salami, spekemat eller ikke?

*Marianne83*2+1

Forelsket i forumet
sliter med dårlig matlyst, og tror muligens jeg har lyst på salami, men ble så i tvil om det går under spekemat eller ikke? 
og ja, går det under spekemat, klarer jeg meg selvsagt uten :)

ja det er i føle mattilsynet spekemat og frarådes for gravide. Du kan evt.steke den, da dør listeriabakterien og toxoplasmose

takk for svar :) (selv om det ikke var helt det svaret jeg håpet på :D) blir ikke helt det samme stekt, så får heller finne noe annet som frister :)

ja, det er spekemat og vi skal holde oss unna det

Får bare henge meg ut hvis dere føler for det,MEN jeg er gravid for 3gang å spiste salami nesten hver dag de 2 andre svangerskapene å gjør det nok nå også:) Spurte jm om dette sist å fikk beskjed at så lenge man spiste med måte å det var god holdbarhet på de så gjordet det ingenting.. Å jeg har 2 sunne å friske jenter som ikke har tatt noe skade av det. Synes mange er over hysteriske når man går gravid. Man skal faktisk leve som vanlig å man skal ikke trenge å forandre på absolutt alt:)

Enig med siste her. Man kan godt spise salami dersom det er godt unna holdbarhetsdatoen..

Jeg sier, hold deg unna! Det er ikke verdt å gamble med :) Mange som har flaks, men det finnes de som det går galt med! Jeg ville aldri tilgitt meg selv hvis jeg var en av de uheldige..

mississ88 skrev:
Får bare henge meg ut hvis dere føler for det,MEN jeg er gravid for 3gang å spiste salami nesten hver dag de 2 andre svangerskapene å gjør det nok nå også:) Spurte jm om dette sist å fikk beskjed at så lenge man spiste med måte å det var god holdbarhet på de så gjordet det ingenting.. Å jeg har 2 sunne å friske jenter som ikke har tatt noe skade av det. Synes mange er over hysteriske når man går gravid. Man skal faktisk leve som vanlig å man skal ikke trenge å forandre på absolutt alt:)

jeg kjørte uten belte til jobb idag, det gikk fint med meg. Jeg anbefaler likevel ikke andre til å gjøre det selv om statestikken er på min side.

Og forandre på absolutt alt? hva er det en ikke kan spise når en er gravid som virkelig påvirker deg i det daglige? måkeegg? Tropisk fisk? Blåskjell fra radioktive områder? Rått kjøtt? Kan en ikke leve fordi en må unngå disse få tingene?

Det du burde gjøre, er å informere jordmoren din om retningslinjene mattilsynet kommer med, at salami går under rått kjøtt og det hjelper desverre lite å spise med måte viss det finnes listeriabakterie i kjøttet.

Jeg håper noe av dette synker inn, viss det da ikke er viktigere å fremstå som "ikke hysterisk"

*Signerer det Unnimamma91 skrev* Jeg vil heller være "hysterisk" enn å gamble med nei-maten. Syns ikke det er fornuftig å risikere noe, bedre å la nei-maten være fram til etter fødselen der vi får kroppen vår tilbake og kan spise som vi vil uten at noe skader ungen. Finnes mye annet godt å spise :)

*dunker hodet i veggen og er glad for at noen andre gadd å svare på en bra måte*

Den evige salami-diskusjonen. Haha, den blir liksom ikke gammel.
Jeg har to barn, og spist salami i begge svangerskapene. Og spiser i dette.
Dette fordi mine 4 jordmødre i di forrige svangerskapene sa det var greit. Jeg var innlagt to gnger i første svangerskap pga fall og spurte da og, og fikk beskjed at det var greit.
Jeg er nå gravid for tredje gang og blir følgt opp av en spesialist i fødsel og gynokologi osv, og han sier og det er greit. Så ja, jeg spiser salami, for ingen andre enn overhysteriske mødre på Babyverden har fortalt meg at jeg ikke skal gjøre det. Og jeg stoler mer på " virkelige folk" enn hva fremmede, hysterikse personer sier på internett.

Så du får veie opp hva du selv vil gjøre. Er du skeptisk så ikke gjør det.

Kryssemynte skrev:
Dette fordi mine 4 jordmødre i di forrige svangerskapene sa det var greit. Jeg var innlagt to gnger i første svangerskap pga fall og spurte da og, og fikk beskjed at det var greit.
Jeg er nå gravid for tredje gang og blir følgt opp av en spesialist i fødsel og gynokologi osv, og han sier og det er greit. Så ja, jeg spiser salami, for ingen andre enn overhysteriske mødre på Babyverden har fortalt meg at jeg ikke skal gjøre det. Og jeg stoler mer på " virkelige folk" enn hva fremmede, hysterikse personer sier på internett.

Vi er ikke hysteriske ;) Ansvarlige er ordet! Synes ikke det går ann å bli hysterisk når det kommer til helsa til ungene våre..
Og ingen av de der er helsedirektoratet, så det betyr ingenting

det er jo ikke bare fremmede, "hysteriske" personer på nett som sier at det er farlig! det er norske helsedirektoratet, nasjonalt folkehelseinstitutt, BioForsk, vitenskapskomiteen for mattrygghet osv osv som sier dette!

Kryssemynte skrev:

Alle jordmødre sier forskjellige ting ser jeg :p
Er jo ikke rart man blir forvirra... Men min sa at jeg skal ikke sluke alt som står på nett, men ta det med en klype salt..

Når det kom til salami og spekemat kunne det gå an hvis det hadde blitt dypfryst først, eller stekt.. Men igjen... Spekemat er jo ikke viktig, bare godt ;-)
Så trøster meg med det at når spira er født, da skal jeg kjøpe spekemat og kose meg ekstra :-D

Forresten, jeg syns ikke det er riktig av dere å kalle oss for "hysteriske" når vi prøver å være beskyttende og som Unnimamma91 nevnte; ansvarlige overfor vår egen :)

Jeg kjenner at jeg koker innvendig når jeg leser: "dette har gått bra de andre svangerskapene, så jeg spiser det nå også". Jeg mister all respekt for opplyste, vordende mødre går bevisst på tvers av hva mattilsynet og helsedirektoratet anbefaler. Det er tydelig at alle jormødre ikke er helt oppdaterte på hva som er greit og ugreit.

Hva med upasteuristert ost? Mykost? Alkohol? Rakfisk? Røkelaks? Har dere egne regler for dette også?

Ja, den evige salamidiskusjonen....som burde være totalt unødvendig siden retningslinjene er så klare. Det er har ingenting å si at jordmødre sier forskjellig, det er ikke de som er ekspertene på matsikkerhet.

Matsikkerheten i Norge er god, i tilegg til at vi står utenfor EU og har derfor bedre kontroll på norske matvarer enn mange andre land. Listeriasmitte er sjelden og siden de fleste er så godt opplyste så forekommer fosterdød som følge av listeriasmitte veldig sjelden.
Jeg blåse langt i hva folk gjør hjemme viss du klarer å rettferdigjøre slike ting for deg selv. Jeg gjør sikkert selv masse som ikke er helt i strid med retningslinjene. Den store forskjellen er å anbefale andre å gjøre det samme med bakgrunn av at "det har gått bra med alle mine" og "en må ikke være for overhysteriske" Det er utrolig patetisk og lavmål og rakke ned på andre for å rettferdigjøre sine egne valg.

Back
Topp