Søvn...

MammaMa

Forelsket i forumet
Hei... Jeg har vært mye inne her på diskusjonsforumet og lest, gjennom svangerskapet og etterpå også, men ikke deltatt så mye aktivt... Men nå lurer jeg litt på om noen kan fortelle om sine erfaringer rundt søvnen til de små... :)

Saken er at vår lille jente på straks 4 mnd ikke har lært seg å sovne selv... Jeg må amme henne i søvn om kvelden, eller bære henne i søvn på en spesiell måte... ah,, det er jo koselig, men etterhvert blir hun jo tung...

Helsesøster sa at jeg måtte prøve å la henne sovne inn selv på dagtid, men jeg fåååår det ikke til! Hun gråter og bærer seg og skjønner ikke hvorfor hun må ligge der... Vi har sånn noenlunde faste tider hun sover på, så har altså prøvd til disse tidene.. men... ahh blir litt sånn... er det oss det er noe galt med eller? Hadde vært fint om hun kunne roe seg og sovne selv.... Hun tar veldig lite smokk, og har prøvd med koseklut... men ingenting erstatter visst mammas eller pappas trygge armer (eller pupp...) (I vognen og bilen sovner hun selv altså, er ikke såååå håpløs...) :)

Noen som vil dele... ? Gode råd? Tuuusen takk!

uff da... kommet inn i en ond sirkel du...
og jeg kjenner så altfor godt til den...hadde det slik med dattra mi, ville bare kose,
tok ikke smukk, og jeg orka ikke kampen om å la henne ligge og gråte...
MEN, det ble bare verre....måtte legge meg sammen med henne omtrent
hver dag til hun var over 2år!!!!! Skikkelig travelt ja!!

Denne gangen har jeg lært, og begynte å legge Jonas i senga si til faste tider for 14 dager sia,
og det går strålende....sovner helt av seg selv! deeeeeili!

Eneste rådet jeg kan gi deg er SNU henne til å legge seg selv før det er forsent!!!
Ja, det er fælt å høre henne gråte og ville ha mere kos, men du får så utroooli
masse igjen for det etter en stund...

Stell henne til FASTE tider, legg henne i senga si.... og stryk på henne og prøv å roe henne ned.
Litt gråting tåler hun, men ikke la henne ligge å hylgrine! Ta henne heller opp, trøst henne og
snakk rolig. Når hun har roet seg prøver du igjen, og igjen, og igjen!!!!
Det er kjempetravelt ja, men etterhvert så trenger du kansje bare ta henne opp
et par ganger, så ingen i det hele tatt....ta det gradvis...

Masse lykke til da, håper du får orden på det etter hvert!

Høres fornyftig ut det chill24 sier..
Lykke til!

Har akkurat samme problemet med jenta mi, men hun tar smokk. Hver kveld er det kun mamma som er god nok for henne. Tåler ikke ligge hos pappa heller, da hylskriker hun. Men det høres fornuftig ut det Chill24 sier....får gjøre et forsøk [;)]

Hei du.
Hørtes ikke morro ut. Vi hadde en omgang med Christian så denne gangen har vi vært konsekvente. Vi har aldri Alexander i senga våres. Det er kun om morgenen når vi allikevel skal stå opp. Vil ikke at han skal bli vant til å sovne der. Helsesøster sa også at vi ikke måtte ha unga i senga hvis vi ikke ville ha de der permanent.
Vi legger også Alexander klokka ni hver kveld. Da sover han til neste morgen. Kan våkne noen gange for å få smokken, men ellers sover han. På dagen legger vi han når han blir trøtt. Der vil jeg ikke ha faste tider enda fordi det varierer så veldig på hvor trøtt han er.

Funker ihvertfall bra for oss. Og det hender jo at han på kvelden sutrer litt i senga, men vi tar han som regel aldri opp og ut til oss igjen. Har han lagt seg så er det natta. Vi kan måtte inn med litt melk eller gi han smokken, men stort sett sovner han selv for han er såå trøtt.
Klemmer fra oss og lykke til videre.

Hei og takk alle sammen...

Vet jo at det er slik det må gjøres før eller senere da... Synes det er greit at hun våkner en gang eller to for amming enda, om natta, men det er dette med å sovne selv... Jaja, vi får bare ta det snart... Tror nok hun kan lære seg det med bare litt (mye???) trening... Uffameg, det er bare så fælt å ikke ta henne opp, men skal klare det... I allefall ikke gå ut av soverommet.

Vel vel, tusen takk for svarene! Hilsen meg...

Så lenge ho spiser på natta enda kan det være litt tråkt å få til denna å sovne av seg selv...
Hatt det slik med begge de to første her,prøvde en god stund- men ingen resultater før de kutta ut nattmåltidene!
Ang soving på dagtid,så bruk vogna- bare la ho ligge der til ho sovner...
Altså skriker og skriker ho,er det godt med trøst- eventuelt smokk!
Med vesla her hadde vi nesten gitt opp smokk,men nå tar ho den- prøvd mange forskjellige før vi fant den riktige...
Den største feilen en gjør er å bære,bære og bære til de sovner- VELDIG vanedannende!
Masse lykke til med å få inn deres egne riktige rytme!!![;)]

Back
Topp