Søvnrutine 2-3 år.

Beate

Elsker forumet
Hvilke søvnrutine har deres 2-3 åring? Og dere som har barn som ikke lengre sover på dagtid, hvor mye kuttet dere ned til før dere kuttet helt ut?

Vi kuttet dagsoving etter hun var litt over 2. Frem til da fikk hun ikke sove etter 13.30. Dette var i bhg. I helgene ble det sjeldent dupp.
La seg i 7 - tida på kveldene og var oppe i 6- tida på morgenen :)

Hvilke søvnrutine har deres 2-3 åring? Og dere som har barn som ikke lengre sover på dagtid, hvor mye kuttet dere ned til før dere kuttet helt ut?
Når han er i bhg i ukedagene hviler han 1t max. Har satt max tid på 1 time siden han begynte å være apekatt etter han la seg. Funker bra med legging nå når han har en dupp på 1t. I helgene sovner han sjeldent på dagen.
Legger seg 19-19.30 og våkner mellom 07.30-09 en gang.

snuppa var sover ifra19.00 til 07-08 ca.
hun sluttet å sove på dagen her i sommer og kunne ikke kutte ned på duppen heller for ødela fullstendig kvelden hvis hun fikk sove så lite som3 min

Eldstemann her kunne ikke sove så lenge på dagen, for da sovnet han "aldri" på kvelden. Så da han var 2 år tror jeg vi vekte han etter 1-1,5 time, uavhengig av om han var i barnehagen eller ikke. Da sovnet han som normalt på kvelden og var blid og fornøyd hele dagen.
Lillebror har litt mer søvnbehov, tror jeg. Han kan sove 2-2,5 time på det lengste (men som regel sover han 1,5 i gjennomsnitt). Det hender det blir litt tull på kvelden om han sover så lenge, i går tror jeg han holdt det gående til nesten kl 21. Men han får da det han trenger totalt i døgnet, så slik sett gjør det ikke så mye. Men det er jo kjekt når han sovner litt tidligere da :p Normen er at han sover fra 19/19.30 til ca 7/7.30 og sover ca 1,5 time på dagtid (som regel et sted mellom 12 og 14)

Begge mine sluttet med dagdupp da de var ca 2.5 år. Da kuttet de fra 2 timer til ingenting, sluttet pga. at de ikke sovnet på dagtid, de lå bare i vogna og ropet :P Var aldri kveldsproblemer.

De sov ca 12 timer om natta, la seg mellom 18 og 19, og sov til 06-07, av og til kunne de klinke til å sove til 08-09 :)

Gutten min(blir 3 i februar) slutten av seg selv å sove på dagen i høst en gang. Vi legger han mellom 19-19.30 og han sover til alt fra 0645-07.30 gjennomsnittlig. Ideelt er å legge 19.00 da sover han lengre.

På slutten satte vi begrensinger på 1t i barnehagen. Mens hjemme fikk han sove så lenge han ville. Vi brukte da gjerne en time på kvelden til å få han til å sovne, MEN ville heller det enn å ha en pottesur gutt på ettermiddagen.

Da gutten vår rundet 2, satte vi begrensninger på dagduppen - den skal vare MAX en time, og uansett hvor sent han sovner, skal han ikke sove lenger enn til 13:30. Leggetid er (og har alltid vært) klokka 19:00, og da sover han i 11-15 timer strekk, alt ettersom hvor sliten han er. I helgene kutter vi ofte ut dagduppen. Leggingen på kveldene har aldri vært noe problem.
Når lillebror/søster kommer i desember skal vi prøve å kutte dagsovingen helt (da er gutten blitt 2 år og 4 måneder). Om ikke det går må vi kjøpe ny vogn :P

Vår gutt som ble 3 år i august, slutta å sove på dagen nå nylig. Det hender en sjelden gang at han må ha en liten dupp på dagen hvis han har vært veldig tidlig oppe på morgenen. Vi legger han mellom 19.00-19.30 og så våkner han alt ifra 06.00-08.30 :)

Jenta vår er 2 år og 2 måneder.

Hun sover så lenge hun vil om dagen, som regel 1.5-2 timer. Hun pleier å våkne av seg selv ca kl 14. Som regel sover hun litt lengre i helgene, da til 14.30-15.

Legges kl 19 og sovner som regel 19.30, så sover hun til 07 :)

Deilig at hun regulerer søvnbehovet sitt selv!

Da han var 2 år sov han 10-11 timer på natten og 2 timer på dagen. Han gikk fra 3 til 2 timer på dagen da han var rett over 2 år. Da han var 2,5 sov han 30-60 min. Prøvde å kutte ut men endte med feber hver gang. Så fortsatte å sove en halvtime. Da han var over 3 år så ble det til at han sovnet et halvtime ganske sent på ettermiddagen (sovnet ikke tidligere). Vi utsatte da leggetiden en time. Å kutte ut den halvtimen og framskynde leggetiden hjalp ikke - han var stup trøtt kl 16.

Vesla legger seg 19:00 og sover som regel til 08-08:30. Hun sover ca 1 time på dagtid, men det er ikke hver dag. Noen dager ligger hun bare og slapper av

Min tass på 2,5 år sover fremdeles 1-2 timer på dagen:)
Han legger seg kl 19 og sover til kl 07-08..

Här e gutten 2 år og 2 mnd de verkar som han inte vill sova på d- tid lengre . Då legger han kl 19 med inga problem. Å sover till kl 7-8 Nesta dag,

Han slutta før han var 2. Ikke veldig søvnbehov her. Før d sov han en times tid på dagen, våknet av seg selv.
Han legger seg mellom 19:00 og 19:30.

Største måtte me trappa ned dagsoving på fra han var 1,5 da han "aldri" sovna om kvelden. Slutta å sove på dagen rett før han var 2. Sov ca 12 timar på natta.
Minste er 21 mnd, og får no sove maks 1,5 time på dagen, og helst ikkje etter kl 14. Legger seg kl 19-19.30 og sover til 6-7. Merkar han begynnar å drøye om kvelden igjen no, så mulig me må kutte ein halv time til på dagtid snart.

Sent from my iPhone using BV Forum

Minsta blir nå 3 år og trenger fortsatt å sove på dagtid. Er kanskje to dager de siste tre ukene hun ikke har sovet på dagtid. De vekker henne etter en time i bhg (jeg lar henne sove 1,5 t hjemme, men da kan vi ta kvelden som den kommer, og har sagt fra i bhg at hun kan det der også..) Har ingen senest tid på dagen, men hadde ikke lagt henne etter 14-15. Hun legger seg en gang mellom 18.45 og 19.30. Da sovner hun med en gang og sover til mellom 6 og 7 neste morgen.

Eldste sluttet kanskje når han var ca 2 år og 4 mnd. Først i bhg (Han hadde ikke tid der, men ble trøtt hjemme, for det var kjedeligere). Hadde ikke de største leggeproblemene med han, men han våknet så utrolig tidlig om han sov på dagtid...

2år 4 mnd. Sover en time på dagen, kuttet i dagdubben for en mnd siden ja. Sover 1930-06.

Vesla som er 3år i januar legger seg 19.00 og står opp kl 06.00 ca. Noen avvik en sjelden gang, men hu fungerer best med faste rutiner! :)

Dagsovinga ble det trappet ned på når hu var ca 1,5år. Da blei det etter behov.

Er det samme nå som da, men hu sover rundt 12 timer nattestid og vi kutta luren ned til 30 min før vi fjerna den helt. Da begynte hu å bli vanskelig å legge på kvelden. La/legger seg 1830 ca og opp igjen i 6-7 tiden.

Back
Topp