Søvn

Hilde89

Forelsket i forumet
Trenger råd om søvn.. IGJEN!
Noen som sliter med å få bebi til å sove gjennom hele natta? William er nå passert 6mnd, men våkner hver 2. time gjennom hele natta. Sover maks 3 1/2 time av gangen og da er det en god natt. Begynner å bli utrolig slitsomt og energien er jo aldri på topp.. Helsestasjon har sagt jeg bør slutte å gi ham melk på nattaen, og heller gi vann. Men det funker ikke hver gang, han blir jo helt hysterisk å får ikke roet seg før riktig flaske kommer.
Noen som har gode tips å komme med? Ville satt ekstremt stor pris på det!:)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Her fekk me ein skikkelig sovebaby etter me begynte med graut til kveldsmat. No er det eitt måltid i løpet sv natta, ein sjeldan gong kanskje to. No søv han fra 7til 7 ca :)

Lest flere steder at når de får 4 måltider om dagen så burde de ha grunnlag nok for å sove natta gjennom. Det funker her. Får frokost, lunsj, middag og kvelds og deriblant Ca 2-3 flasker mme.
Men alle babyer er jo forskjellige, så mulig han trenger mer eller mindre enn dette.

Som nevnt i en annen tråd her så holder vi på med puppeavvending på natta etter anbefaling av både lege og helsesøster på helsestasjonen. Når de er 6mnd+ trenger de ikke mat på natta ble det sagt.
Helsesøster anbefaler da at far står opp når barnet skriker, fordi mor lukter mat (og kan ha lettere for å gi etter -personlig erfaring). Når barnet våkner skal det ikke snakkes til, kun nynning eller hysjing. Prøv å gi vann (prøv innimellom skrikinga også). Det tar ikke skade så lenge du er tilstede og det vet det ikke er alene. Hun sa og at vi godt kunne sette på en tidtaker, og at vi vil kunne se at 3minutter godt kan virke som en hel evighet. (her skrikes det ikke "bare" i 3minutt, vi snakker flere omganger på 15-30-45min gråting :( det gjør vondt både for mor og far!).
MEN som helsesøstra sier er det viktig å ta kampen NÅ! For om vi synes det er vanskelig nå, prøv å se for deg hvor vanskelig det blir når barnet kan reise seg opp og du ikke bare må kjempe mot snuing og gråting, men et barn som står og hyler. Jo eldre de blir, jo mer vilje får de, det vet jeg fra 6åringen min og ;)
Dette er den aller første kampen vi har som foreldre, det er NÅ vi setter tonen for barneoppdragelsen videre.
Det er VI som bestemmer, prøv å si det til deg selv mens det står på "det er JEG som bestemmer".
Viktig med klare grenser. Grensa er ikke der hvor vi som foreldre blir sint og irritert, den er langt forran og foten må settes ned med en gang den krysses ;) (her har jeg feilet mye med min 6åring, så ta det fra ei som har lært og prøver å gjøre det bedre denne gangen) :)

Jeg har dessverre ikke så mange gode råd, for vi har det på samme måte. Han våkner mellom 15-25 ganger hver natt, kjenner det begynner å tære på energien her og! :/
Han spiser en gang i løpet av natten, og det synes jeg er greit, hvis han hadde sovet resten av natten! Kan nesten telle på en hånd hvor mange ganger han har sovet mer enn 1,5-2 timer i strekk!
Vi får oppfølgning på Hs pga dette. Helsesøster og legen sa at når de er 6mnd burde de sove natten gjennom, dvs ca 6 timer i strekk. Jeg føler jeg har prøvd alt, men følger denne tråden i håp om noen gode råd jeg ikke har fått før ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Her spiser jenta fire fast føde måltider på dagen men spiller ingen rolle på søvnen. Hun ammer en gang på dagen og 3-4 på natta.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Han får grøt morgen og kveld, frukt og middag. Får også en flaske med mme i løpet av dagen, men vanskelig å få han til å drikke melk på dagtid. Kanskje prøve med ennå mer middag/grøt da? Siden melka ikke er så populær..

