Salami......

Det er mitt absolutte favorittpålegg, men klarer å holde meg unna i 9 mnd. Risikoen og skaden er aalt for stor, selv om odsen er liten.

Jeg spiser fårepølse!! Klarer rett og slett ikke la vær!!!

Jeg snakka me jordmor igår, og hun sa at d var absolutt ingen fare å spise salami! :D

Jeg velger å forholde meg til matportalens råd. Salami er, i likhet med annen spekemat, rått kjøtt, og dermed er det ikke anbefalt å spise det. Gilde sier også selv at de forholder seg til matportalens råd. Jeg hører heller på det, enn en og annen jordmor som mener det er greit. 

Jeg synes det er sprøtt at man får så mange forskjellige råd. Hva og hvem skal man egentlig forholde seg til? Gjelder ikke bare mat, men også andre ting som har med svangerskap å gjøre.

Matportalen bør jo egentlig være den sikreste kroken å sjekke da, mathelsemyndighetene kan mest om dette, tror jeg. Og uansett; er det noe man er usikker på så er vel det beste å la vær!?

Eg har spist salami som bare det! Hadde ikke peiling at det lå under "nei-mat"... 

Du skal egentlig ikke spise det, men om du virkelig vil ha, så anbefaler det å fryses i noen dager før du spiser det, slik at evt bakterier dør....

Selv har jeg spist den første mnd før jeg viste, og kanskje 2 skiver etter det igjen.
Men prøver å holde meg vekk så lenge jeg kan :)

Da skal eg være mer forsiktig med å spise det da... Feta-ost, det e vel også "nei-mat"? :( Kordan får eg de her tickeran mine til å vises forresten? :) 

Jeg velger å stole på det legen sier, og når hun sier at salami ikke er å regne for vanlig spekemat og er trygt å spise, ja så spiser jeg det! En mikroskopisk sjanse for å "forgifte" seg selv er det uansett hva man spiser, men man må man ha likevel!

kristin1986 skrev:
Du skal egentlig ikke spise det, men om du virkelig vil ha, så anbefaler det å fryses i noen dager før du spiser det, slik at evt bakterier dør....

Selv har jeg spist den første mnd før jeg viste, og kanskje 2 skiver etter det igjen.
Men prøver å holde meg vekk så lenge jeg kan :)

Det holder ikke å fryse spekemat. Det tar knekken på eventuelle listeriabakterier, men ikke toxoplasmosen. Om man MÅ spise spekemat er man nødt til å steke det godt. 

Fetaost som er pasteurisert kan man spise, f.eks arla sin er ok. 
Men andre myke oster/ muggoster osv som ikke er pasteurisert (eller melkeprodukter i det hele tatt) skal ikke spises av gravide. 
Se på matportalen, det står veldig greit om alt der =)

Marian87 skrev:
Jeg velger å stole på det legen sier, og når hun sier at salami ikke er å regne for vanlig spekemat og er trygt å spise, ja så spiser jeg det! En mikroskopisk sjanse for å "forgifte" seg selv er det uansett hva man spiser, men man må man ha likevel!

Enig med deg... :o) Legen min sa akkurat det samme...

Back
Topp