Søvnapné og infertilitet?

verpesyk

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
❤ Aprilbarna19 ❤
Jeg har nylig fått vite at jeg har søvnapné av alvorlig grad - 69,4 pustestopp i timen og oksygenmetning på 57-90%. Må begynne med CPAP. Har i dag to små barn, men prøvde i nesten tre år før jeg ble gravid første ganga. Har begynt å tenke på om søvnapné kan være en grunn til at man sliter med å bli gravid. Vi hadde et prøverør som var mislykket, og i prosessen fant de ikke noen årsak til at jeg ikke skulle bli gravid annet enn at jeg var overvektig (ekstremt stabile sykluser hver mnd da), men kom meg under grensen som lå på 32 i BMI for prøverør i 2015. Mannen hadde trege svømmere, men ikke umulig da vi faktisk fikk det til senere.

Symptomene mine på søvnapné:
snorket siden jeg var 3 år
Overvektig siden jeg var 7-8 år
Munnpuster på natt
Sliter med å komme ned i vekt om jeg ikke går enormt hardt inn for det
Sliten på dag med masse hodepine og verk i kroppen
Sovner lett på sofaen på kveldene eller om jeg sitter på med noen andre i bil

Fikk forøvrig svangerskapsdiabetes i begge svangerskap.....

Vil bare nevne det her om det kan være en årsak så er det kanskje noe flere bør ta en sjekk for. Kan være årsak til at man kanskje ikke så lett blir gravid?? Kanskje??? Men som sagt jeg vet ikke... Vil høre med sykehuset på neste kontroll.

Føler vi har hatt så mye disse siste fem årene, og nå kommer dette :( men er jo heldig som faktisk tilslutt fikk to små gutter :)
 
Back
Topp