Søvn..

Gullnurket15

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Min mini på 19 mnd våkner hver natt kl 0315 ca. Da er han lys våken. Prøvd alt, tilogmed forsøkt å legge han senere. Men like forb... våkner han samme tid hver dag. Han legges kl 19. Han sover 1 gang i barnehagen og er helt ferdig kl 19 og vil sove.
Tips?

Tja, ikke godt å si. Det kan jo være en fase, som går over like fort som den kom. Men de tingene jeg tenker sånn i første omgang er:

- kanskje han er sulten? Har du prøvd å tilby mer kveldsmat, evt siste måltid senere?

- ammer du? hvis han får pupp når han våkner, blir han kanskje motivert til å fortsette med å våkne tidlig?

- står du opp med han når han våkner? I så fall ville jeg sluttet med det hvis det går. Feks sitte inne hos han og si at det er natta og ikke morgen.(Men ta opp og trøste hvis han gråter såklar). Hvis det er umulig å unngå å stå opp, så gjør det så kjedelig som mulig. Minst mulig lys, minst mulig lek og stimuli. Gjør det tydelig at det ikke er dag.

Dette er i alle fall eksempler på faser vi har gått gjennom og hvordan vi har forsøkt å løse det.

Tja, ikke godt å si. Det kan jo være en fase, som går over like fort som den kom. Men de tingene jeg tenker sånn i første omgang er:

- kanskje han er sulten? Har du prøvd å tilby mer kveldsmat, evt siste måltid senere?

- ammer du? hvis han får pupp når han våkner, blir han kanskje motivert til å fortsette med å våkne tidlig?

- står du opp med han når han våkner? I så fall ville jeg sluttet med det hvis det går. Feks sitte inne hos han og si at det er natta og ikke morgen.(Men ta opp og trøste hvis han gråter såklar). Hvis det er umulig å unngå å stå opp, så gjør det så kjedelig som mulig. Minst mulig lys, minst mulig lek og stimuli. Gjør det tydelig at det ikke er dag.

Dette er i alle fall eksempler på faser vi har gått gjennom og hvordan vi har forsøkt å løse det.
Takk for svar[emoji4]
Alt du skriver her er gjort. Han får kveldsmat iform av brødskive og drikke. Også pga at han bruker forstøver apparat med ventoline og pulmicort.
Jeg forsøker selvfølgelig å unngå å gå inn til han, men går inn når han ikke gir seg med sutring. Da skifter jeg bleia og sier det er natti natt og at han skal sove. Legger han ned i senga og går ut igjen.

Men han ligger der å skravler og ler. Omrokkerer bamsene og dyna, og noen ganger kaster han alt ut av senga og skriker av full hals fordi han da også har kastet smokken. Så da må jeg inn igjen, plukke opp og gi han smokken.

Er man litt heldig legger han seg ned og "slapper" av i 10 min før vi er igang igjen og når da kl er 05, står jeg opp å kler på meg. Idag sovnet han i vogna på vei til barnehagen kl 07.

Vi har brukt en lampe som lyser blått på natta og hvitt om dagen. Den blir blå når vi trykker på leggetidknappen og våkner kl 6:00. Vi kan selv velge tidspunktet lampen skal våkne på. Det har hjulpet veldig på at lille ikke lenger vil stå opp midt på natta. Han er snart 1,5 år og vi har hatt den siden november/desember :) før ville han gjerne opp en eller flere ganger i løpet av natta.

Vi har brukt en lampe som lyser blått på natta og hvitt om dagen. Den blir blå når vi trykker på leggetidknappen og våkner kl 6:00. Vi kan selv velge tidspunktet lampen skal våkne på. Det har hjulpet veldig på at lille ikke lenger vil stå opp midt på natta. Han er snart 1,5 år og vi har hatt den siden november/desember :) før ville han gjerne opp en eller flere ganger i løpet av natta.
Det hørtes utrolig smart ut. Hvor får man tak i en slik lampe?

Det hørtes utrolig smart ut. Hvor får man tak i en slik lampe?

Vi har denne http://www.barnashus.no/zazu-nattklokke-sam-bla-0680569805645.html, men det finnes nok flere typer. Jeg tror det heter søvntrener :) jeg liker vår veldig godt, men en halvtime før "stå opp"-tid blir lyset grønt og sønnen min vet at den snart kommer til å våkne. Det går ikke an å skru av den funksjonen eller korte ned tiden. Ettåringen skjønner ikke helt hvor lang en halvtime er, men jeg sitter heller inne hos ham fra 5:30 enn å stå opp kl 3 :p

Kan du prøve å legge han 18.30?

Vi har denne http://www.barnashus.no/zazu-nattklokke-sam-bla-0680569805645.html, men det finnes nok flere typer. Jeg tror det heter søvntrener :) jeg liker vår veldig godt, men en halvtime før "stå opp"-tid blir lyset grønt og sønnen min vet at den snart kommer til å våkne. Det går ikke an å skru av den funksjonen eller korte ned tiden. Ettåringen skjønner ikke helt hvor lang en halvtime er, men jeg sitter heller inne hos ham fra 5:30 enn å stå opp kl 3 :p
Da har jeg bestilt samme på jollyroom [emoji4][emoji4]
Dette skal bli spennende

Jepp har prøvd det også.
Idag var første gang på lenge at han sov til kl 05
Ja men da kan det jo høres ut som om noe er i endring, kanskje det bare var en fase :)

Min har hatt flere sånne faser som har vart over flere uker.. ingenting vi kunne gjøre med det.. prøvde alt.. men har dere prøvd å legge han tidligere? Kanskje sove kortere på dagen?
Vi har blitt enig med bhg at han ikke skal sove mere enn 2 timer, da går det utover natta..

Back
Topp