salami i svangerskapet...

• Trådstarter Trådstarter * supermeg*
  • Opprettet Opprettet
S

* supermeg*

Guest
kan man spise det eller ikke? Synes det er forskjellige svar over alt jeg[8|]

ORIGINAL: EmsN

Du sl visst fryse det før du kan spise det eller spise det helt fersk, tror jeg..
Jeg har spist det fersk.. max 3 dager i kjøleskapet..

så om jeg kjøper på butikken og spiser den dagen, eller innen 3 dager så er det greit?mmmm.... savner en skive med salami.

Vel, salami er spekemat.

Spekemat er rått kjøtt.

Rått kjøtt KAN inneholde toxoplasmosesmitte, og listeriasmitte. Toxoplasmose tar du knekken på ved å fryse, listeria overlever frysing.

Listeriamengden vokser fra dag til dag, men om den ligger tre eller fem dager i kjøleskapet ditt har ikke så mye å si, dette er spekemat... langtidsholdbar mat, den har somregel lagt noen uker i butikken allerede...minst...

Rådet fra myndighetene er at man ikke spiser spekemat.

Mange velger likevel å gjøre det siden risikoen er så liten.

Ja, risikoen er liten. Men konsekvensen dersom det likevel skjer er så stor at jeg ikke engang vurderer det.

Det er bare noen måneder av mitt liv, og potensielt avgjørende for om babyen min FÅR et liv eller ei.

jeg spiste salami når jeg gikk gravid
grunn: det var det eneste jeg ville ha, hadde det ikke vært for salami så hadde jeg gått i 5 av 9 mnd uten mat omtrent.. og  tror ikke salami er den værste spekemate man kan ete...

ORIGINAL: ~Ludviks mamma~

grunn: det var det eneste jeg ville ha, hadde det ikke vært for salami så hadde jeg gått i 5 av 9 mnd uten mat omtrent.. og  tror ikke salami er den værste spekemate man kan ete...

Ehh, nei, sikkert ikke den verste spekematen, man kan vel sikkert finne noe som er bedervet eller blyforgiftet, men... hva i all verden gjør liksom salami (som er oppmalt kjøtt, større risiko enn helt kjøtt) eller fårepølse som mange spiser (får er vel en av de mest vanlige liseriakildene her i landet...) "bedre" enn annen spekemat? Salami er spekemat på lik linje med annen spekeskinke eller mårpølse. Spekemat er rått kjøtt. Uansett om det er gilde som har malt den opp eller ei (mange synes merkelig nok at når det er laget av gilde så er det nok trygt.... på tross av at de har nå ikke helt rent "rulleblad" i det siste...)

Jeg har slitt med dårlig matlyst og syntes spekeskinke hørtes godt ut. Men ikke et halvt sekund vurdert å spise det. Jo... jeg har spist fårepølse. Stekt fårepølse. Da er det nemlig ikke rått kjøtt lenger. stekt fårepølse i biter med et psiket egg over i stekepanna... Da er det ikke rått kjøtt lenger, det er gjennomstekt og derved ikke lenger potensielt farlig.

ORIGINAL: *Stella*

Vel, salami er spekemat.

Spekemat er rått kjøtt.

Rått kjøtt KAN inneholde toxoplasmosesmitte, og listeriasmitte. Toxoplasmose tar du knekken på ved å fryse, listeria overlever frysing.

Listeriamengden vokser fra dag til dag, men om den ligger tre eller fem dager i kjøleskapet ditt har ikke så mye å si, dette er spekemat... langtidsholdbar mat, den har somregel lagt noen uker i butikken allerede...minst...

Rådet fra myndighetene er at man ikke spiser spekemat.

Mange velger likevel å gjøre det siden risikoen er så liten.

Ja, risikoen er liten. Men konsekvensen dersom det likevel skjer er så stor at jeg ikke engang vurderer det.

Det er bare noen måneder av mitt liv, og potensielt avgjørende for om babyen min FÅR et liv eller ei.

tenker det samme

Ehh, nei, sikkert ikke den verste spekematen, man kan vel sikkert finne noe som er bedervet eller blyforgiftet, men... hva i all verden gjør liksom salami (som er oppmalt kjøtt, større risiko enn helt kjøtt) eller fårepølse som mange spiser (får er vel en av de mest vanlige liseriakildene her i landet...) "bedre" enn annen spekemat? Salami er spekemat på lik linje med annen spekeskinke eller mårpølse. Spekemat er rått kjøtt. Uansett om det er gilde som har malt den opp eller ei (mange synes merkelig nok at når det er laget av gilde så er det nok trygt.... på tross av at de har nå ikke helt rent "rulleblad" i det siste...)

