Søvn

Z-40425543

Flørter med forumet
Hei

Har ei liten jente på 4 og 1/2 måend, og søvnen hennes er så ille!

I dag natt så våknet hun etter hver 30 min. Hun gråter ikke, men våkner. Prøver å få henne til å sove ved å tappe henne på ryggen og rumpa, men hun våkner med en gang når jeg slutter å tappe. Men hun sover ved amming med en gang!
Det har vart i over 3 uker snart. At hun våkner så ofte om nettene og sover ved bare amming.

(Hun tar ikke smokk og heller ikke tåtflaske)

Er det bare meg? Fordi jeg blir helt gal snart. Pleier å lese overalt at denne aldern skal søvnen bli bedre, men det skjer motsatte her.

Det er veldig vanlig og SPESIELT i den alderen hun er i nå. Google søvnregresjon/ sleep regression.
Jeg bare ammet i søvn i stedet for å styre med alt annet. Det er for små til å få vaner/uvaner, og ikke modne for at vi kan styre hvor lenge de sover mellom hver oppvåkning i for stor grad.

Har aldri lest at søvnen blir bedre rundt 4 mnd faktisk, bare at det er mulig å gi den rutiner på kvelden. Men ikke at selve natta blir bedre, dessverre.
Min yngste på 2,5 år våkner fortsatt fra 1-4 ganger hver natt… Begge har fulgt de grafene under her ganske bra, bare at den eldste sov litt bedre enn forventet og yngste litt dårligere enn forventet :p

Vedlegg

• 06FD8EAC-6687-420A-8478-2AF2AA2B7590.jpeg
    06FD8EAC-6687-420A-8478-2AF2AA2B7590.jpeg
    644,1 KB · Visninger: 12
Perioden mellom 4 og 10-12 måneder var helt jævlig med mine to første når det kom til søvn. Spent på hvordan det blir med lillemor som er 3 uker. :nailbiting:
Mitt råd er å ha som mål at alle skal få mest mulig søvn, ellers blir alt veldig tungt og surt. Amme i søvn, samsove, bytte på hvem som evt står opp, sove på dagen hvis mulig.

Min første sov natta gjennom til han var 3 mnd. Fra 3-5 mnd våknet han som regel 3 ganger hver natt. Og fra 5-10 mnd kunne han våkne alt fra 3 til 10 ganger på natta. En lang periode var det hver time natta gjennom. Måtte ammes i søvn. Så er nok bare en fase du er inne i nå. Det kommer til å bli bedre. Også kommer det kanskje en kjip periode igjen før det blir bedre igjen. Søvnen dems går litt opp og ned. Du gjør nok ikke noe feil sånn sett. Gjør det som funker best for dere så dere får mest mulig søvn :Heartred

Enig med de andre, dette er helt normalt i den alderen. Ikke stress med at det er «feil» å amme i søvn når det skjer, gjør det som funker for deg. :) Du kan som Veivalsa sier google sleep regression/4 month sleep regression. Men ikke les deg blind på alt av råd om hvordan man skal komme gjennom det, det er forferdelig mye press på internett om hva som er riktig og galt å gjøre med babysøvn…

Men du sier at hun ikke skriker, har du sett hva som skjer hvis du lar henne ligge for seg selv uten å prøve å hjelpe henne i søvn? Så lenge hun ikke er misfornøyd kan det jo være verdt å teste.

Det er veldig vanlig og SPESIELT i den alderen hun er i nå. Google søvnregresjon/ sleep regression.
Jeg bare ammet i søvn i stedet for å styre med alt annet. Det er for små til å få vaner/uvaner, og ikke modne for at vi kan styre hvor lenge de sover mellom hver oppvåkning i for stor grad.

Har aldri lest at søvnen blir bedre rundt 4 mnd faktisk, bare at det er mulig å gi den rutiner på kvelden. Men ikke at selve natta blir bedre, dessverre.
Min yngste på 2,5 år våkner fortsatt fra 1-4 ganger hver natt… Begge har fulgt de grafene under her ganske bra, bare at den eldste sov litt bedre enn forventet og yngste litt dårligere enn forventet :p
Yaa! Jeg selv ammer i søvnen nå, ellers så vil jeg aldri få søvn.
Greia er, helssesykepleieren min mente at det «ikke skal være sånn» og ba meg lage rutiner. Og når jeg nevnte sleep regression, så mente hun at hun ikke trodde på det.
Derfor ble ekstra bekymret og begynnte å overtenke

Min første sov natta gjennom til han var 3 mnd. Fra 3-5 mnd våknet han som regel 3 ganger hver natt. Og fra 5-10 mnd kunne han våkne alt fra 3 til 10 ganger på natta. En lang periode var det hver time natta gjennom. Måtte ammes i søvn. Så er nok bare en fase du er inne i nå. Det kommer til å bli bedre. Også kommer det kanskje en kjip periode igjen før det blir bedre igjen. Søvnen dems går litt opp og ned. Du gjør nok ikke noe feil sånn sett. Gjør det som funker best for dere så dere får mest mulig søvn :Heartred
Virkelig godt å høre, fordi hver natt tenker jeg om er det noe jeg har gjort

Enig med de andre, dette er helt normalt i den alderen. Ikke stress med at det er «feil» å amme i søvn når det skjer, gjør det som funker for deg. :) Du kan som Veivalsa sier google sleep regression/4 month sleep regression. Men ikke les deg blind på alt av råd om hvordan man skal komme gjennom det, det er forferdelig mye press på internett om hva som er riktig og galt å gjøre med babysøvn…

Men du sier at hun ikke skriker, har du sett hva som skjer hvis du lar henne ligge for seg selv uten å prøve å hjelpe henne i søvn? Så lenge hun ikke er misfornøyd kan det jo være verdt å teste.
Jeg har prøvd noen ganger, som fører til at hun våkner helt, men fortsatt ikke gråt.
Men i dag så tenkte jeg å prøve ut led å vente helt til hun begynner å prøve å få kontakt.
Så får håpe hvordan det går

Virkelig godt å høre, fordi hver natt tenker jeg om er det noe jeg har gjort
Absolutt ikke! Det er utrolig mange «søvneksperter» og andre på nett som er gode til å gi mødre dårlig samvittighet (og ikke så mye annet enn det), men du gjør jo bare det babyen din har behov for, og ingenting er bedre enn det. :Heartred Jeg foretrekker å bruke Ammehjelpen som kilde til info på det meste, egentlig, for de har så fint fokus på alt sånt. Se for eksempel her: https://ammehjelpen.no/amme-i-sovn/

Jeg har prøvd noen ganger, som fører til at hun våkner helt, men fortsatt ikke gråt.
Men i dag så tenkte jeg å prøve ut led å vente helt til hun begynner å prøve å få kontakt.
Så får håpe hvordan det går
Det går jo an å teste! Men det er ikke noe problem å amme i søvn heller, hvis du vil det. Du vil jo sannsynligvis helst sove mest mulig selv… :wacky:

Back
Topp