Søvnmangel...

HappyMom**

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg sliter i perioder med å sove, uavhengig av graviditeten og uten noen god forklaring på hvorfor. Nå har jeg hatt en mnds tid der jeg har sovet 3-5 t pr natt, mens jeg innimellom har gode netter og kan sove 8-10 t. Utfordringa er at det er så få av de gode nettene. Heldigvis har jeg hatt mye fri siste mnd slik at jeg har hvilt på dagtid, men nå er arbeidshverdagen tilbake og jeg kjenner jeg blir desperat. I tillegg merker jeg godt at jeg trenger mer søvn nå som jeg er gravid... Hva gjør man? Får man noe og sove på av legen som gravid? Jeg har en fantastisk arbeidsplass og trives veldig godt på jobb. Sykemelding ville vært nedtur.... Hva tenker dere?

Er i samme situasjon som deg. Sliter skikkelig med søvnen, og våkner flere ganger om natten. Kan ikke huske sist jeg sov en hel natt gjennom. De få timene jeg faktisk sover, føler jeg ikke at jeg sover godt engang. Finner ingen god liggestilling, kvalmen er gjennom hele natten og blæra verker. Ønsker meg snart ordentlig med søvn!

Søvn ja..slitt med det i mange år og klarer ikke sove dupp på dagen heller. Blir det så stort problem at det går utover helsen generelt så kan man høre med legen. De veier for og i mot. Men vet leger er veldig strenge på sove medisin.

Ikke spise mat etter kl 18 (?)
Gå kveldstur
Drikk en kopp urtete eller varm melk med honning
Ikke se på tv eller mobil en time før du skal legge deg, og aldri i sengen! ;)
Rolig musikk (feks https://www.youtube.com/watch?v=-K8TbaDAPXE
Pusteøvelser når man ligger i sengen (f.eks https://www.youtube.com/watch?v=gz4G31LGyog Og her må man visst øve en stund før det har noen effekt
Ikke tenk på noe, og fokuser på å ikke tenke

Jeg er relativt aktiv og spiser sjelden etter 18. Mobilen hender det seg jeg titter på utover kvelden, men ikke store mengder. Musikk på sengen er jeg ikke så glad i, verken te eller varm melk heller, men jeg har prøvd masse annet for å få bedre søvn. Lurer på om jeg er feil innstilt:-P Fortvilende...

Er i samme situasjon som deg. Sliter skikkelig med søvnen, og våkner flere ganger om natten. Kan ikke huske sist jeg sov en hel natt gjennom. De få timene jeg faktisk sover, føler jeg ikke at jeg sover godt engang. Finner ingen god liggestilling, kvalmen er gjennom hele natten og blæra verker. Ønsker meg snart ordentlig med søvn!

Samme her, virker ikke som jeg kommer i den dype søvnen, men bare dupper i overflaten... Normalt går det greit siden jeg jobber 60%, men etter jeg ble gravid og søvnbehov økte så blir jeg nesten desperat. Kroppen og hodet vil sove, nesten svimmel av tretthet, men ett eller annet holder igjen.

Jeg får heller ikke sove :( helt forferdelig. Blir trøttere og trøttere for hver dag. Men når natten kommer føles det som om jeg hsr drukket 10 kopper med kaffe. Søvnen vil bare ikke. Hvis jeg dupper av så drømmer jeg intense og stressende drømmer. Har det problemet når jeg har pms vanligvis. Så jeg er sikker på at det skyldes hormoner.

Jeg er relativt aktiv og spiser sjelden etter 18. Mobilen hender det seg jeg titter på utover kvelden, men ikke store mengder. Musikk på sengen er jeg ikke så glad i, verken te eller varm melk heller, men jeg har prøvd masse annet for å få bedre søvn. Lurer på om jeg er feil innstilt:p Fortvilende...
Hmm..ja okey hehe :P Får begynne med pusteøvelsene, plutselig så sovner du ;)

Er endel som mangler melantonin..som man får av dagslys. Mao å få dagslys er viktig.
For min del er det psykiske biten som gjør at jeg sover dårlig. Blir så stressa når jeg ikke sover fordi jeg blir så dårlig psykisk dagen etter. Å være trøtt gir jeg beng i men å være urolig og deprimert (som jeg blir med lite søvn )er det jeg frykter. DER er min trigger for ikke å sovne. Men gudskjelov er jeg blitt bedre siste årene.
Ups, er vel nå jeg burde vært i skjult gruppe. Litt ekkelt alle kan lese sånne ting. Venter på tilgang

Back
Topp