Søvnproblemer

ballah

Glad i forumet
Har lenge prøvd å ikke sove på sofanen etter jobb fordi jeg er redd for å ødelegge nattesøvnen. MEN i de siste dagene sover jeg nesten ikke på natta heller. Har derfor begynt å sløve (ikke sove) litt på sofanen. I natt sov jeg nesten ikke noe, og måtte tidlig opp på jobb. Da jeg kom hjem var jeg så sliten å trøtt at jeg nesten var dårlig. Prøvde å sove på sofanen, men merket at jeg ikke klarte det. Var en rar følelse. Var nesten, men merket at kroppen ikke klarte å sovne. Er det flere som sliter med lite søvn både natt og dag?

Sover om natta'n, men når jeg våkner er jeg veldig våken[&:]

Sånn har det vært fram til nå hvertfall.. i dag kom trøtten som kasta på meg, og jeg føler meg supersliten.. Sovna litt på sofa'n i stad, og gleder meg til vi skal legge oss for kvelden[:)]

Håper du får sove om natten fremover, ballah.. ellers må du vel bli kjempesliten?
Må nesten bare råde deg til å sove når du har mulighet, uansett hvor det er[;)]

Jeg har hatt kroniske søvnproblemer i alle år og gikk på imovane før jeg ble gravid...
Nå har jeg fått Vallergan for å sove og disse kan jeg gå på hvertfall de første 6 mnd av svangerskapet[:)]
Venter på utredning på søvnsenteret i Bergen, men legen mente jeg måtte sove nå som jeg var gravid og fant ut at disse var trygge å gå på[:)]

Ja da får jeg bare prøve å sove når anledningen er tilstede. Håper jeg får litt søvn i natt da[:D]

Søvn kan være et kjempe problem. Både for gravide og ikke gravide. Jeg jobber som nattevakt og har hatt masse problemer med søvn. Men før jul fikk jeg gå på et kurs om søvn med noen av forskerne på søvnsenteret i Bergen. Der lærte vi blant annet om søvnhygiene. Etter at jeg begynte å følge disse rådene har det hjulpet masse på nattesøvnen min. Jeg legger ved en link til sovno som er om nettopp søvnhygiene:
http://www.helse-bergen.no/avd/SOVno/diagnose/Soevnhygiene.htm

Det er ikke slik at du skal følge alle disse for alltid, men i perioden hvor du sliter og til du har kommet inn i en god rytme. Tror faktisk de viktigste punktene for meg har vært "Stå opp til omtrent samme tid hver dag, også i helgene", "bare bruke soverommet til søvn og sex" og "gode sengetidsritualer" I tillegg sa han at du aldri skulle ligge lengre enn 20 minutter i sengen uten å få sove. Da burde du stå opp og gjøre noe kjedelig. Om du blir liggende utover disse 20 minuttene vil kroppen etterhvert se på sengen som et negativt sted, og dette vil igjen føre til problemer med innsovning. Blir man liggende lenge uten å få sove blir man både stresset fordi man frykter for å få for lite søvn, og man begynner å tenke på problemer eller filosofere over diverse... Da sovner man heller ikke [:D] Prøv å lag gode søvnvaner en periode fremover, og masse lykke til med nattesøvnen [;)][;)][;)]

Back
Topp