Søvnvansker 2åring

SloppyJane

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2020
Noen som har forsøkt melatonin til 2åring? Eller annet?
Vi bruker en time, halvannet hver kveld på å få han til å sovne. Så våkner han 3-4 ganger hver natt i tillegg.
Han våkner alt mellom 0530 og 0800, sover fra ca 1130-1330 i bhg (aldri lenger enn kl 14) og er sjeldent vanskelig å legge der.

Han er så klar for å «Såså» om kvelden - ca kl 19. Får kveldsmat og stell og pysj, sang og kos på armen. Søvnig og god. Med en gang han blir lagt i senga så våkner han..

Begynner å bli forsynt. Hadde en periode i høst hvor han la seg uten problem men det snudde da han begynte i bhg. Nå har han gått der i over tre mnd så det bør være greit nå…
Fikk tips om tran av legen på hs.. meneh. Det er jo sunt, men hjalp ikke på søvnen.

Vurdert å kutte ned på dagsøvn?

Min eldste sov ikke på dagen da han begynte i barnehagen som toåring, de innførte nå noe søvn der men innen jul var den avskaffet.
Tror ingen av mine har sovet så mye som 2 timer når de var 2 år . Men ungen er forskjellige, og min eldste var som meg, de andre sov vel noe mer og lenger.

Vurdert å kutte ned på dagsøvn?

Min eldste sov ikke på dagen da han begynte i barnehagen som toåring, de innførte nå noe søvn der men innen jul var den avskaffet.
Tror ingen av mine har sovet så mye som 2 timer når de var 2 år . Men ungen er forskjellige, og min eldste var som meg, de andre sov vel noe mer og lenger.
Nei, han blir helt ubrukelig hvis han ikke sover eller sover kort (1time) av ulike årsaker, så det vil vi unngå.
De to andre sov også lange lurer som 2åringer.. Han er tydelig trøtt og gjesper og gnir seg i øya..
funderer på om han egentlig burde vært lagt tidligere, men usikker.. akkurat som en bryter går på når han legges i senga.. finner ikke roa på et vis..
Og så er det jo det med alle oppvåkningene på natt… kan telle på ei hånd hvor mange ganger han har sovet uforstyrra fra kl 23-07 i sitt liv…

Medisinering ville jeg diskutert nøye med en barnelege.

Datteren vår er original sånn. Helt fullstendig turbo så fort vi kom i senga. Kunne ha legginger som tok 2-3 timer på det verste. Sov praktisk talt aldri ei natt gjennom (enda marginalt, 2,5år).
Sluttet med formiddagsdupp, null dagsoving. Etter det sovner hun innen 10-15min (noen ganger innen 1min etter å ha kommet i seng) og sover til 06-07, kan da hentes og sove til 09. Hun har gode og dårligere dager, noen ganger sovner hun i bilen i 10-15minutter på dagtid. Da tar det 30-60min før hun sovner på kveld. Helt ubarnhjertig.

Får hun en «low» på dagtid så hjelper det å gå ut, spise litt banan, eller også ha litt eolig skjermtid med litt kos for å slappe av uten å sove. Ideelt er det ikke, men bedre enn at vi pines på kveldene + har tusen oppvåkninger. Tar da sånne krisekvelder hvor hun er så trøtt at det er meltdown fra kl 18:30. Sånn får det bare være noen mnd.

(Leggetid 19:00, vi bruker ikke barnehage og sover generelt til 08 på hverdager, 09-10 i helgene).

Skal selvfølgelig ta det opp med lege om melatonin blir aktuelt :)
Ang dagsoving, så kan jeg sette det litt på spissen og si at da skulle han ikke sovet på dagen siden han var nyfødt. Han har alltid vært håpløs å legge - både natt og dag. Alltid masse oppvåkninger. Bare 20-30minutters lurer fram til 9-10 mnd. Da løsnet dagsoving og han fikk en bedre rytme der.
Vi er konsekvente på leggetid, stort sett samme rutiner hver dag. Og har gjort ymse forsøk med lange og korte lurer på dagen uten at det har hatt noe å si..
i natt holdt han det gående i ca tre timer - jeg nektet å ta han opp, ville at han skulle sovne i egen seng etter å ha våknet. Men når klokka er 3, 3.30 og hele huset skal på skole og jobb så må man bare ha litt søvn. Tar han inn i vår seng - og han sovner på to minutter.
Problemet med å ha han der hver natt er at jeg må sove med tvangstrøye - han er puppegal og må sove med ei hand på puppen min. Eller på armen til pappan hvis jeg sover andre steder. Det gir utrolig dårlig søvn for oss voksne..

Har hvertfall hørt om noen som har fått melatonin for å snu dårlige mønster for legging og nattesøvn. Det betyr ikke at man behøver å ha barnet stående på melatonin permanent, kan brukes i typ 1-2 uker også nedtrapping.
Ellers har vi brukt mye tid på legging akkurat i det siste halvåret før de kutter daglur, minste har kommet i den fasen nå. Ser at det er for tidlig å kutte lur, men samtidig blir vanskelig å sovne på kvelden.
Eldste her sluttet med daglur da han var 2 år og 5 mnd, og da løste alt seg. Litt grinete på ettermiddagen en periode, men legging tok 15 min, sov til 06:30-07 en gang fra 18:30-45 kvelden før, ingen oppvåkninger. Min nektet bare å sovne da, noen barn må man styre dagsovingen mer til.
Men det blir vanskelig å si hva som er hos dere. Kan være han ikke trenger dagsøvn snart, men først typ til sommeren.
Her er løsningen at vi bytter på hvem som sover med 2åringen vår, hun er litt mindre enn din da, fyller 2 om et par uker. Så det er helt klart for tidlig å kutte dagsoving og hun er vanskeligere å legge om hun har sovet for lite. Men det går sakte fremover. Hun kommer opp i vår seng hvis hun nekter å sovne hos seg selv ved oppvåkninger, og da flytter en av oss seg til en ekstraseng på rommet til eldste - ellers blir det for trangt.
Selv om jeg ikke har prøvd melatonin på barna, tenker jeg det ikke skader å ta det opp med lege. Kan godt være dere får snudd trendene på natt må også raskt kan trappe ned på det igjen.

Håper det løser seg for det er slitsomt med så mye styr ved både legging og på natta ❤️

Vi flytta han inn på vårt rom i natt.. like ille å legge - men han syns ikke så mye om forandringer så det regna jeg med.. men sov iallfall bittelitt bedre :)
Om det var fordi vi var rett ved og han hørte oss eller om responstiden vår ble kjappere er usikkert men fortsetter med det en stund iallfall. Det kan jo nesten ikke bli verre uansett.. :hilarious:
Så får vi se om innsovninga blir bedre og..

Back
Topp