Jeg har dessverre ikke så mange gode råd, for vi har det på samme måte. Han våkner mellom 15-25 ganger hver natt, kjenner det begynner å tære på energien her og! :/
Han spiser en gang i løpet av natten, og det synes jeg er greit, hvis han hadde sovet resten av natten! Kan nesten telle på en hånd hvor mange ganger han har sovet mer enn 1,5-2 timer i strekk!
Vi får oppfølgning på Hs pga dette. Helsesøster og legen sa at når de er 6mnd burde de sove natten gjennom, dvs ca 6 timer i strekk. Jeg føler jeg har prøvd alt, men følger denne tråden i håp om noen gode råd jeg ikke har fått før ;)

Sent from my iPhone using BV Forum
Så det er fler av oss! Synd i sånne:p hvordan oppfølging får du da? Er utrolig krevende ja, skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Men dette er jo første mann, så kan jo være det dukker opp noen mirakel råd fra andre mammaer her:)

Som nevnt i en annen tråd her så holder vi på med puppeavvending på natta etter anbefaling av både lege og helsesøster på helsestasjonen. Når de er 6mnd+ trenger de ikke mat på natta ble det sagt.
Helsesøster anbefaler da at far står opp når barnet skriker, fordi mor lukter mat (og kan ha lettere for å gi etter -personlig erfaring). Når barnet våkner skal det ikke snakkes til, kun nynning eller hysjing. Prøv å gi vann (prøv innimellom skrikinga også). Det tar ikke skade så lenge du er tilstede og det vet det ikke er alene. Hun sa og at vi godt kunne sette på en tidtaker, og at vi vil kunne se at 3minutter godt kan virke som en hel evighet. (her skrikes det ikke "bare" i 3minutt, vi snakker flere omganger på 15-30-45min gråting :( det gjør vondt både for mor og far!).
MEN som helsesøstra sier er det viktig å ta kampen NÅ! For om vi synes det er vanskelig nå, prøv å se for deg hvor vanskelig det blir når barnet kan reise seg opp og du ikke bare må kjempe mot snuing og gråting, men et barn som står og hyler. Jo eldre de blir, jo mer vilje får de, det vet jeg fra 6åringen min og ;)
Dette er den aller første kampen vi har som foreldre, det er NÅ vi setter tonen for barneoppdragelsen videre.
Det er VI som bestemmer, prøv å si det til deg selv mens det står på "det er JEG som bestemmer".
Viktig med klare grenser. Grensa er ikke der hvor vi som foreldre blir sint og irritert, den er langt forran og foten må settes ned med en gang den krysses ;) (her har jeg feilet mye med min 6åring, så ta det fra ei som har lært og prøver å gjøre det bedre denne gangen) :)
Takk for langt og godt svar:)
Greit med andres erfaringer! Jeg har igrunn aldri trodd på gråtetokter å synes det virker helt forferdelig, men det er kanskje det som skal til.. stakkars lille. Synes jo det virker som det er noe som plager ham.. Trodde ikke det var vanlig at de var så urolig på nattestid, hva man lærer:p
Men er de store nok til å forstå da? Hvis man bare lar dem ligge å gråte, tenker de ikke hvorfor hjelper du meg ikke? Off...
Hehe, er det ikke sånn at første mann alltid får gjennomgå litt ekstra i forhold til nestemann;)

Veslegutt sover ikke natten gjennom her, ammer han alt fra 2-4 ganger om natten. Nå de 3 siste nettene har han våknet hver time,skyldes tannfrembrudd vil jeg tro. Da han klør enormt.

En venninne av meg har en sønn som ikke ville sove om natta. Han endte opp med å måtte ha dren i ørene :(

En venninne av meg har en sønn som ikke ville sove om natta. Han endte opp med å måtte ha dren i ørene :(
Vært hos legen, ørene var heldigvis fine:)
Men har blitt henvist til spesialist for å sjekke allergi og astma...

