S-TSH og SA

Nora87

Flørter med forumet
Hei,

Er 33 og vi har prøvd 3+ år. Ble gravid 2 ganger i 2020 men hadde SA i uke 12 og uke 6.
Tok diverse blodprøver nå hos fastlege og S-TSH kom tilbake 5,2. Fastlege mente at 5,2 ikke kan være grunn til fertilitetsproblemer elle SA. Men når jeg googler finner jeg annerledes info. Jeg vil jo stole på fastlegen min, men er også litt skeptisk.
Noen som har erfaring?

Hvis T4 er innafor normalen er det mindre sannsynlig at forhøyet TSH gir problemer, men med forhøyet TSH bør du behandles med f.eks levaxin. TSH øker fordi kropoen sliter med å produsere nok T4. Husker ikke ref.området i farta, men legen vil at min skal være under 2.

Jeg hadde normal T4 men for høy TSH i forrige svangerskap, har gått fast på levaxin siden. Må justere opp i svangerskap for å få TSH til å ligge der den skal, siden det er økt behov for T4 i svangerskapet.

Hei,

Er 33 og vi har prøvd 3+ år. Ble gravid 2 ganger i 2020 men hadde SA i uke 12 og uke 6.
Tok diverse blodprøver nå hos fastlege og S-TSH kom tilbake 5,2. Fastlege mente at 5,2 ikke kan være grunn til fertilitetsproblemer elle SA. Men når jeg googler finner jeg annerledes info. Jeg vil jo stole på fastlegen min, men er også litt skeptisk.
Noen som har erfaring?
Du kan lese litt om det her:
https://ehandboken.ous-hf.no/document/106244

Takk! Leser jo her også: Det er enighet om at ved subklinisk hypotyreose hos gravide eller ved planlagt graviditet bør man gi tyroksinbehandling for å normalisere s-TSH.

Jeg er ikke norsk og kjenner ikke helsesystemet godt nok. Hva gjør man hvis man ikke får hjelp fra fastlegen?
Du kan kontakte fastlegen engang til, å vise til artikkelen og be om hjelp, eller gå på privatklinikk og be om hjelp der.

Fikk svar fra ny lege at S-TSH bør være maks 2,5 (jeg har 5,2) før og under graviditet. Tok flere tester og venter for svar nå. Håper at jeg blir gravid snart med frisk barn og uten SA denne gangen!

Takk for hjelp!

Har hatt samme problemstilling. Har forsøkt å bli gravid i 2år. Hadde MA i fjor sommar. Har alltid fått beskjed at stoffskifte-prøver har vore fine. FL går ofte etter referanseområde på 4,5, mens andre tek grep når TSH ligg over 3,5. Eg har hatt TSH >3,5 sidan 2017 utan at nokon ha teke tak i det. Ikkje eingong når me mista ifjor tok lege tak i stoffskiftet. Etter mange mislykka forsøk tok me kontakt med ein privat gynekolog som meiner årsaka er stoffskiftet. Starta opp med levaxin i februar - og har no endelig blitt gravid♥️ Anti-TPO va 3x høgare enn den skal vere. Gynekolog seier eg har sublinisk-hypotyerose. Litt usikker på om eg kjenner eg bli teke på alvor av FL til tross for denne “diagnosen”. Men får berre tru alt går fint :)

Last edited:
Hei,

Noen som har erfaring?

Legene har dessverre lite kunnskap om stoffskiftet.. behandling med levaxin bør derimot forsøkes når en er prøver og med så høy tsh. Har vært der selv og mistet to ganger(jeg mener at stoffskiftet var årsakene, selv om man aldri får bevis).Stoffskiftet er veldig viktig for normal utvikling av foster de første månedene.

Begynte på levaxin i februar og har nå fått normale verdier på tsh. Den var på 8 da det ble oppdaget. Håper spiren snart sitter og holder seg der :) bare å sende en pm om du lurer på noe. Jeg har prøvd å satt meg så godt jeg kan inn i dette med LS :)

Veldig viktig å ha verdiene i orden:cat: Når du går på levaxin skal den helst være under 1,5. Viktig å se på FT4 og FT3 åsså. Veldig mye god info på Facebook for oss med lavt stoffskifte. jeg fikk ikke lovt å begynne på levaxin før tsh var over 10 og ft4 under 10, helt på tryne. Men endoen her i nord Norge mente det. Var kjempedårlig å fri for mensen helt til jeg fikk starte på levaxin, da tok det vell rundt 6mnd med økning før jeg var på normalt nivå. Så bare stå på ditt for å få prøve medisin.:joyful:

