Søvnproblemer

Celiivers

Andre møte med forumet
Hei!
Minstemann er nå litt over 1 år og han sover altså ikke på natta.. Sovner fint når vi legger han men han våkner i 23.00 tiden og finner ikke roen igjen før på morgenkvisten. Kan hyle i fler timer (så klart ikke i strekk eller alene!), eller bare surre rundt i senga. Han vil at vi skal sitte der og holde han i hånda hele natta som så klart ikke er mulig i lengden da vi også må få søvn..
Dette har holdt på i fler måneder og vi begynner å bli ganske tulleruske etter så lang tid med mellom 3-4t søvn hver natt. Noen som har noen tips?:sleep011
Han får grøt på kvelden, så et bad før vi tar på pysj og pusser tenner. Hatt nesten samme kveldsrutine siden han var 6mnd og det har funket frem til for noen måneder siden. Helsestasjonen kommer ikke med så mange nye eller gode råd, så jeg håper virkelig at noen av dere kan hjelpe!! :confused005
 
Vi Begynner byssing og evnt pupp med en gang vi merker hun våkner. Men vi samsover enda ds, så mye lettere å være føre var.
Også heise opp sengen litt. Ville også tenkt at det kan være noe som trigger? Mpa eller annen allergi. Prøv å drop soya og melk en liten periode å se? Ellers hjelper det godt her å droppe skjerm en time før, og være ute å leke en halvtimestid før seng
 
Hei!
Minstemann er nå litt over 1 år og han sover altså ikke på natta.. Sovner fint når vi legger han men han våkner i 23.00 tiden og finner ikke roen igjen før på morgenkvisten. Kan hyle i fler timer (så klart ikke i strekk eller alene!), eller bare surre rundt i senga. Han vil at vi skal sitte der og holde han i hånda hele natta som så klart ikke er mulig i lengden da vi også må få søvn..
Dette har holdt på i fler måneder og vi begynner å bli ganske tulleruske etter så lang tid med mellom 3-4t søvn hver natt. Noen som har noen tips?:sleep011
Han får grøt på kvelden, så et bad før vi tar på pysj og pusser tenner. Hatt nesten samme kveldsrutine siden han var 6mnd og det har funket frem til for noen måneder siden. Helsestasjonen kommer ikke med så mange nye eller gode råd, så jeg håper virkelig at noen av dere kan hjelpe!! :confused005

Hvordan er blundene på dagtid? Og når står han opp (de dagene han faktisk sovner)? Greit å se på planen for hele dagen for å kunne vurdere.

Søvnen går veldig opp og ned for oss, men vi slet en del med våkentid på natten rundt ett år. Når vi gikk over til én blund og begynte i barnehagen (som sliter henne ut), stabiliserte det seg litt mer. Kan selvfølgelig ha en og annen dag hvor det går skeis noen timer på natten (våken 01-05 forrige lørdag for eksempel), men stort sett våkner hun litt og finner roer godt igjen selv.
 
Vi også sliter masse med at ho kan våkne flere timer om natten. Dette begynte etter ho fylte ett. Først tenkte vi det har fordi ho fikk flere tenner, men nå har det pågått i mange uker, og tennene er ferdig kommet. Eneste som "hjelper" er intens byssing i lang tid... :arghh:
 