Jeg har slitt med dårlig matlyst og syntes spekeskinke hørtes godt ut. Men ikke et halvt sekund vurdert å spise det. Jo... jeg har spist fårepølse. Stekt fårepølse. Da er det nemlig ikke rått kjøtt lenger. stekt fårepølse i biter med et psiket egg over i stekepanna... Da er det ikke rått kjøtt lenger, det er gjennomstekt og derved ikke lenger potensielt farlig.

så m.a.o. så ville du da gått i 5mnd utenmat??  da tenker jeg babyen hadde hatt det bra i magen..

Stusser på hvorfor så mange stemmer ja, når mattilsynet sier nei?

Det er forskjell på å selv ha tatt valget om at man vil ta denne risikoen, og at det er trygt/anbefalt.

Om jeg velger å ta en sjangs på noe som ikke er anbefalt, så er det mitt valg. Men å si til andre at det er ok, for jeg gjør/gjorde det, er jo å villede dem da. La enhver ta sitt valg. Det er greit at mange velger å ta denne risikoen. Men det betyr ikke at det ikke ER en viss risiko, og det er et valg den enkelte bør få ta selv, på informert bakgrunn. Når noen da spør om det er slik at man kan spise det, blir "jeg gjorde det" et feil svar. Greit, du gjorde det, men det er ikke svar på spørsmålet. Svaret der er: Det er ikke anbefalt. Risikoen er liten, men den er tilstede. Mattilsynet fraråder å spise rått kjøtt. Enhver får ta sine valg, men la disse valgene være basert på fakta, ikke hva andre gjorde og det gikk bra med dem. Jada, mange mennesker snakker i mobil mens de kjører bil uten å kræsje, mange kjører uten setebelte uten å dø, mange røyker uten å ha fått lungekreft og mange spiser spekemat uten at ungen deres døde. Men det betyr ikke at det er anbefalt å gjøre alle disse tingene uten å i alle fall ha vurdert risikoen...

så m.a.o. så ville du da gått i 5mnd utenmat??  da tenker jeg babyen hadde hatt det bra i magen..

Nei, jeg hadde ikke gått i 5 måneder uten mat. Jeg hadde funnet alternativer, får man FÅR i seg mat på 5 måneder selv om man egentlig har mest lyst på spekemat. Som sagt, jeg hadde da f.eks stekt fårepølsa, eller rett og slett gjort som jeg gjorde, tvang i meg mat jeg ikke hadde lyst på, for noe måtte jeg jo ha. Spiste middag to ganger om dagen, for det fikk jeg ned, og knasket tørre knekkebrød om ingenting annet fristet.

Jeg nekter å tro at du hadde sultet i hel. Ei heller babyen. Du tok et valg. Stå for det.

Greit, du tok valget om å spise spekemat. Det er greit, det er ditt valg.

Men hva i all verden har ditt personlige valg om at DU valgte å ta den risikoen å gjøre med om det er anbefalt å spise eller ei?

m.a.o så hadde hu stekt pølsa!
Fikk dere ikke med dere den saken i sør norge der ei dame mista tvillingene sine i 7ende mnd pga listeria bakterien? Synes dere det er verdt det?

Kom ikke å fortell meg her at du KUN spiser salami til ALLE måltid, det er så mange alternativer der ute! Det er snakk om 9 mnder av livet ditt, og resultatet er at fosteret KAN dø!

nope dette har jeg ikke fått med meg, ble heller ikke opplyst om dette fra jm..[&o]

Usj! Og jeg som har spist både salami, spekeskinke og annet snadder opptil flere ganger... Jaja... Måtte jeg brenne ett visst sted for at jeg kan være så dum.[:D]

Etter det jeg har lest er sannsynligheten liten for at norsk kjøtt er ødelagt. Regner med at dere som ikke spiser dette heller ikke spiser salat på utesteder, da man ikke vet om dette er vakumpakket, riktig vasket osv...

Og når det gjelder avstemningen må vel hensikten være å si hva vi gjør, ikke hva myndighetene mener. Da er det i så fall dumt å ha avstemning, da får man heller etterspørre om noen vet hva myndighetene sier... Vi er jo tross alt en gjeng med besserwissere de fleste av oss[:D][:D] Altså; ikke helt til å stole på[;)]

Nei, jeg hadde ikke gått i 5 måneder uten mat. Jeg hadde funnet alternativer, får man FÅR i seg mat på 5 måneder selv om man egentlig har mest lyst på spekemat. Som sagt, jeg hadde da f.eks stekt fårepølsa, eller rett og slett gjort som jeg gjorde, tvang i meg mat jeg ikke hadde lyst på, for noe måtte jeg jo ha. Spiste middag to ganger om dagen, for det fikk jeg ned, og knasket tørre knekkebrød om ingenting annet fristet.

Jeg nekter å tro at du hadde sultet i hel. Ei heller babyen. Du tok et valg. Stå for det.

Greit, du tok valget om å spise spekemat. Det er greit, det er ditt valg.

