søvnløs

terese

Flørter med forumet
Etter timer med søvnløshet sitter jeg altså her lys våken. Har fått skikkelig halsbetennelse og tett nese, så det er smertefullt å puste. I tillegg beveger fosteret seg masse, så jeg regner ikke med å få noe søvn denne natten! Flere som er våken i natt?
Det hjelper iallefall å klage sin nød her inne...

Sov godt dere som klarer det!
 
er ganske søvnløs til tider jeg og,men ikveld er jeg sklikkeli trøtt. har bare ikke hatt tid til å se på bv i hele dag så måtte ta en titt før jeg køya!
Jeg pleier å varme meg en kopp kakao det pleier å hjelpe på,så du kan jo prøve det! føler med deg!

God natt fra meg iallefall:)
 
Hei, jeg har gått til behandling for søvnløshet og har mye kunnskap om hva det er som påvirker søvnen.

1 Det er viktig at du ikke "kompenserer" for manglende søvn ved å ligge lenger om morgenen, sove middag, legge deg tidligere enn vanlig osv. Da blir døgnrytmen forstyrret enda mer. Stå opp og legg deg omtrent til samme tid hver dag (også i helgene!) Da blir kroppen vant til at du sover i dette tidsrommet. Må du sove på ettermiddag, så sov ikke lenger enn et kvarter!

2 Legger du deg uten å få sove skal du stå opp igjen etter et kvarter og ikke legge deg igjen før du er trøtt. Se aldri på klokken når du våkner om natten, dette stresser deg. Hold deg unna koffein (kaffe, te, sjokolade, kakao, cola) på ettermiddag/kveld. Man bør heller ikke trene sent på kvelden, dette "girer" opp kroppen. Det er viktig at soverommet bare brukes til soving og sex, at temperaturen er passe og at det er helt mørkt og stille i rommet. Da blir kroppen vant til at "i dette rommet skal det soves".

3 Det er dagslys som styrer døgnrytmen vår. Prøv å få mest mulig dagslys så tidlig som mulig på dagen, det vil bidra til at det blir lettere å sovne om kvelden. Og må du opp på do eller noe om natten, prøv å unngå å få for mye lys i øynene, det vil gjøre deg våken.

Disse rådene hjalp meg etter to og et halvt år med søvnproblemer!
 
Back
Topp