Sniker
Sånn var min gutt som nå er 3,5 år. Man blir liksom fortalt at fra ett år så er søvn som smør i solskinn, men vi hadde det kjempetøft særlig i perioden 11-16 mnd. Jeg har analysert i ettertid og kommet frem til at hovedårsaken til utfordringene våre var:
  • Tannfrembrudd av MANGE tenner
  • Bearbeiding av motorisk og kognitiv utvikling (de lærer helt villt mye nytt i denne alderen)
  • Utvikling av søvnmønsteret
Den gode nyheten er at for de aller fleste roer ting seg nærmer 2 år, den dårlige nyheten er at det er litt for lenge å være i stort underskudd på søvn. Jeg anbefaler egentlig å gjøre det som gjør at alle i familien får mest søvn. Dette er ikke egentlig nødvendigvis det beste tidspunktet å starte med nye søvnvaner på som man konsekvent skal følge. Hva vil gi dere mest søvn? Å ta en hel natt hver, altså at den ene sover godt? At èn forelder samsover med barnet? Enten ha barnet i egen seng, eller legge en madrass inne på barnerommet. Man kan også flytte sprinkelsenga inne på foreldrerommet igjen. Pass på å bytte på å l hverandre sove ut i helgene dersom det er mulig, og legg deg gjerne tidlig noen dager i uka. Man trenger litt tid alene på kvelden for å ordne ting og bare ha voksentid. Jeg får ikke til å legge meg rundt 20-21 hver dag hele uka, men om jeg bare gjør det 2-3 ganger per uke hjelper det veldig på energinivået de andre dagene også.
Finn ut hva som gir mest søvn akkurat nå - også ordner dette seg med tida :)
Hos oss var erfaringen at søvnen ble drastisk bedre fra 18 mnd og det ordnet seg helt fra rundt 2 år. Vi hadde forresten bhgstart først ved 19 mnd, så det var ikke denne omveltningen som ga dårlig søvn hos oss heller.

lykke til og håper ting løser seg snart
 
Jeg må slenge meg på her, og si at vi har slitt lenge med søvnen fra dag 1, og da det endelig begynte å stabilisere seg i sommer med 1-2 oppvåkninger per natt, så begynte han i barnehagen i august. Det var som en bryter som sa klikk og etter de 3 første dagene har det bare gått rett vest med søvnen. Han. sover. ikke.

Vi har det akkurat som trådstarter. Om han sovner så våkner han 40 min-1,5 time senere. Det er etter 1 time - 2 timer med legging. Noen ganger 3. Legging har alltid vært et helvete med byssing, skriking, flaske, bæresele, samsoving, egen seng.. (bortsett fra juli, da han ENDELIG kunne sovne bare jeg lå ved siden av og sang en sang).

Jeg skjønner ikke hva det er. Jeg vet bare at jeg ikke har det så bra sånn som vi holder på. Det er en trøst å høre at vi ikke er alene.
 
Anbefaler å følge lyndsey hookway på Instagram. Det er mange myter angående barnesøvn, og mange meninger om hva man bør gjøre. Synes hun er flink til å si hva som ofte er realitet og gi tips til å få ting til å funke..

Her har lille alltid våknet opp innen en halvtime-time etter leggetid. Uansett når hun legges.. Samme med lurene på dagtid. Eneste som får henne til å sove videre er bæresele eller pupp. Om hun ikke får det så er det rene skrike-orkesteret.

Jeg har aldri «tatt kampen», så vi samsover og jeg gir henne pupp når hun våkner. Det varer ikke for alltid og en dag kommer hun til å sove selv. Men for nå så er det dette som funker her og det som gir oss mest søvn.
 
Vi har slitt med søvn hele veien, og fikk endelig henvisning til barnelege ved sykehuset. Vi prøver nå melkefri kost og gaviscon infant (mot mulig refluks). Etter innføring av melkefri kost tror vi at vi merker en liten bedring! Det er noe bedre søvn, og ikke like mye hylgråt ved oppvåkninger! Vet ikke om dere har prøvd for å se om det blir bedring ?
 
Her har vi ikke hatt problemer med søvn, før hu ble ganske stor 10-11 mnd. Da begynte hu å våkne flere ganger om natta, noen ganger sovner hu igjen, noen ganger er hu våken et par timer. Hu er stortsett blid og fornøyd da, men våken. Og skal skravle, tulle og leke. Kutta nattamming, men hu våkner allikevel. Hu sovner natta igjennom innimellom, men ofte våken et par ganger.
 
Back
Topp