravid og har fem friske barn. Skal ikke overdrive selvfølgelig med mat man bør være forsiktig med [emoji39][emoji12]
Det er vel heller snakk om at man kan ha uflaks med den salamien man spiser, at akkurat DEN inneholder listeria eller hva det er. Så ikke mengder, men uflaks, tenker jeg.
Og til TS, så skjønner jeg deg, men tenker at jeg får klare meg uten og overlever :p litt unødvendig risiko å ta, selv om den er liten.. er så enkelt å la være.. men hadde med fenalår på sykehuset sist, foråsidetsånn :p

Tusen takk for svar [emoji1] nå havner salamien i fryseren!

Fryseren dreper ikke listeria bakterien, det er det kun varme over 70* som gjør.
Som regel går det jo bra, men... opp til hver enkelt hva man ønsker å risikere:)

Det er vel heller snakk om at man kan ha uflaks med den salamien man spiser, at akkurat DEN inneholder listeria eller hva det er. Så ikke mengder, men uflaks, tenker jeg.
Og til TS, så skjønner jeg deg, men tenker at jeg får klare meg uten og overlever :p litt unødvendig risiko å ta, selv om den er liten.. er så enkelt å la være.. men hadde med fenalår på sykehuset sist, foråsidetsånn :p

Ok, bør kanskje ofre den helt da. ;) Trodde ikke det var særlig risiko med norske produkter, men vil jo ikke ta noen sjanser. Savner mer rødvin enn spekemat så skal nok klare å holde meg fra det også ;) ;)

Sniker fra juli 18 ;-)

Jeg har spist salami på frossenpizza. Da har den vært frosset først og stekt etterpå. Dypfrysing (-18 i flere dager) dreper toxoplasma men ikke listeria, den drepes ved varmebehandling over 70 grader i flere minutter (er jo disse to bakteriene som er farlige for fosteret). Så jeg har kost meg med salami på pizza med god samvittighet mår den har vært både fryst og stekt :) Men savner fersk salami på skiva. Men det får bli etter fødselen :)

Sniker fra juli 18 ;-)

Jeg har spist salami på frossenpizza. Da har den vært frosset først og stekt etterpå. Dypfrysing (-18 i flere dager) dreper toxoplasma men ikke listeria, den drepes ved varmebehandling over 70 grader i flere minutter (er jo disse to bakteriene som er farlige for fosteret). Så jeg har kost meg med salami på pizza med god samvittighet mår den har vært både fryst og stekt :) Men savner fersk salami på skiva. Men det får bli etter fødselen :)
Ja, varmebehandlet spiser jeg også :)

Når anbefalingene er varmebehandlet forholder jeg meg til det, hva andre velger å gjøre legger ikke jeg meg borti :)
Jeg tenker at hadde jeg valgt å spise allikevel, hadde jeg aldri valgt å råde noen til å ta sjangsen. For enn om det hadde gått galt hos den personen den ene gangen,jeg hadde rådet alle til å følge anbefalingene.
Så jeg tenker vi skal være forsiktige med å råde utover anbefalingene - råd alle til å følge anbefalingene :)
Hva man selv gjør er opp til en selv, og da er man også selv ansvarlig for konsekvensene :)

Å fryse er like mye vits som å bare spise en salami som har lugget i kjøleskapet :) jeg derimot har spist mye salami i mine tidligere svangerskap! Nyåpnet pakke da! Om den lå åpnet lengre enn 2 dager spiste jeg ikke mer! Det har gått bra det :)

Når anbefalingene er varmebehandlet forholder jeg meg til det, hva andre velger å gjøre legger ikke jeg meg borti :)
Jeg tenker at hadde jeg valgt å spise allikevel, hadde jeg aldri valgt å råde noen til å ta sjangsen. For enn om det hadde gått galt hos den personen den ene gangen,jeg hadde rådet alle til å følge anbefalingene.
Så jeg tenker vi skal være forsiktige med å råde utover anbefalingene - råd alle til å følge anbefalingene :)
Hva man selv gjør er opp til en selv, og da er man også selv ansvarlig for konsekvensene :)

Støtter deg her! Jeg følger anbefalingene, er ikke verdt risikoen for min del. Selv om noen har erfaringer med at det har gått bra. Og enig i at man ikke bør råde andre vekk fra anbefalingene.

Ok, bør kanskje ofre den helt da. ;) Trodde ikke det var særlig risiko med norske produkter, men vil jo ikke ta noen sjanser. Savner mer rødvin enn spekemat så skal nok klare å holde meg fra det også ;) ;)
Det er nok heller ikke en stor risiko, men siden anbefalingene sier at man skal unngå det, så er jo det best vil jeg si :)

Og når noen skriver at JEG spiste masse salami og det gikk fint o.l er det jo bare fordi de hadde «flaks» og ikke plukket med seg pakken som inneholdt listeria fra butikken tenker jeg (satt veldig på spissen) :p
Det går helt fint å kjøre bil uten bilbelte også.. helt til den dagen man krasjer.. :rolleyes:

Og når noen skriver at JEG spiste masse salami og det gikk fint o.l er det jo bare fordi de hadde «flaks» og ikke plukket med seg pakken som inneholdt listeria fra butikken tenker jeg (satt veldig på spissen) :p
Det går helt fint å kjøre bil uten bilbelte også.. helt til den dagen man krasjer.. :rolleyes:

Point taken ;) Takk for at du opplyser oss (meg).

Listeria vet jeg lite om. Men en venninne fikk toxoplasmose etter å ha spist helt vanlig spekeskinke fra butikken. Det førte med seg en del ekstra oppfølging og bekymringer, samt også at det ble bestemt fostervannsprøve, som er en (synes jeg) stor risiko i seg selv (0,5-1% av disse prøvene ender spontanabort, dvs 0,5- 1 av 100 svangerskap) hvis man kan unngå den. Sier ikke man skal unngå hvis det er nødvendig med prøven, men greit å slippe hvis man ikke må!

Så «rå» salami og spekeskinke får vente :)

Back
Topp