Søvnig på dagen.

Bodilire

Første møte med forumet
Hei. Jeg har ei datter som er 10 uker. Hun sover veldig bra på natten, sovner mellom tolv og to og sover da ca5-6 timer før hun får mat og sover 3 timer til. Da kan hun gjerne få mat igjen og sove et par timer til. Vi står opp mellom 1000 og 1200... Det som er problemet er at hun blir veldig trøtt og grinete på dagen og sovner gjerne på fanget eller ved brystet.. Når jeg daprøver å legge henne inn på soverommet våkner hun etter noen minutter.. Da kan jeg vugge henne i søvn igjen og legge henne på sengen igjen... Men hun våkner igjen etter noen minutter, og sånn kan vi holde på lenge... Jeg har også prøvd å legge henne på forskjelligemåter, i seng, vognbaggen, og vugge.. Første gangen jeg gjorde dette sov hun i 3,5 time, så jeg vet at hun trenger søvnen.. Hvordan kan jeg få henne til å få en god dubb igjen... Uten at ho må sove påbrystet mitt...? Håper på svar!
 
Hei. Jeg har ei datter som er 10 uker. Hun sover veldig bra på natten, sovner mellom tolv og to og sover da ca5-6 timer før hun får mat og sover 3 timer til. Da kan hun gjerne få mat igjen og sove et par timer til. Vi står opp mellom 1000 og 1200... Det som er problemet er at hun blir veldig trøtt og grinete på dagen og sovner gjerne på fanget eller ved brystet.. Når jeg daprøver å legge henne inn på soverommet våkner hun etter noen minutter.. Da kan jeg vugge henne i søvn igjen og legge henne på sengen igjen... Men hun våkner igjen etter noen minutter, og sånn kan vi holde på lenge... Jeg har også prøvd å legge henne på forskjelligemåter, i seng, vognbaggen, og vugge.. Første gangen jeg gjorde dette sov hun i 3,5 time, så jeg vet at hun trenger søvnen.. Hvordan kan jeg få henne til å få en god dubb igjen... Uten at ho må rpåbrystet mitt...? Håper på svar!
Hei!
Godt å høre at du har fått så god søvnrytme om natten. .Det at datteren din sover så godt og så lenge om natten og utpå formiddagen, gjør nok at hun har mindre behov for søvn på dagtid. Det vil imidlertid gjøre godt for henne å få en god søvnperiode også på dagtid. Siden det er vanskelig å få henne til å sove i vogga, kan det være lurt å gå en tur med henne i vogna. Dette kan gjøre godt for både mor og barn.
Det å være sterkt tilstede for datteren din når hun er våken, vil også være med på å gjøre at hun sannsynligvis har behov for mer søvn på dagtid. Snakk med henne, la henne få ligge mye på gulvet ( mest mulig på magen) og la henne ha noen få leker som hun kan ha hengende over seg eller liggende foran seg. Slik aktivitet vil være med på å gjøre henne tilfreds og trett. Det er krevende og gode, stimulerende aktiviteter for en liten baby. Håper dette kan være noe som du har lyst å forsøke. og at det kan gi effekt på dagsøvnen. Lykke til framover. hilsen Elin.
 
Hei. Jeg har ei datter som er 10 uker. Hun sover veldig bra på natten, sovner mellom tolv og to og sover da ca5-6 timer før hun får mat og sover 3 timer til. Da kan hun gjerne få mat igjen og sove et par timer til. Vi står opp mellom 1000 og 1200... Det som er problemet er at hun blir veldig trøtt og grinete på dagen og sovner gjerne på fanget eller ved brystet.. Når jeg daprøver å legge henne inn på soverommet våkner hun etter noen minutter.. Da kan jeg vugge henne i søvn igjen og legge henne på sengen igjen... Men hun våkner igjen etter noen minutter, og sånn kan vi holde på lenge... Jeg har også prøvd å legge henne på forskjelligemåter, i seng, vognbaggen, og vugge.. Første gangen jeg gjorde dette sov hun i 3,5 time, så jeg vet at hun trenger søvnen.. Hvordan kan jeg få henne til å få en god dubb igjen... Uten at ho må sove påbrystet mitt...? Håper på svar!
Hei!Datteren din sover veldig godt om natten. Hun legger seg seint, men dette kan dere nok endre på etter hvert ved å stå opp tidligere om morgenen, og dermed forskyve døgnrytmen. Når det gjelder soving på dagtid, må hun kanskje læres å sovne av seg selv i egne seng. Når hun er stelt og mett og viser tegn på at hun er trett, vil jeg råde deg til å legge henne i senga. Du må nok kanskje gå litt til og fra og hjelpe henne til å finne ro. Legg gjerne et kosedyr/ en kosefille inntil henne. Rugg litt med hånda og snakk rolig og si at nå skal hun få sove. Små barn trenger ofte litt tid før de faller i søvn, og det er ikke uvanlig at de gråter litt i forkant. Ved å være nær barnet og snakke rolig til henne, vil hun føle seg trygg. Små barn går inn og ut av den dype søvnen, og det er ikke uvanlig at de våkner etter kort tid. Det er da viktig at dere voksne ikke tar barnet opp med det samme. Forsøk heller å få barnet til å falle til ro i sengen igjen,- så kan du lykkes å få henne til å sove en lenger periode. Ved å gjøre dette, kan du lære barnet ditt å få en god søvnrytme. Lykke til! Hilsen Elin
 
Takk for gode tips. . Nå sitter jeg her ganske så rådvill med ei frøken som ikke vil sove. . Ho har de siste dagene ikke sovnet før nærmere tre ... og det er ganske slitsomt når vi legger oss i ellevetiden.. For hun er jo så trøtt! ! Når hun først sovner så sover hun mellom seks og åtte timer før hun får mat. Så sovner hun mellom to og fire timer til før vi står opp - alt mellom tolv og to. .. lurer egentlig litt på hvordan jeg skal greie å få snudd dette her. .. begynne med å stå opp klokka åtte og holde ho våken litt før ho sover ihjen? Ho blir tre mnd 9. Januar. .. er det tidlig å begynne å styre med dagsrytmen. .? Jeg bør vel kanskje ikke klage når jeg har ei frøken som sover over ti timer i strekk med ei matpause. .. men vil gjerne få snudd litt på dette. ..:)
 
Back
Topp