salami?

Nikkemor

Andre møte med forumet
Er salami sånn type spekemat som man skal holde seg unna?! Er så sykt kvalm, og brødkive med salami har vært noe av det eneste jeg har klart å få ned. Så kom jeg plutselig på dette med spekemat?! noen som vet?

Ja, som FruStina sier! E den fersk e d ikke noe problem. Bakteriene utvikler seg etter hvert! E sånn med all spekemat. Spekepølse, fårepølse, fenalår ++

okei :) takk for svar :)

Jeg har holdt meg unna salami,
MEN igår måååtte jeg ha! Har bare spist salami på brødskiv siden igår [:)]
Kanskje ikke så veeeldig bra, men jeg ser egentlig ikke nåe fare med det [;)]

Tror ikke man skal spise det når man er gravid. Men jeg velger å ta meg ei skive med salami om det er det jeg vil ha i stedet for å ikke spise noe.

så lenge den har vært vakum pakket, og er har så god dato som mulig så går det greit søte deg... :)

jo ferskere den er jo mindre sjans er det for at det er bakterier og fremmedstoffer i kjøttet.

Salami er spekemat og det anbefales ikke at gravide spiser spekemat.
Se her: http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63

*englefjes*: salami er vakumpakket. her er det som står om vakumpakket kjøttpålegg

Kan jeg spise vakuumpakket kjøttpålegg, som for eksempel kokt skinke?
Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg kan inneholde små mengder av bakterien Listeria. Hvis bakterien får anledning til å vokse i en matvare med lang holdbarhetstid, kan bakterienivået bli for høyt. Gravide bør derfor spise vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen.

Ka me pepperoni å skinke på pizza å sånn? man kan spis d trygt ja eller må æ spør dæm som lage pizzan om d e læng t skinka dæmmers går ut på dato? [8D]
trur æ føle mæ litt dum hvis æ ska bestill pizza da [8D]

ORIGINAL: gladpi

Ka me pepperoni å skinke på pizza å sånn? man kan spis d trygt ja eller må æ spør dæm som lage pizzan om d e læng t skinka dæmmers går ut på dato? [8D]
trur æ føle mæ litt dum hvis æ ska bestill pizza da [8D]

varmebehandlet= ok...

Salami og fårepølse er ikke anbefalt..

Jeg skrev mail til Gilde sist jeg var gravid, og de sa at risikoen var alt for stor til at de ville anbefale at jeg spiste det..

Vakumpakket kjøttpålegg gjelder jo selvsagt ikke rått kjøtt...

ORIGINAL: turteldue

*englefjes*: salami er vakumpakket. her er det som står om vakumpakket kjøttpålegg

Kan jeg spise vakuumpakket kjøttpålegg, som for eksempel kokt skinke?
Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg kan inneholde små mengder av bakterien Listeria. Hvis bakterien får anledning til å vokse i en matvare med lang holdbarhetstid, kan bakterienivået bli for høyt. Gravide bør derfor spise vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen.

Det har ingenting å si om salamien er vakumpaket.
Det er fremdeles spekemat og skal ikke spises av gravide.Se også svar fra Gilde ovenfor.

Man skal ikke spise salami. Det går under spekemat. Les inne på linken over fra matprotalen + svar fra gilde!

Jeg holder meg helt borte fra spekemat[:)] Jeg hadde bare blitt bekymret hvis jeg spiste det så jeg velger å la være[:)]

ORIGINAL: Frøbel

men man kan fryse spekematen på forhånd, i 24 t tror jeg - og da skal det visstnok være trygt. 

Fra matportalen:

Kan jeg spise spekemat dersom jeg fryser ned kjøttet først?

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat.

ORIGINAL: *englefjes*

ORIGINAL: Frøbel

men man kan fryse spekematen på forhånd, i 24 t tror jeg - og da skal det visstnok være trygt. 

Fra matportalen:

Kan jeg spise spekemat dersom jeg fryser ned kjøttet først?

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat.

sødern! Og jeg som har et parti jeg tenkte å fryse, etter st.hansaften [&:] Jaja, får vente til neste sommer..

Back
Topp