Søvnråd

Labben

Elsker forumet
Leser at det er mange som sliter med søvnen her.

Jeg har gått til behandling for søvnløshet ved Bergen Søvn Senter (hos landets eneste professor i søvn) og formidler gjerne videre noen råd til dere andre. Les mer på www.sovno.no.

Regel nummer en: Skap et fast søvnmønster, dvs. prøv å legge deg til samme tid hver kveld og stå opp til samme tid hver morgen (også i helgene!). Det krever disiplin, men det hjelper. Blir kroppen vant til at du legger deg kl 23 og står opp igjen kl 7, så vil du etter en stund automatisk bli trøtt når du skal.

Regel nummer to: Kompenser ALDRI for manglende søvn ved å bli liggende langt utover dagen fordi du ikke har sovet noe om natten, ikke legg deg tidlig fordi du ikke sov natten før. Hold det søvnmønsteret du skaper deg uansett om du må "hoppe" over en natt. Det er slitsomt, men jeg garanterer at det hjelper å holde seg til et fast søvnmønster.

Får du ikke sove når du har lagt deg, stå opp igjen etter et kvarter og ikke legg deg igjen før du kjenner at du er trøtt. Selv om du bare får noen timer med søvn når du først sovner så stå opp til det faste tidspunktet likevel.

Unngå koffein (kaffe, te, cola, sjokolade) etter kl 15 om dagen. Små spor av koffein i kroppen er nok til å gjøre det vanskelig å sovne! Du bør også unngå trening sent på kvelden fordi det girer opp kroppen. Proteiner (melk, ost, yoghurt osv.) en times tid før du skal legge deg skal visst virke søvndyssende. Det samme gjør en varm dusj.

Ha det alltid helt mørkt og stilt på soverommet, slå av lyset med det samme du legger deg. Og ikke bruk soverommet til andre ting enn søvn og sex, da venner kroppen seg til at "i dette rommet skal det soves". Må du opp om natten for å gå på do bør du unngå å få for mye lys i øynene, det vil gjøre deg våken.

Jeg slet med søvnproblemer i 2 1/2 år før jeg fikk hjelp. Disse rådene hjalp meg! Lykke til.

Back
Topp