Søvn

LuLu85

Forelsket i forumet
Føler det er bare jeg som "sliter" med en baby Pga dårlig søvnvanne. Hun gråter hustak hver kveld før hun sovner. Og da har jeg allerede prøvd å gi smokk 1000 ganger fordi hun kaster den ut av munnen Pga grått. Vugging. Koseklute og signing. Samme ting hver kveld. Vi går inn i soverommet etter stell kl. 20 og hun holder på med hylgråting til ca. 22:30-00 noen ganger enda lenger. Og når hun først sovner da er våkner hun opp igjen hver time minst gjennom hele natt. Og rett etter kl. 06 begynner magevondten. Hun vrir seg fra side til side og har mye luft som skal ut. Går inn på badet og skifter bleie på henne og prøver å få henne til å få ut avføring. Noen ganger kommer avføringen noen ganger kun masse luft. Og etter det er det umulig for å få henne til å sove igjen. Hun sover kanskje Max 30 min 3-4 ganger gjennom hele dagen. Hun er konstant overtrøtt og får ikke hjulpet henne til søvn. Hun liker ikke å bli bært eller få pupp for å søvne. Har prøvd semper dråper. Minifom dråper. Kiropraktor. Fennikelte. Ingenting hjelper. Jeg tenkte at hun blir kanskje ikke mett av melken min og kjøpte både vanlig melk fra butikken og kumelk allergi vennlig melk fra apoteket. Hun tar ingen av dem. Har prøvd grøt men hun våkner like ofte på nattid. Og magen blir 100 ganger verre. Jeg går rundt som en zombi og er konstant trøtt og sliten. Hun er så vakker og blid når hun har det bra. Hun er snart 5 mnd gammel. Føler at tiden flyr og jeg klarer ikke nytte tiden :'(

Noen som har noe råd å gi en desperat førstegangs mor?
 
Prøv å legg henne tidligere?
Få inn mer søv på dagtid? Søvn avler søvn er det noe som heter, det stemmer virkelig her. Lite søvn på dagtid = en dårlig natt og en horribel kveld.
Lavendeldråper på en klut i fotenden?

Største her gråt og gråt og sov kun 2 timer hver natt.
Og junior her gråter når han legges i senga eller raser er vel mer rette ordet. Og det kan vare i mange timer, før han endelig sovner.
 
Min også holder på slik av og til. For oss har løsningen vært å etablere gode soverutiner på dagen. Viste seg at frøkna ofte var overtrøtt og dermed strevde med å finne søvnen på kvelden. Hvordan sover hun på dagtid?
 
Kanske du ska prova och ändra rutinen som leder upp till sista läggning. Hon kanske vet vad som kommer och blir orolig?
Bara gör något spontant, som att byt sista blöjan på soffan/eran säng. Lägg dig i sängen med henne utan att förvänta något av henne.

Låt henne sova på magen på dagarna, det ska vara gott när dom har lite ont i magen eller luft. Det funkade jättebra för Mia plus massage.

Vi har alltid burit på Mia för och få henne och sova, och för en stund sedan så skrek hon bara när vi gjorde det. Jag fann ut att hon ville hellre somna på rygg i babynestet än och bli bärt runt på. Så nu när vi tar kväll så ligger jag bara bredvid henne och sjunger så somnar hon själv.

Gillar hon barnvagnen? Sover hon i den?
Kan du hjälpa henne och ändra sovställning under natten?
 
Føler det er bare jeg som "sliter" med en baby Pga dårlig søvnvanne. Hun gråter hustak hver kveld før hun sovner. Og da har jeg allerede prøvd å gi smokk 1000 ganger fordi hun kaster den ut av munnen Pga grått. Vugging. Koseklute og signing. Samme ting hver kveld. Vi går inn i soverommet etter stell kl. 20 og hun holder på med hylgråting til ca. 22:30-00 noen ganger enda lenger. Og når hun først sovner da er våkner hun opp igjen hver time minst gjennom hele natt. Og rett etter kl. 06 begynner magevondten. Hun vrir seg fra side til side og har mye luft som skal ut. Går inn på badet og skifter bleie på henne og prøver å få henne til å få ut avføring. Noen ganger kommer avføringen noen ganger kun masse luft. Og etter det er det umulig for å få henne til å sove igjen. Hun sover kanskje Max 30 min 3-4 ganger gjennom hele dagen. Hun er konstant overtrøtt og får ikke hjulpet henne til søvn. Hun liker ikke å bli bært eller få pupp for å søvne. Har prøvd semper dråper. Minifom dråper. Kiropraktor. Fennikelte. Ingenting hjelper. Jeg tenkte at hun blir kanskje ikke mett av melken min og kjøpte både vanlig melk fra butikken og kumelk allergi vennlig melk fra apoteket. Hun tar ingen av dem. Har prøvd grøt men hun våkner like ofte på nattid. Og magen blir 100 ganger verre. Jeg går rundt som en zombi og er konstant trøtt og sliten. Hun er så vakker og blid når hun har det bra. Hun er snart 5 mnd gammel. Føler at tiden flyr og jeg klarer ikke nytte tiden :'(

