Saft/jus til en unge på 8 mnd-er?

Krristy

Gift med forumet
Er det farligt???
Eller er det bare helt ufarlig?
Tenker på det med at en ikke skal gi kumelk til unger under 1 år at det er noe sånt med vanlig jus/saft også ?

Ikke farlig, men kanskje litt unødvendig?

smash skrev:
Ikke farlig, men kanskje litt unødvendig?

Sign.

Det er jo ikke farlig, men det er jo ikke nødvendig. Melk før 1 år trenger heller ikke være farlig for mange barn, men noen kan reagere på det. Så er jo ingen vits i å ta sjansen.

Vi holdt oss til mm/mme og vann frem til mini var ett år. Noe annet er unødvendig. 
Ja eller ga litt babysmootie når siste mnd før ett år også. Og hun elsker smootie fortsatt. 
Saft har hun fått to ggr i bursdag og hun er snart 2 år. Ser ikke nødvendigheten av sukkerdrikker, og ikke syns ho det er så særlig godt heller.

Er vel ikke farlig nei.

Saft var hun vel 2 før hun fikk smake, men juice blandet med vann fikk hun litt av litt før hun fylte året....

gutt09jente11 skrev:
Det er jo ikke farlig, men det er jo ikke nødvendig. Melk før 1 år trenger heller ikke være farlig for mange barn, men noen kan reagere på det. Så er jo ingen vits i å ta sjansen.

Og det hindrer opptak av jern, det er hovedproblemet med melk.

Jeg laget saft selv til min da hun var under ett år, begynte vel litt når hun var ca. 10 mnd.
Bare koker noen bær eller frukt og moser det og siler.

Ikke kjøp saft eller juice med sukker i hvertfall.
Og vann er jo en fin tørstedrikk.

Ikke farlig nei, men med mindre barnet evt er syk og trenger ekstra veske så er det jo unødvendig å gjøre seg selv en slik bjørnetjeneste. Mm/mme eller vann er mer enn nok :)

Signerer de andre her. Vann funker flott. Sukker får de nok av gjennom livet uansett, og man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å venne til til annen tørstedrikk enn vann. Er ikke farlig, bare unødvendig.

Jeg er tydeligvis den eneste her som gir babyen min juice. Hun er 9 mnd, og jeg vanner ut appelsinjuice eller eplejuice til henne til et måltid. Det er overhode ikke farlig, ingen fraråder juice til babyer. 

Min jente får juice og saft, ho er ikkje blitt syk av det ennå hvertfall ;)
Bare sunt med litt appelsinjuice/saft, det øker opptaket av jern i kroppen :)

Vanlig appelsinjuice inneholder like mye (om ikke mer) sukker enn cola, så at det er bare sundt å¨gi det til små barn vil jeg ikke si meg enig i!
Noah får av disse "saftglassene" i babymathylla utblanda med vann innimellom.
Blander da nesten helt fult med vann og en liten dæsj fruktsaft.
Disse er jo helt naturlige og inneholder ikke noe sukker eller konserveringsmidler.
Et mye bedre alternativ til vanlig saft og juice etter min mening :)
Og enda bedre som hun over her, å lage fruktsaft selv!

Grunnen til at eg spurte var fordi han minste rapper flaska med jus/saft til storesøsteren når eg ikkje ser det :)
Og storesøster gir han når eg et lite øyeblikk holder på noe anna :)
Er bare enkelt episoder, eg gir han ikke selv og har gitt klar beskjed til storesøsteren at hu ikkje må gi det til lillebroren sin :)

gav min utvanna saft/ juice en sjelden gang fom han var 9 mnd. slett ikke hver dag, bare en gang iblandt feks når han hadde diare og ville få i han mest mulig væske.

Min har også fått smakebiter av nesten alt vi foreldre spiser med unntak altfor salt krydret eller hard mat.Og vi var ikke så nøye med å vente AKKURAT den dagen han ble 1 år.

Han er en gutt som liker mye forskjellig mat og er slett ikke noe "sukkerjunkie" selv om han fikk  utvanna appelsinjuice til middagen i ny og ne :-)

Jeg ga nestle juice fra han var 6 mnd. (uten sukker)  Var i syden og han var ikke såååå glad i vann at han drakk nok. Så da var det viktigere at han fikk i seg nok drikke , enn hva han drakk... Nå er han 19 mnd og får utvannet juice til middag i helgene. Har heller ingen problemer med å kjøpe en solrik om vi er på cafe o.l.  Måte på hvor hysterisk man skal være....:) Men til hverdags går det stort sett bare i vann og melk.

Ikke farlig, men er ikke noe de trenger å venne seg til enda.
Men om du virkelig sliter med å få i nok væske så kan veldig utvannet saft eller 1 del juice med mange(5) deler vann være et alternativ.
Syns det var en grei måte å lære småen å drikke av vanlig kopp på, det var jo så godt at han anstrengte seg virkelig for å få det til.
Og hvis han så at jeg drakk feks "MER"juicen så fikk han smake litt på butikken selv før han nådde den alderen.

Nå er han året og det hender han får litt saft eller utvannet juice. Enten som lørdagskos, varm solbærsaft når han er forkjølet, masse saft når han har hatt feber og trenger væske.

gutten min får babysaft og utvanna jus t lusj og hvis han ser eg drikke noe anna enn vann for å få litt fred fra mas hehe sjelden han får vanlig saft ellers e d vann som e tørstedrikk :) isje farlig å gi så lenge d e me måte  ( altså isje kver dag og isje som tørstedrikk) :)

saft uten sukker skal ikke gies til barn under 3 år pga kunsting søtning.
saft med sukker er ikke bra siden det inneholder mye unødvendig sukker og er ikke bra for tennene. det skaper også et sukkersug som kan utvikle seg til å bli farlig.
juice er mer næringsrikt men er heller ikke bra for tennene. det inneholder sukker, men fruktsukker er bedre enn raffinert sukker. dog skal man begrense fruktsukkerinntaket også. man bør også være litt forsiktig med sitrusfrukter til små barn om det er allergier i familien.

små barn har så lav kroppsvekt at det skal ikke store mengdene til for at det blir for mye, derfor går det ikke ann å bruke som tørstedrikke. heller ikke storesøster. jeg tenker at for en 2-3åring er juice sunt, det teller som en av "fem om dagen" (som skal bestå av 2 frukt og 3 grønnsaker). men jeg gir til måltider for da blir tennene utsatt for syreangrep av maten uansett - sånn smådrikking av juice/saft i løpet av dagen er drepen for tennene. mellom måltidene anbefales absolutt vann, til både store og små. Så jeg ville heller satt vekk den flaska til storesøster jeg;)

Back
Topp