Salami og spekemat

Jeg spiser spekemat [emoji85] Sikkert mange som kommer frem med fingeren og sier "fy" nå.
Er det noen som kjenner noen som har blitt dårlig? Hva tror dere de gjør i f.eks Spania og land hvor de spiser mye spekemat?
Nå er jeg ganske avslappet til mye, og jeg tror det går bra selv om jeg spiser litt.

Slik jeg har forstått det, blir du ikke dårlig selv. Får du listeria eller toxoplasmose f.eks. Kan det være du ikke merker noen ting, mens babyen kan få skader av bakteriene. Det er selvfølgelig en risikoavveining man må ta som gravid, om man vil spise salami og spekemat. Sannsynligheten er likevel lav, for å bli smittet.

Åh, nå ble jeg så glad et øyeblikk - inntil jeg leste videre... Elsker spekemat og savner det så inmari! Forrige svangerskap hadde jeg craving på morrpølse og spiste det HELE tiden da jeg ikke hadde fått med meg at det var på risikolisten :p
Denne gangen styrer jeg unna. Mannen kommer med brie surret i serrano så fort lille gull er ute :)

Jeg synes det er en fryktelig unødvendig risiko å ta. Vet om en baby som ble smittet av i toksoplasmose fordi mammaen valgte å ta sjansen på spekemat i graviditeten. Han hadde det ikke noe godt når han ble født stakkar. Han var veldig sjuk og har fått store senskader av det senere i livet. Moren er den mest angrende personen jeg vet om, ni måneder uten spekemat kunne forandret hele livet til den lille gutten, og ni måneder er virkelig ikke så lenge..

Back
Topp