Salami???

MammaOgBonusmamma:)

Flørter med forumet
Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt vrengt i hodet mitt...grunnen til det er at jeg på første kontroll hos jordmor fikk vite at jeg kunne spise alt av spekemat bare jeg frøys det i to døgn først. Da døde visst alt av "farlige" bakterier. Men så etter jul fikk jeg kontra beskjed for var visst ikke sikkert at alle bakteriene døde. Men hos legen nå før helga fikk jeg beskjed om at jeg bare kunne spise spekemat, og det UTEN å fryse det ned. Da blei jeg så usikker på hva som stemte så jeg ringte helsestasjonen. Jordmora mi var selvføleglig ikke på jobb, men en lege der nede sa at det bare var å spise uten å fryse ned...               Uff, blei laaangt detta, men greia er at jeg fyser sååååå på jubelsalami!  Men jeg MÅ jo ikke ha det, har bare veldig LYST på ;) Hva har dere fått beskjed om?

Når jeg var hos jordmor fikk jeg beskjed om at salami faktisk ikke var så farlig lenger, så lenge det var en god tid før den går ut på dato. Men jeg tør ikke og ta sjansen, selv om jeg savner salami veldig!

Har bare fått beskjed om at gravide ikke skal spise spekemat. Det er jo litt hysterisk, men for å være på den supersikre siden så kan den jo stekes:)

Følger matportalens anbefalinger jeg, ser liksom ikke vitsen å risikere noe. Er så få måneder iløpet av livet jeg lar være å spise slikt liksom, så er ikke så stort tap akkurat. 

Jeg fikk beskjed av jordmor at det var bare å spise salami sålenge den var norsk, og godt innenfor utgangsdato :)

Liljay skrev:
Når jeg var hos jordmor fikk jeg beskjed om at salami faktisk ikke var så farlig lenger, så lenge det var en god tid før den går ut på dato. Men jeg tør ikke og ta sjansen, selv om jeg savner salami veldig!

signerer deg jeg :) spiste en litt salami i første sv.skap, men denne gangen så holder jeg meg unna.. men det skal visst finnes kokt salami og den er jo helt trygg ;)

jeg holder meg unna salami og annen spekemat, så fremt den ikke er stekt, men da kan man nok ikke kalle det spekemat lengre..
Jeg ser ikke poenget med å riskiere å spise bakterier som kan skade fosteret. det er tross alt snakk om 9 mnd av et helt liv! Jeg holdt meg unna forrige svangerskap også.

det at noen sier det kan fryses et par døgn, så er  det greit, er kun uvitenhet, å tro meg, det er mange som jobber innenfor helse Norge som ikke vet at bakterier ikke dør av å fryses. Det må så utrolig lav temperatur til for å drepe bakterier, å så lave temperaturer har ikke fryserne. Baktereier går kun i dvale når det blir kaldt. Det er varmebehandlig som dreper dem. det er også derfor at osten man kan spise i svangerskapet skal være pastaurisert.

Men de lærde strides alltid, slik er det vel med alt, men dette har nå i alle fall jeg lært, når jeg har studert fordypning i mat og helse ;)

det med frysing går på toxoplasmosa, som blir drept ved nedfrysing. MEN listeria dør ikke ved frysing, men går i dvale. faktisk så liker listeria seg når det er kaldt, så det å fryse ned, for så å tine det igjen, kan gjør at listeriaen virkelig blomstrer. 

Det er sant at norske slakterier har stort fokus på dette med listeria, og det er sjelden at folk blir smittet, men hvert år er det noen, og jeg ønsker ikke at en av de noen skal bli meg og mitt barn, så jeg lar være. Synst det var fælt til å begynne med, for da hadde jeg bare lyst på spekeskinke i tortilla og krydderost. Nå gler jeg meg til mai, for da skal jeg ta igjen

Før var anbefalingene fra myndighetene at man frøys spekemant i 2 døgn før man spiste den, men dette er nå endret. Nå anbefales totalavhold. Se www.matportalen.no. dette er en side laget av mattilsynet, helsedirektoratet, folkehelseinstituttet mf. Sannsynligheten for å bli smittet med listeria og toxoplasmose er liten hvis man spiser norske produkter med god holdbarhet, men konsekvensene hvis du skulle være uheldig å bli smittet kan være alvorlige for fosteret. Frysing dreper toxoplasmose, men ikke listeria.
Jeg ville derfor unngått slami, og tenkt at du heller kan fråtse om noen månder.

Jeg synes ikke det gjør noe å droppe salami noen måneder til, men det er nok ikke krise om man spiser litt helt fersk, norsk salami.

Back
Topp