Salami og fårepølse??

Maria:)

Andre møte med forumet
Blir litt forvirra av alt jeg leser om salami og førepølse, er jo ulike meninger rundt det om man kan spise det som gravid.. Og jeg har sååå lyst på, hehe! fant den linken her: http://altformamma.no/141/article/item/null/salami-jatakk

og det samme stod flere andre plasser.

så da laga jeg meg til ei skikkelig god salamiskive.Tok et stort jafs, mens jeg leste videre. Og da stod det overalt at slike pålegg må man holde seg langt unna i graviditeten. Skiva gikk rett i boss, og samvittigheten var på bunn! Så jeg lurer på, spiser dere det? Hvilke råd skal man stole på?

Jeg spiser det ikke. Forholder meg til rådene fra det helsedirektoratet (matportalen), men jeg tror nok at sjansen er liten for at det går galt med norsk salami, men holder meg unna for sikkerhetsskyld :-)

Spurte legen min i går da jeg har spist en del fårepølse. Hu sa at så lenge det var fra butikken og ikke bonde o.l så skulle jeg ikke bekymre meg.

Men har kommet frem til at jeg kan klare meg uten noen mnd til selvom jeg har veldig lyst på ;)

Spiste litt salami i starten før jeg las alle konfliktende diskusjoner og artikkler om det. Nå har jeg droppa salamien rett og slett. Klarer jo seg uten de få mnd man går gravid:p

Forholder meg også til matprotalen og holder meg unna alt som heter spekemat under svangerskapet..... Selv om jeg elsker det!

Jeg spiser det ikke. Følger også matportalen. Min mor hadde cravings på fårepølse med meg, og ingen skade skjedd. Men man vet aldri når bakterien er der :/

Spiser det ikke nå. Skal fråtse i det når ungen er ute! :D

Har lest at man kan fryse det for så å ta opp å spise. At frosten tar knekken på eventuelle bakterier, men vet ikke om det er reelt.
Jeg har spist både salami og brie ost, men kommer sikkert til å prøve å unngå det i mnd fremover.

Blir litt forvirra av alt jeg leser om salami og førepølse, er jo ulike meninger rundt det om man kan spise det som gravid.. Og jeg har sååå lyst på, hehe! fant den linken her: http://altformamma.no/141/article/item/null/salami-jatakk

og det samme stod flere andre plasser.

så da laga jeg meg til ei skikkelig god salamiskive.Tok et stort jafs, mens jeg leste videre. Og da stod det overalt at slike pålegg må man holde seg langt unna i graviditeten. Skiva gikk rett i boss, og samvittigheten var på bunn! Så jeg lurer på, spiser dere det? Hvilke råd skal man stole på?

Jeg fant en artikkel av nyere dato hvor en jordmor skrev at man trygt kunne spise gilde salami så lenge pakken ikke hadde ligget åpen lenge. .... Jeg har spist masse salami,og gjør det fremdeles. Jordmora mi sa at det skulle jeg bare fortsette med ☺

Jeg spiser det ikke. Forholder meg til rådene fra det helsedirektoratet (matportalen), men jeg tror nok at sjansen er liten for at det går galt med norsk salami, men holder meg unna for sikkerhetsskyld :)

Enig, samme her! Tenker at det helt sikkert går fint å spise, legen min sa at det meste kan man nok trygt spise i Norge, og man har disse forsiktighetsregler som en ekstra forsikring. Men i fall det skulle skje noe galt med barnet, så klarer jeg ikke tanken på at jeg kanskje kunne gjort noe annerledes.

Jeg fikk også beskjed fra lege at salami var helt i orden så lenge den ikke kommer fra en åpnet pakke som har ligget lenge. Jeg legger alltid salamien i en boks med lokk med en gang, og nyter hvert et tygg. Salami er et av få pålegg jeg faktisk får i meg ;)

Er veldig mange delte meninger ut å går om dette temaet her. Og både jordmødre og leger sier forskjellige ting. Når jeg var gravid med førstemann så kunne jeg gjerne spise salami, men den måtte være varmebehandlet. Å fryse spekematen først er ikke godt nok da visse bakterier overlever fryseren. Jeg har valgt å holde meg unna, og følger min magefølelse på dette. ☺️

Jeg holder meg unna fårepølse og salami. Men kjenner jeg holder på å bli gal for jeg har så lyst på fårepølse :knegg: Liker det så godt!

Spiser det ikke jeg heller Klarer å holde meg unna i 9 mnd. Men ser veldig frem til ferske rundstykker med fårepølse når babyen er født

Back
Topp