Søvnregresjon og hvordan takle det

Abcdefg000

♡2014♡2023♡
Junibollene 2023
Hei kjære juni-mammaer! Lurer på om noen av dere har opplevd/opplever søvnregresjon?
Vi har frem til nå vært veeeldig heldige med en unge som sover 13-14 t om natten og 2-3 t om dagen (fordelt på 2 til 3 dupper). Sovnet som regel innen 10 minutter.

Meeen siden han fylte 7 måneder så har det vært andre boller. Vi har nå overlevd gjennom vår andre uke med natte-byssing. Han våkner 4-5 ganger ila natten (tilbyr flaske, men vil ikke spise) og sutrer, vi klarer noen ganger å roe ham ned i sengen, men andre ganger må vi bysse han rundt i 1 times tid. Det hjelper ikke å legge ham inni sengen vår.
På dagtid bruker han gjerne 15-20 minutter til å sovne, selv om han virker trøtt. Så sover han ikke mer enn 20 minutter om gangen. Vi triller for å hjelpe ham i søvn. Og vi passer på at han ikke er overtrøtt når vi legger ham.

Jeg håper at dette er en såkalt "søvnregresjon" og at det snart går over.
Er det noe vi burde gjøre annerledes for å hjelpe babyen å finne roen? Tar imot tips!!!
 
Kjenner oss veldig igjen i det du beskriver her.
Søvnen ble betydelig verre rundt 7,5mnd.
Våkner hele tiden føles det som.
I natt var han våken fra 3-5, det har nesten aldri skjedd før.
Sliter med å finne roen skikkelig virker det til. Han gråter ikke, er bare veldig urolig.
Jeg er sliten og synes det begynner å tære på.

Vi har tenkt å legge han på eget rom fra nå av, og etterhvert kutte ut amming på natt (trenger bare å ta mot til meg).
Han blir forstyrret når vi kommer inn på rommet for å legge oss, så håper det å legge han på eget rom kan hjelpe noe.
Nå har har fått amme så og si når som helst i løpet av natten bare fordi jeg har vært desperat etter å få han til å sove raskt igjen.

Hører gjerne hva andre har gjort/gjør!
Så får vi håpe at dette kun er for en (kort) periode...
 
Vi er i samme situasjon. Vanskelig å legge for natten. Akkurat som om hun har mye energi i kroppen som hun vil ha ut. Så vi prøver å slite henne ut men er veldig slitsomt for oss foreldre. Satser på at fasen er snart over. Savner å ha en halvtime for meg selv før jeg legger meg.
 
Kjenner meg godt igjen i beskrivelsene . Lille har generelt vært vanskelig med å legge både på dagen og til kvelds, her går det på, trille, vugge, bysse og ammens til søvn. Duppene på dagtid er ofte på 30 min. Maks 40 min. Men til gjengjeld har hun gitt oss 10-12 time natt søvn (med ca 4 amming.) Men i de siste 2 ukene har hun bare sovet mellom 8-10 t i løpet av natten, sover urolige og har lange våknigstider mellom søvn sykluser og står opp mellom 4-6 på morran selvom om fortsatt virker trøtt klarer hun ikke å sove igjen før 2-3 timer senere. HJELPES . håper det bare er en fase å går fort over snart
 
Kjenner oss veldig igjen i det du beskriver her.
Søvnen ble betydelig verre rundt 7,5mnd.
Våkner hele tiden føles det som.
I natt var han våken fra 3-5, det har nesten aldri skjedd før.
Sliter med å finne roen skikkelig virker det til. Han gråter ikke, er bare veldig urolig.
Jeg er sliten og synes det begynner å tære på.

Vi har tenkt å legge han på eget rom fra nå av, og etterhvert kutte ut amming på natt (trenger bare å ta mot til meg).
Han blir forstyrret når vi kommer inn på rommet for å legge oss, så håper det å legge han på eget rom kan hjelpe noe.
Nå har har fått amme så og si når som helst i løpet av natten bare fordi jeg har vært desperat etter å få han til å sove raskt igjen.

