Søvnproblemer hos 8 mnd baby!! Litt lang

OneMore09

Glad i forumet
Jenta mi på 8 mnd vil nesten ikke sove, jeg tror faktisk at det nesten rabler for meg snart!!

En vanlig dag går ca sånn her:

ca 06.30 våkner fra natta
ca 09.30 sover ca 20 min
ca 13.30 sover ca 1 time
hver kveld 19.30 natt

Så våkner hun mellom 20.30 og 21.30 nesten hver kveld, daligger hun i tja, en time eller to og griner litt (ikke gråt bare sutring), prater litt, ler og sjabber til hun blir lei og begynner å gråte. Så sovner hun igjen etter at jeg har vært inne hos henne å gitt henne sutta og pakket henne inn ca tusen ganger.....Så våkner hun med jevne mellomrom ca hver time HELE natta!!!! Jeg går inn å gir henne sutta hver gang, prater ikke til henne, rører henne ikke, bare gir henne sutta å legger på dyna og går ut..... det er ca 19-20 grader på soverommet, men tørr ikke ha det kaldere for hun sparker av seg dyna hver natt og blir så kald (har hatt det kaldere der inne)

Hun er jo ganske "stor" nå, og har ikke fått pupp eller flaske om natta siden hun var 5 mnd. Noen som har noe tips???

Hun sover på eget rom!![:)]

Men hadde ikke tenkt på å lufte en times tid før hun legger seg, det var lurt!! Er som oftes veldig kaldt her på vinteren og blåser mye, så jeg tørr ikke ha vinduet åpent!!

Tusen takk for svar!![:)]

Først må jeg bare si det går over, det er en fase som etterhvert slipper taket. Det er slitsomt når det står på men.. Hva med en smokkepute, så hun finner smokken selv? Og kanskje legge henne i en sovepose slik at hun ikke får sparket av seg dyna? Da kan du fint ha det litt kjøligere på rommet så sover hun bedre.

Bapillove Smokkepute m/rangle - lyseblå
God søvn for liten og stor! Smokkeputen "bapillove" er en kosepute som man fester smukken til. Inni den myke puten er en rangle. Babyen lærer seg å finne puten med smukken ved å gjenkjenne ranglelyden.
Egner seg best fra barnet er 4 mnd., men kan oppleve at tiden varierer for hvor lang tid barnet bruker på å lære seg å forstå og bruke puten. Foreldre slipper å stå opp om natta for å finne smukken til babyen. Et trygt alternativ til festesnorer. Puten kan også brukes i bilen, som trøst i stressituasjoner og lignende.
Testet og CE-godkjent for bruk av babyer. Leveres i to forskjellige farger; rosa og lyseblå

Ja det er veldig slitsomt, hart holdt på sånn en måneds tid, og jeg er redd for at hun skal bli syk av søvnmangel!!

Har tenkt på sånn pose, så må kanskje se om ikke jeg får kjøpt en sånn. Og den smokkeputa var jo kjempe lur....hmmm, får amn bestilt sånne på nett??

Takk for råd!![:)]

ORIGINAL: Lillajulemumi

virker kanskje som at hun sover for lite på dagen.
Jeg er en fast troer på at søvn avler søvn.

Selv hadde jeg en sønn som våknet på nøyaktig slaget 30 min, for da gikk han over i annen søvnfase. Så jeg stod ute og vugget vogn til han sovnet igjen om det så tok meg 1 time.... Så løste det seg plutselig og han sov 1 1/2-2 timer på dagen og gjør det fremdeles.
Legges kl 19 står opp kl 07 på hverdager da han går i barnehagen.
I helger sover han som regel til kl 0830-09.

Jeg fant i allefall ut at sov han ca 3 timer på dagen så sov han godt om natta.

Men det er jo ikke noe fasit på dette desverre.

Hvordan er det med mat rutinene før legging da??

Har også tenkt på at hun burde sove mer på formiddagen, og har prøvd å vugge henne i søvn når hun våkner, har også prøvd å gå en tur bare for å få henne til å sovne igjen, men jeg er muligens litt for utålmodig for hun sovner ikke! har også prøvd å legge henne en liten lur på ettermiddagen også, men det har funka dårlig.