Veldig viktig å ha verdiene i orden:cat: Når du går på levaxin skal den helst være under 1,5. Viktig å se på FT4 og FT3 åsså. Veldig mye god info på Facebook for oss med lavt stoffskifte. jeg fikk ikke lovt å begynne på levaxin før tsh var over 10 og ft4 under 10, helt på tryne. Men endoen her i nord Norge mente det. Var kjempedårlig å fri for mensen helt til jeg fikk starte på levaxin, da tok det vell rundt 6mnd med økning før jeg var på normalt nivå. Så bare stå på ditt for å få prøve medisin.:joyful:
Eg hadde syklus på alt frå 24-34. Stabiliserte seg på 28 etter eg begynte på Levaxin OG blei gravid. Så er veldig trist at ein ikkje bli teke meir på alvor - når det er noko ein med eit lite Google-søk ser at faktisk er retningslinjer på. Og allikvel oppleve at leger ikkje tek det på alvor

Legene har dessverre lite kunnskap om stoffskiftet.. behandling med levaxin bør derimot forsøkes når en er prøver og med så høy tsh. Har vært der selv og mistet to ganger(jeg mener at stoffskiftet var årsakene, selv om man aldri får bevis).Stoffskiftet er veldig viktig for normal utvikling av foster de første månedene.

Begynte på levaxin i februar og har nå fått normale verdier på tsh. Den var på 8 da det ble oppdaget. Håper spiren snart sitter og holder seg der :) bare å sende en pm om du lurer på noe. Jeg har prøvd å satt meg så godt jeg kan inn i dette med LS :)

Jeg tok ny prøve hos Volvat i februar som var 2,8. Men anti-TPO var utenfor referanseområde - ca 4 ganger over.
Ble gravid igjen (3. gang på 12 måneder, med Letrozole) i mai og mistet med en gang. Tok ny prøve hos privat fertilitetssenter og S-TSH på 3,8 og anti-tpo 4x over referanseområde. Fertilitetssenter mente at stoffskifte er ok og jeg skal gjennom ivf. Fertilitetssenter ser jo at jeg blir gravid med Letrozole, problemet er at jeg mister. Hvorfor ivf? Fertilitetssenter mener at jeg skal snakke med fastlege om stoffskifte.

Har byttet fastlegen og skal se ny fastlege neste uke. Håper å starte med Levaxin med en gang - skal prøve å overbevise min ny fastlege. Hvis det ikker går skal jeg tilbake til Volvat. Føler helt hjelpløs.
Hjelper ikke at 4 av 15 kollegaer har blitt gravide i år!

Jeg tok ny prøve hos Volvat i februar som var 2,8. Men anti-TPO var utenfor referanseområde - ca 4 ganger over.
Ble gravid igjen (3. gang på 12 måneder, med Letrozole) i mai og mistet med en gang. Tok ny prøve hos privat fertilitetssenter og S-TSH på 3,8 og anti-tpo 4x over referanseområde. Fertilitetssenter mente at stoffskifte er ok og jeg skal gjennom ivf. Fertilitetssenter ser jo at jeg blir gravid med Letrozole, problemet er at jeg mister. Hvorfor ivf? Fertilitetssenter mener at jeg skal snakke med fastlege om stoffskifte.

Har byttet fastlegen og skal se ny fastlege neste uke. Håper å starte med Levaxin med en gang - skal prøve å overbevise min ny fastlege. Hvis det ikker går skal jeg tilbake til Volvat. Føler helt hjelpløs.
Hjelper ikke at 4 av 15 kollegaer har blitt gravide i år!

Eg fekk beskjed av den privatpraktiserande gynekologen eg gjekk til at TSH på kvinner som prøver å bli gravid bør vere på 1-2. Så han starta meg opp på Levaxin i februar og eg blei gravid ved første forsøk i april (pga sambuar vekke ved tidligere EL). Eg har slitt sidan 2019 og hadde MA sommaren i fjor mest truleg pga uregulert stoffskifte. Igjen seier eg det - er trist leger ikkje har meir kunnskap om dette :/ Eg er livredd for å miste igjen - fordi eg kjenner på at FL ikkje er “einig” i at det er stoffskifte som er årsak til våre problem med å bli gravid.

Kryssar fingrane for deg! Håpa det ordna seg for deg!<3

Back
Topp