Hører gjerne hva andre har gjort/gjør!
Så får vi håpe at dette kun er for en (kort) periode...
Samme her også… bestandig våknet flere ganger på natta, men det ble myyyye værre etter 6/7 mnd. Våknet konstant for å ligge på puppen, og jeg hadde blitt så innstilt på å ikke sove så veggen nærmet seg. Har også valgt selv å ta mini om natta siden jeg ammer, men etter 7mnd med minimalt av søvn så stoppet det seg. Så nå har jeg i snart 2 uker sovet for meg selv på gjesterommet og pappa’n får dele rom med mini, og trøste om natta. Det vil si jeg har gått fra å ligge våken om natta med puppene ute, til at jeg går inn å ammer én gang når mini våkner mellom 23-01, og neste gang ca 05. Så får vi prøve å legge lille på eget rom når pappa er i permisjon og det har blitt en vane at jeg ikke er så tilgjengelig på natta. Formulering av setninger på søvnmangel å ammetåke er heller ikke enkelt, haha XD
 
Tredje uke med natteoppvåkninger. Jeg er sååå trøtt. Jeg er faktisk trøttere nå enn da mini var 3-4 måneder. :smiley-ashamed004

Det som jeg ser er et enormt utviklingssprang! Plutselig mestrer han å drikke alene fra tutekopp, spise med hendene uten hjelp, krabbe full fart, og han leker på en helt annen måte med lekene sine!
 
Her har lille bolla begynt å stå opp kl 03. De siste dagen har jeg klart å holde han i seng til 04 og 05, men ikke lenge enn 05.15. Nå (03:15 sto vi opp) har vi vært og spist flaske og skiftet bleie, men så er han lys våken og ligger og leker med veggen i mørket… Kl 05 er (egt for tidlig) helt ok, men FØR det er IKKE innafor. Jeg trenger faktisk litt søvn! Han blir lagt 19:30, sovner kl 20.
 
Her har lille bolla begynt å stå opp kl 03. De siste dagen har jeg klart å holde han i seng til 04 og 05, men ikke lenge enn 05.15. Nå (03:15 sto vi opp) har vi vært og spist flaske og skiftet bleie, men så er han lys våken og ligger og leker med veggen i mørket… Kl 05 er (egt for tidlig) helt ok, men FØR det er IKKE innafor. Jeg trenger faktisk litt søvn! Han blir lagt 19:30, sovner kl 20.
Uff, ja, før kl 5 er vanskelig å starte dagen! Når tar han første dupp?
 
Begynner å bli temmelig lei av denne nye døgnrytmen, oppe kl 03, ga flaske, og nå er vi tilbake i senga og prøver (forgjeves) å sove. Umuliusen skal bare krabbe og klatre og åle seg rundt i senga, helst oppå meg, han «sparker» og klemmer og holder på som en villbass. Ikke tale om at han skal sove noe nei :banghead: det verste er at han ikke har sovet særlig resten av natten heller. Våken hver halvtime frem til 03, så jeg har ikke sovet. Jippi
 
Begynner å bli temmelig lei av denne nye døgnrytmen, oppe kl 03, ga flaske, og nå er vi tilbake i senga og prøver (forgjeves) å sove. Umuliusen skal bare krabbe og klatre og åle seg rundt i senga, helst oppå meg, han «sparker» og klemmer og holder på som en villbass. Ikke tale om at han skal sove noe nei :banghead: det verste er at han ikke har sovet særlig resten av natten heller. Våken hver halvtime frem til 03, så jeg har ikke sovet. Jippi
Kan noen avlaste litt på dagtid slik at du får sove? :dead:
Hjelper det å aktivisere barnet enda mer på dagtid? (Svømming, åpen bhg, osv.)
 
Tror det er noe galt med lille tassen her, nå er det helt ekstremt. Sov en halvtime kl 10 i går på dagen, og så en halvtime kl 15. Ble lagt kl 19, men sovnet ikke før 20. Så våknet han kl 23:30 og har tullet siden. Sovet kanskje en halvtime frem til 02. Da måtte jeg bare stå opp, orker ikke styret. Men skjønner ikke hvordan det går an å sove så lite - greit nok at jeg trenger lite søvn og han har sannsynligvis arvet det etter meg, men en baby på 8 mnd skal da sove mer enn 5 timer i døgnet!!! Kan ikke skjønne det, jeg er så trøtt at jeg holder på å krepere, mens han ligger i senga og tøyser :banghead: :banghead: :arghh: Altså hallo?!
 
Tror det er noe galt med lille tassen her, nå er det helt ekstremt. Sov en halvtime kl 10 i går på dagen, og så en halvtime kl 15. Ble lagt kl 19, men sovnet ikke før 20. Så våknet han kl 23:30 og har tullet siden. Sovet kanskje en halvtime frem til 02. Da måtte jeg bare stå opp, orker ikke styret. Men skjønner ikke hvordan det går an å sove så lite - greit nok at jeg trenger lite søvn og han har sannsynligvis arvet det etter meg, men en baby på 8 mnd skal da sove mer enn 5 timer i døgnet!!! Kan ikke skjønne det, jeg er så trøtt at jeg holder på å krepere, mens han ligger i senga og tøyser :banghead: :banghead: :arghh: Altså hallo?!
Dere er ikke alene ❤️❤️
 
Back
Topp