Søvnrutiner

Småspent

Flørter med forumet
Hei. Ville høyre med de andre i formuet om de har fått noko søvnrutiner på babyen dykkas eller leggerutine.

Har ein gut som snart er 4mnd. Her prøvar vi å ta nattastellet 19.00, og har så og seie gjort det sidan han var 1mnd. Problemet er vel meir det at vi slit med å legge han uten ein av oss. Og då er det ikkje før 21.30-22.00 at vi får lagt han.

Hei. Ville høyre med de andre i formuet om de har fått noko søvnrutiner på babyen dykkas eller leggerutine.

Har ein gut som snart er 4mnd. Her prøvar vi å ta nattastellet 19.00, og har så og seie gjort det sidan han var 1mnd. Problemet er vel meir det at vi slit med å legge han uten ein av oss. Og då er det ikkje før 21.30-22.00 at vi får lagt han.
Vi har ei jente på snart 3,5 mnd. Vi hadde ingen fast leggetid de første to månedene, men så begynte hun å bli litt grinete og urolig på kveldene. Da innførte vi leggetid i tidsrommet 19-21, alt etter når siste lur ble tatt. Prøver å holde henne våken fra kl. 17. Vi har ikke hatt amming i søvn som rutine av den enkle grunn at pappa også ønsket å legge. Så siste amming for kvelden skjer, som oftest, utenfor soverommet, så tar vi kveldsstell (hvis det bades så ammer jeg etterpå da det er litt energikrevende for henne å plaske rundt), så går vi opp på soverommet og legger henne i hennes egen seng, setter på en lydbok eller en podcast, så finner hun som oftest roen og sovner. Hun bruker smokk, så det eneste vi hjelper henne med er å finne smokken igjen om den ramler ut.

Skifter en bleie og ammes igjen mellom kl. 22-24, det sover hun seg fint gjennom. Våkner da mellom 03-06 for en runde mat, så sover hun litt til. Har mellom 3 og 4 blunder på dagtid.

Det skal også nevnes at vi ofte er oppe og hjelper henne med smokk mellom 19-22. Det er absolutt ikke en perfekt oppskrift, men det funker for oss. Dagsovingen er heller mer utfordrende.

Her ble veslesnupp 4 mnd i går. Det skal sies at hun er veldig enkel, så vi har et lettvint liv med henne... vi har nok hatt en leggerutine/døgnrytme med henne siden hun var rundt 3 mnd, så en 4-5 uker nå.

Leggerutinen starter i 19/20-tiden, avhengig av siste dupp. Enten så bader vi, eller så vaskes hun med vann og noen dråper babyolje. Da vasker vi hår, ansikt, hals, bak ørene, hender og føtter, samt bleieskift selvsagt, og tar på pysjen. Så går vi på soverommet og jeg legger henne i baby-svøpen (nå har vi startet avvenning av den, så nå har hun en arm ute). Jeg tror den betyr søvn for henne, så at hun legges i en sovepose er nok et signal. Så legger jeg henne i bedside crib'en og hun får smokken. Jeg sitter I senga uten å gjøre noe ut av meg bare for å putte inn igjen smokken hvis den faller ut. Jeg tror ikke hun egentlig er bevisst at jeg er der i det hele tatt. Som regel finner hun roen og sovner i løpet av minutter.

Jeg sa hun var enkel.... :o

Siden vi dessverre ikke lyktes med ammingen har hun aldri ammet i søvn, så jeg vet ikke om det har vært en årsak til at legging går så greit, hun har jo liksom ikke samme mulighet til å sovne på puppen som de fleste andre. At vi ikke har amming som trøst og kos har vært et veldig savn og en liten utfordring, men kanskje akkurat leggingen er en av "lyspunktene"...

Å gjøre det samme hver kveld er hvert fall viktig fornå bygge en rutine, og jeg tror det er veldig vanlig at rutinen mangler i lengre tid enn 3-4 mnd også :)

Datteren min er akkurat bikket 4 mnd. Vi prøver å holde hun våken fra 17-ish til 20:30. Kl 20 begynner vi med kveldsstell som innebærer pysj, vask av ansikt/hender/ører, D-vitamin. Hun ammes i søvn, så fra 20:30 ligger hun på ammeputa mens vi ser på TV. Vi legger oss ca 22:30. Da får hun ny runde med amming i sengen. Vi sover vanligvis da fra 23-02/03, også ny oppvåkning 4/5 og 7/8. Har store ønsker om å få hun i sengen fra kl 20:30, men ettersom vi ammer i søvn og samsover har vi ikke prøvd oss på å legge hun «alene» enda.

Vår datter har også akkurat bikket 4 mnd. Vi regulerer søvnen litt etter appen "Napper", samt følger med om hun starter å vise tegn på trøtthet, gnir seg i øynene, gjesper osv.
Da er det som regel leggetid mellom 20 og 21, alt etter når hun har siste blund for dagen og hvor lenge ho sover da. Før ferien var det rundt 19-20, men tror hun har forskyvet det litt nå når vi har vært på tur. Vi har også hatt en leggerutine fra 1 mnd, startet tidlig i håp om at det ville gjøre det enklest mulig å få henne til å se når det var natt og dag, noe som skjedde ganske tidlig egentlig.
Jeg ammer henne før vi starter på rutinen så ho ikke forbinder ammingen med soving. Vi senker lyset i leiligheten først, bytter bleie og synger samme sangen hver kveld, tar en liten runde med klut for å vaske i ansikt, hals, hender og føtter og i folder. Så er det pysj før vi bærer henne i seng og sier at det er natta.
Noen ganger sovner ho på 10-15 min, andre en halvtime. Somregel med lite motstand, der ho bare ligger og vrir seg rundt omkring til ho sovner med kosekluten sin. Enten jeg eller samboer sitter i sengen vedsiden av og venter til ho sover før vi går ut. Ho sover somregel til 23 tiden før ho vil ha mat igjen, så en gang mellom 2 og 4 og igjen i 6-8 tiden. Har planer om å starte med litt mer faste tider for leggetid og våkentid etter ferien i håp om litt mer stabilitet.

Back
Topp