Men hva i all verden har ditt personlige valg om at DU valgte å ta den risikoen å gjøre med om det er anbefalt å spise eller ei?

Du får sagt det så utrolig bra Stella!

Det hjelper veldig godt på om det er lang holdbarhet, i hvert fall. Ta bakerst i hylla, og vurder om du synes det er god dato eller ikke, dersom du har veldig lyst på. :)

Veit ikke.. [8|] D eneste æ veit e at æ prøvde å spise salami en gang under svangerskapet, og spydde som en gris etterpå.. [:'(] (var eneste gangen æ var dårlig under svangerskapet)

ORIGINAL: snupsemamma

Men HALLO da folkens!!!!!!
Hun dama som mistet tvillingene sine p.g.a. listeria spiste faktisk bløtost - som kom fra et gårdsysteri!!!! Det hadde ingenting med salami å gjøre!!!
Ellers så har jeg spist salami når jeg har hatt lyst på det i svangerskapet, men passet på at pålegget har vært ferskest mulig. Stoler på at de store norske kjøttprodusentene har et så godt kontrollsystem at evt. farlige basselusker blir oppdaga før de kommer i munnen min[;)] 
Men jeg angriper ikke folk for hva de velger å spise uansett, det får bli opp til hver enkelt...

Poenget er at det var listeriabakterien som drepte tvillingene hennes.
Og listeriaen overlever i spekemat, iom at det er rått kjøtt.
Det hjelper heller ikke å drepe bakterien ved å fryse ned kjøttet,
varmebehandling derimot tar knekken på listeriaen.

Angående det å stole på kjøttprodusentene, det finnes mange tilfeller nå nylig som beviser at
vi faktisk ikke kan stiole på at det som selges i butikkene er fritt for bakterier.
Kan jo nevne e-coli-bakterien som drepte flere personer. Heller ikke lenge siden Gildes Familieskinke
ble kalt tilbake fra butikkene pga at det ble funnet spor av listeria.

Så for mitt vedkommende holder jeg meg unna salamien.

Andre får nå gjøre akkurat som de vil, men jeg syns det er helt feil å klikke på JA
i denne pollen, da helsemyndighetene går ut med anbefalinger om å holde seg unna.

ORIGINAL: Destiny85

Hun dama som mistet tvillingene sine p.g.a. listeria spiste faktisk bløtost - som kom fra et gårdsysteri!!!! Det hadde ingenting med salami å gjøre!!!
Ellers så har jeg spist salami når jeg har hatt lyst på det i svangerskapet, men passet på at pålegget har vært ferskest mulig. Stoler på at de store norske kjøttprodusentene har et så godt kontrollsystem at evt. farlige basselusker blir oppdaga før de kommer i munnen min[;)] 
Men jeg angriper ikke folk for hva de velger å spise uansett, det får bli opp til hver enkelt...

Det er samme bakterien i den osten som det kan oppstå i spekemat!
Og de store kjøttprodusentene er liksom trygge? Er ikke mange ukene siden de fant listeria bakterien i et parti familieskinke som Gilde hadde solgt!

Jepp, men det ble oppdaget NETTOPP gjennom kontrollsystemet til Gilde. Selvfølgelig kjempeuheldig at et LITE parti kom ut i butikken, men det var faktisk ingen som tok skade av akkurat det...
Og det var jo "vanlig" skinke det var snakk om, så hvis vi skal gå rundt og være redd for akkurat sånne ting, så er det plutselig fint lite vi kan spise...

Du har så rett, så rett... Vi får heller spise sjokoladepålegg og syltetøy[:D]

ORIGINAL: Destiny85

Det er samme bakterien i den osten som det kan oppstå i spekemat!
Og de store kjøttprodusentene er liksom trygge? Er ikke mange ukene siden de fant listeria bakterien i et parti familieskinke som Gilde hadde solgt!

Jepp, men det ble oppdaget NETTOPP gjennom kontrollsystemet til Gilde. Selvfølgelig kjempeuheldig at et LITE parti kom ut i butikken, men det var faktisk ingen som tok skade av akkurat det...
Og det var jo "vanlig" skinke det var snakk om, så hvis vi skal gå rundt og være redd for akkurat sånne ting, så er det plutselig fint lite vi kan spise...

Min lege nevnte at jeg skulle være forsiktig med vakumpakket kjøttpålegg også,
og at det burde spises i god tid før holdbarhetsdatoen gikk ut.

Gud for noe hysteri drit altså!!! Jeg har spist både salami (i dag faktisk) og fårepølse, ofte!! Er så og si det eneste jeg får i meg på brødskiven! Alt er jo "farlig".. Skal man leve på brød og vann når man er gravid da??![8|][:'(]

[8D] 

Og dette var ikke til svarene til noen her inne nå altså! Blir bare forbanna, for man må jo holde seg unna ALT!!!

Back
Topp