Matvanene om kvelden er at etter stell/bading så får hun grøt og mme, og ofte drikker hun ikke opp all melka. Har også prøvd å gi henne mindre mat så hun ikke er for mett, men da roer hun seg ikke!

Nei det er nok ingen fasit, men skulle gjerne hatt en!![;)]

Er kjempe takknemlig for råd!![:)]

Slutt å gi smokk hver gang hun våkner.

ORIGINAL: Durken

Slutt å gi smokk hver gang hun våkner.

Å bare la hun ligge våken til hun sovner?? Men som oftes når hun våkner på natta så gråter hun jo, skal jeg bare la henne gråte da??

Hmmm, plutselig kjente jeg litt på at kanskje det er jeg som er iallefall en liten del av problemet???!![:o][8D]
Det har på en måte bare blitt en automatisk ting å gjøre, når hun gråter om natta spretter jeg opp og springer inn å gir henne sutta....eller en av de, for det ligger en del av dem i senga hennes...hun er sikkert bare blitt for lat til å finne dem selv, mamma gjør jo det!![:D]

Rutinene er de samme hver kveld, og jeg har vært inne på tanken å legge henne tidligere, men er så redd hun da våkner å føler det som en ettermiddagslur!
Jeg syns også hun sover lite...altfor lite, men HS sier at det er så forskjellig.....skal prøve å få henne til å sove mer!!

Dette er fjerde barnet mitt, men har aldri opplevd dette før...alle de andre tre sov som bare det!![:D]

Sliter med det samme her, men min er strax 1 år. Har aldri vært noen sover. Nå etter nyttårsaften skal jeg ta ham med til legen og få en grundig sjekk, spesielt av ører. Når de er SÅ urolige er det veldig ofte noe. Noe som sannsynligvis lett kan fikses om man finner det ut. En jeg kjenner var hos legen med jenta si pga hoste, endte med dren i øret, da begge ørene var fulle av væske. Legen hadde titta i ørene flere ganger før, uten å ha sett det. Men det tok øre-nese-hals spesialisten et halvt blunk å oppdage det. Resultat; En unge som sover godt hele natta!

Vi har faste rutiner døgnet rundt. Har prøvd stort sett alt (Kiropraktor, osteopat, div med kosthold etc), bortsettfra øre-nese-hals spesialist. Har heller ikke sjekka jernlageret, det kan ha noe å si.

PS; Slike øre-greier behøver ikke være så vondt at de gråter, men så plagsomt at de ikke får sove godt og lenge.

PPS; Jeg har aldri prøvd å bare la ham skrike. Det er ikke en metode jeg er på nett med. Men den funker jo for mange, så orker du det selv er det vel bare å kjøre på!

Lykke til!

ORIGINAL: kat*

Sliter med det samme her, men min er strax 1 år. Har aldri vært noen sover. Nå etter nyttårsaften skal jeg ta ham med til legen og få en grundig sjekk, spesielt av ører. Når de er SÅ urolige er det veldig ofte noe. Noe som sannsynligvis lett kan fikses om man finner det ut. En jeg kjenner var hos legen med jenta si pga hoste, endte med dren i øret, da begge ørene var fulle av væske. Legen hadde titta i ørene flere ganger før, uten å ha sett det. Men det tok øre-nese-hals spesialisten et halvt blunk å oppdage det. Resultat; En unge som sover godt hele natta!

Vi har faste rutiner døgnet rundt. Har prøvd stort sett alt (Kiropraktor, osteopat, div med kosthold etc), bortsettfra øre-nese-hals spesialist. Har heller ikke sjekka jernlageret, det kan ha noe å si.

PS; Slike øre-greier behøver ikke være så vondt at de gråter, men så plagsomt at de ikke får sove godt og lenge.

PPS; Jeg har aldri prøvd å bare la ham skrike. Det er ikke en metode jeg er på nett med. Men den funker jo for mange, så orker du det selv er det vel bare å kjøre på!

Lykke til!

Har tenkt det samme selv, at hvis det ikke bedrer seg nå etter jul så drar jeg til legen. Føler også at noe er feil når hun ikke vil sove, for det virker på en måte som om hun ikke finner ro!!

Håper du finner ut noe hos legen som lett lar seg fikse, så lillemann får sove! Er utrolig slitsomt for alle når barna er urolige!!

Back
Topp