Søvntull! hjelp!

~Frøken Lykkelig~

Elsker forumet
Noen som har råd?
Lillemann på 10mnd har tulla med leggingen og flere oppvåkninger per natt i 3 mnd nå! Han sov hele natta før, men i det siste har han blitt helt håpeløs.
Prøver for harde livet å få han til å sove til faste tider på dagen og ikke etter kl 16, for da holder han det garantert gående laaangt utover kvelden.
Vi legger han alt fra 18-19, ut fra hvor trøtt han er. Men han våkner etter 1,5-3 timer, tuller,sutrer og griner i 1-2 timer, sover i 1-3 timer, våkner og er våken(sur og grinete) i 3-4 timer igjen. Før han sovner og sover KANSKJE i 5-6 timer. Da skal han opp. da er kl alt fra 5-7. Greit med 0630 og utover,men kl 05 syns jeg er vel tidlig å starte dagen.

Noen som har tips og råd? begynner å bli smålig desperat nå! (jaja jeg vet jeg ikke kan klage siden han har sovet hele natta fra han var 2mnd og til 7mnd,men når man blir vant til å sove og har en unge som man forventer skal sove, så er det rimelig frustrerende!)
Hadde det bare hjulpet med litt melk når han våknet så.. og kanskje sovet videre, men nei det går ikke! Han NEKTER å sove..
Føler jeg har prøvd ALT nå og ingenting virker...

ting jeg kommer på i farta som ikke funker:
-Lys på rommet(forskjellig styrke)
-musikk
-mat
-tørr bleie
-dentinox
-varmere/kaldere rom
-vugging i søvn

Noen gode ideer?

ORIGINAL: blåøyd

Paracet?
kiropraktor?
Fysioterapi?

takk for svar.
Paracet-prøvd
han går fast til fysioterapeut og manuellterapeut pga kiss.

Hva med og prøve hvitstøy som lyden av støvsuger, radio ,regn på taket. finnes cd med disse lydene.

Vi hadde det også slik en periode, men heldigvis ikke så lenge.

Tror nok at mye av det startet pga separasjonsangst og utrygghet, men en kveld forandret gråten seg - det ble en tydelig "trass"-gråt.
Da sa jeg nok er nok, og tok bare en hylekamp med han. Jeg la han ned, gikk ut og han hylte. Jeg lot han hyle en stund før jeg gikk inn og roet han (ikke alltid at jeg tok han opp - men det så jeg an litt fra gang til gang). Så la jeg han ned og han begynte på nytt og hyle. Jeg gikk ut, ventet og gikk inn igjen for å roe han ned igjen. Slik fortsatte jeg.

Den første kvelden tok det lang tid (husker ikke hvor lnege det var). 2. kvelden tok det 15 minutter, og 3. kvelden tok det max 5 minutter. Etter det går det kjempegreit å legge han.

Det var egentllig veldig enkelt å la han hyle, for det var så tydelig trass-hyling. Ville jo aldri latt han hyle sånn ellers.

Nå vet jeg jo heller ikke hva slags skrik din baby har, men tenkte jeg bare skulle dele min erfaring slik at du også tenker over om hylingen forandrer seg til "trass".

Har desverre ingen gode råd og komme med, men håper du finner en løsning slik at dere alle sammen får igjen nattesøvnen.

Lykke til

Huff, har det litt på samme måten selv nå. Snuppa har sovet som en stein i 12-13 timer hver natt siden hun var et par mnd gammel, men nå har hun i et par uker (er 9mnd og 3 uker) våknet fra kl fire og utover. Sovner riktignok igjen etter en flaske mme, men likevel. Hun har i tillegg vært litt sutrete på dagen, og ikke sovet noe særlig smålurer til tross for at hun har vært dautrøtt. Nå har dette trolig kommet av at fortenna er på vei ut, og kanskje et av disse utviklingsstadiene har litt å si.
Har i grunn ikke så mange råd å komme med, annet at jeg krysser fingrene for at vi får tilbake sovetrollene våre [:)] Jeg prøver å holde henne litt lenger våken om kveldene, tidligere har hun kubbet før kl 18. Ellers går det seg vel kanskje til, samtidig er det jo naturlig at de sover mindre på dagen nå som de blir eldre.
Kanskje du kan kontakte helsesøsteren din, og høre om hun har noe råd å komme med [;)]

Lykke til [:)]

Har ikke så mye tips og komme med. Vår nekter og sove i egen seng, da våkner hun bare. Men så lenge hun får sove i vår seng sover hun fra 20:00 - 10:30 [:)]

Back
Topp