Søvnmangel

Emi81

Glad i forumet
Junibarna 2019
Hei fine gravide forumbrukere :greet025

Vi må spørre om gode råd. Samboer har ikke sovet en hel natt siden innsett 5 september, og nå holder hun på å bli desperat etter en hel natt søvn stakkars. Personlig var jeg nedopet på kvalmestillende med alle mine 4, så hadde ikke samme problem og har derfor heller ingen gode råd å gi henne... :(

Noen av dere som har tips/råd til en søvnløs i første trimester? ❤️

Kan alltids forsøke å ta en postafen før leggetid tenker jeg. Det er kvalmestillende som man blir veldig trøtt av, og det kn kjøpes reseptfritt på apotek. Står «brukes av gravide i samråd med lege», men det står det på alt du kan kjøpe på apotek. Men du som har gått på kvalmestillende selv vet sikkert at man kan bruke deg.
Ikke noe å stå på fast hver dag kanskje, men en gang i mellom for å sove bedre kan det være verdt.
Ellers er det jo vanlig å våkne flere ganger om natten i svangerskapet da, men forskjell på å våkne noen ganger også sovne igjen og for eksempel å våkne i 2-3tida også bli liggende flere timer. Men tror for min del at jeg ikke har sovet en hel natt siden FØR jeg ble gravid med hun som nå er 2,5 år (urolig unge :p ) men da var det gjerne bare snakk om å våkne 1-2 ganger for å tisse også sovne igjen i første trimester hvertfall.

*sniker fortsatt litt her inne*
Jeg var veldig plaget med søvnmangel i mitt første svangerskap. Jeg kunne sovne greit, men sitte våken 1-2 t hver natt. Jeg fant ingen strategi for mer søvn på natt, men prøvde å lure meg til litt ekstra søvn i løpet av dagen. Før/etter middag for eksempel, og på helg sov jeg midt på dagen. Jeg sover og hviler bedre om jeg aksepterte uroen, så jeg satt og så tv, spiste/drakk noe godt og strikket litt. Prøvde å finne ro. Men ikke for å skremme, jeg fant ikke tilbake til søvnen før guttungen var født og sov gjennom natten selv. Skjønner veldig godt frustrasjonen og desperasjonen, håper dere finner en løsning :Heartred

Jeg har ingen tips, annen enn meditasjon og pusteøvelse. Fikk tips on det av jordmor sist, og sliter skikkelig denne gangen også. :dead: Ligger våken i to timer rett som det er, skikkelig irriterende. :bag:

Nå er klokken 02.50. Har vært våken siden 01.30. Har akkurat prøvd å spise ei brødskive for å se om jeg får sove da. Har egentlig lyst på en kopp kaffe, men det ville vært litt dumt nå. Sånn he har det vært hver natt siden 3+5, er i dag 9uke og det e slitsomt. Heldigvis har jeg ikke jobb før torsdag…

Sånn har jeg det også, i tillegg føles alt så «håpløst ut» på natta. På dagtid innser jeg jo alltid at det jeg lagde kjempeproblemer av på natta ikke er SÅ ille

hvis jeg får fire timer sammenhengende søvn klarer jeg meg med å være litt våken om natten, men på de verste dagene har jeg våknet annenhver time fordi jeg må tisse helt forferdelig slitsomt

Jeg skal sykmelde meg 40% fra mandag. Har avtalt med leder om tilrettelegging. Jeg fungerer på morgenen og noen timer før jeg bare er helt hinsides kaputt!! Ikke sjans å få noe gjort. Er bare sliten hele tiden

Back
Topp