Salami?

marihewn

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Kan jeg ikke spise salami lengere?
enn strandaskinke å speke mat?

Det kan du ikke nei, og strandaskinke er spekemat..Du kan spise det hvis det har vært varmebahandlet(pepperoni på f.eks pizza)

åååh:/ D er jo så godt!

Hvorfor kan man ikke spise d egentlig??=)

Man er redd for smitte av parasitten Toxoplasma. Den kan forårsake abort, misdannelser eller andre alvorlige skader på fosteret. Man kan også bli smittet av toxoplasma gjennom dyr (spesielt katter) dersom man er i kontakt med avføringen. Av samme grunn skal alt kjøtt man spiser i svangerskapet være gjennomstekt.

Uvasket frukt og grønnsaker kan også være en kilde til toxoplasmasmitte..

Man er også redd for smitte av bakterien Listeria i spekemat.

takk for ett fint svar:D:D

Jeg spiste ikke salami i forrige svangerskap, mn litt mer avslappet denne gangen.. det finnes retningslinjer for hva som anbefales og ikke.

MissAske skrev:
Jeg spiste ikke salami i forrige svangerskap, mn litt mer avslappet denne gangen.. det finnes retningslinjer for hva som anbefales og ikke.

Så du skal spise rå salami? Eller misforsto jeg?

Ja, jeg har spist salami på brødskiva. Men må vel lese igjennom anbefalingene en gang til selv da;p vet det er flere som er ganske avslappet rundt dette. Hør med legen/jordmoren?

MissAske skrev:
Ja, jeg har spist salami på brødskiva. Men må vel lese igjennom anbefalingene en gang til selv da;p vet det er flere som er ganske avslappet rundt dette. Hør med legen/jordmoren?

Det bør du gjøre da ja:) man skal ikke spise salami!Sjekk linken til labambie!

Ikke for å kuppe tråden, men kan det ha noe hensikt å fryse salamien? Dreper man eventuelt bakteriene det er snakk om da eller er det kun varmebehandling som tar knekken på bakteriene?

Man dreper ikke bakterier ved å fryse dem, da bare stanser man så og si veksten, også begynner de å vokse igjen når det tines. Enkelte parasitter dreper man deriomot ved frysing.

Hvis man absolutt må spise salami så er det beste å kunn spise fra nyåpnet pakkning. Men for å være helt sikker må man nok avstå helt. Men på en annen side så er det mye rissiko i en del av maten som ikke står på liste også. Salami er i de fleste tilfeller helt i orden, men siden det finnes alvorlige konsekvenser hvis det skulle være bakterier i den, så er det med på lista..

Hvis du har veldig veldig lyst på salami så går det jo ann å lage seg et ostesmørrbrød.. Da blir den jo varmebehandlet og kan trygt spises. :)

Kommer til å spise toast med salami,det er jo lov :D

Jeg hadde antitoffer mot toxoplasmose sist jeg var gravid, så jeg kan spise salami :)

*Flaxloddet* skrev:
Jeg hadde antitoffer mot toxoplasmose sist jeg var gravid, så jeg kan spise salami :)

Hva med listeria? 

Ja, jeg tenkte man kan spise spekemat og sånt om man har fryst det først, minus 18 grader......
Men frysing dreper visst bare toxoplasma ikke listeria.....

Jeg er uansett positiv for to toxoplasma, så trenger visst ikke tenke på det......

Syns du har fått veldig gode og utfyllende svar her. Vi skal ikke spise salami eller spekeskinke i svangerskapet :-)

Labambie skrev:

*Flaxloddet* skrev:

Hva med listeria? 

Husker ikke. Men fikk beskjed om at jeg kunne spise salami og blodig biff :)

Back
Topp