Noen som har noe råd å gi en desperat førstegangs mor?
Uffameg :( ingen barn er like, men vi hadde det litt på samme måten med storesøster til å begynne med husker jeg. Det eneste som hjalp for oss, var å ta et kveldsbad med lavendeldråper i vannet med litt babymassasje etter badet før vi tok på pysjen. Masserte litt forsiktig rundt magen, ryggen og litt på beina og armene. Deretter flaska vi litt og fikk opp rap og gulp (hun var en skikkelig gulper) også la vi henne på magen i senga si med en koseklut inntil ansiktet hennes som hun kunne lukte og kose med (jeg hadde gått med den kluten mellom puppene en stund i forkant) også satt jeg og dytta litt på rumpa hennes sånn at hun lå og vugga litt opp og ned på en måte. Det hjalp veldig for oss iallefall, og fungerer på lillesøster også når hun er urolig. Men lillesøster trenger sang i tillegg før hun sovner når det er som værst.
Håper virkelig du finner noe som fungerer for dere! <3 det er ikke godt å gå sånn over lengre tid altså!! kanskje tipsene mine fungerer for deg også? Sender varme tanker din vei <3

Edit: når hun sovna skikkelig snudde jeg henne på ryggen igjen :)
 
Min blir sånn når han er overtrøtt. Da er det bare støvsugeren(!) som funker. Setter den på inne på rommet hans, og han sovner etter kort tid. Finnes også egne spillelister på Spotify med samme type lyder. Om det ikke blir bedre er det kanskje en idé å få undersøkt om hun kan ha melkeallergi om hun har mye vondt i magen?
 
Denna funkar godt her i huset. Søk på white noise på youtube.
 

Vedlegg

  • Screenshot_2016-07-23-20-04-54.jpeg
    Screenshot_2016-07-23-20-04-54.jpeg
    347,7 KB · Visninger: 16
Høres kanskje ut som hun blir litt overtrøtt... Ser du har fått mye fine råd over her, bla. med flere dupper, tidligere legging etc. Vår datter fungerer slik at søvn avler søvn. Har hun sovet dårlig på dagen, da vet vi nesten hvordan neste natt blir. Forstår det ikke er lett ♡ Klem til du.
 
Frøkna her er i en veldig dårlig periode nå,hvor hun bare gråter i timesvis når hun skal sove. Er inne flere ganger for å trøste og roe. Blir jenta du rolig når du kommer inn til henne/tar henne opp etc? Frøkna her gjør det, og gråter igjen når jeg går. Tolker at hun vil ha nærhet og trygghet. Jeg har derfor begynt å legge meg med henne og la henne amme til hun sovner. Sikkert dum vane,men er nok bare en fase.. det funker hvertfall bedre... hun våkner dog hver annen time ennå. Utrolig slitsomt!!
 
Ting er heldigvis litt bedre nå. Fikk påvist melk og egg allergi. Samt stille reflux. Får nå nutramigen og medisin for refluxen. Jeg sluttet dessverre å amme. Det var for begges beste. Hun tålte rett og slett ikke melken min. Ting er bedre nå. Håper alle har det bra <3
 
Ting er heldigvis litt bedre nå. Fikk påvist melk og egg allergi. Samt stille reflux. Får nå nutramigen og medisin for refluxen. Jeg sluttet dessverre å amme. Det var for begges beste. Hun tålte rett og slett ikke melken min. Ting er bedre nå. Håper alle har det bra <3
Nei det er slitsomt å amme noen med melkeallergi. Man må jo kutte ut alt av melk selv. God dere fant en løsning som var god for dere :)
 
Back
Topp