Vært hos legen, ørene var heldigvis fine:)
Men har blitt henvist til spesialist for å sjekke allergi og astma...

Sover babyen like dårlig enda?
Hvordan våkner babyen? Sulten? Kos? Promp? Gråt?
Har en her som våkner utrolig ofte om natten! Litt forskjellige grunner men ved innsoving våkner hun av noe som eg tror er nattskrekk. Våkner av hylgråt, jeg tar henne opp for trøst, hun vrir seg unna meg fortsatt gråtende. Jeg legger henne ned i sengen igjen gråtende, også sover hun videre..
Noen ganger er det promp som skal ut, da gråter hun og.
Og selvfølgelig når hun skal ha mat, men da er dt ikke gråt, mer ynking :P

Um...... beklager at jeg sier dette, men dette er litt drøyt! Barnet ditt er 7 mnd gammel, og at "det er viktig å ta kampen NÅ" virker litt heftig. Jeg stiller spørsmål ved å la barnet gråte så mye på natten bare fordi mor/far og HS synes det er på tide å slutte med nattamming.

Jeg ammer 1-2 ganger på natt. Ikke fordi han trenger næringen, men fordi jeg tenker han trenger nærheten. Det hjelper han å roe seg ned å sovne igjen. Jeg har det ikke travelt i det hele tatt, stresser ikke et sekund med dette. Veien blir til mens man går, og jeg tenker han slutter når han selv er klar. Skulle dette med nattamming drøye utover sensommeren/høsten tenker jeg klart å prøve å slutte. Men jeg kommer ikke til å la han gråte i 15-45 minutter, aldri. Det synes jeg IKKE er greit.

Um...... beklager at jeg sier dette, men dette er litt drøyt! Barnet ditt er 7 mnd gammel, og at "det er viktig å ta kampen NÅ" virker litt heftig. Jeg stiller spørsmål ved å la barnet gråte så mye på natten bare fordi mor/far og HS synes det er på tide å slutte med nattamming.

Jeg ammer 1-2 ganger på natt. Ikke fordi han trenger næringen, men fordi jeg tenker han trenger nærheten. Det hjelper han å roe seg ned å sovne igjen. Jeg har det ikke travelt i det hele tatt, stresser ikke et sekund med dette. Veien blir til mens man går, og jeg tenker han slutter når han selv er klar. Skulle dette med nattamming drøye utover sensommeren/høsten tenker jeg klart å prøve å slutte. Men jeg kommer ikke til å la han gråte i 15-45 minutter, aldri. Det synes jeg IKKE er greit.

Jeg er helt enig med deg! Ammer og 1-2 ganger om natta, og tanken på det å da evt bare skulle gi vann og la han skrike kunne jeg aldri klart!
Det går seg nok til etterhvert som han blir større og spiser mer og mer vanlig mat på dagen tenker jeg!
Men legger jo merke til her inne at helsesøstrene rundt omkring i dette landet sier VELDIG mye forskjellig... Ikke lett å vite hva man skal høre på.. Men, hvordan fungerer denne metoden for dere da, Shannon?

Her er han våken en gang om natta for pupp og spiser da som en helt og det skal han få fortsette med ennå en stund. Antall matinger har justert seg ned av seg selv heldigvis.

Noen ganger våkner han illsint med luft i magen. Fiser da som en kar. Trenger litt pjusking i panna for å sovne igjen.

Han har også litt utslett som vi driver å smører. Ser han klør seg litt på natta og smører litt da ekstra, bruker å funke greit.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg spurte hs angående dette med amming om natten, og hun syns jeg kunne holde på så lenge jeg ville;) Så tydeligvis store forskjeller ja!!!!:confused:

Her ammes han minst 2 ganger om natten enda, noen ganger 3-4...Noen netter blir det da selvsagt lite søvn, men det tar jeg igjen på dagtid eller ettermiddag når pappan er hjemme:) Jeg tenker som du sier spynx at den nærheten er viktig:) Det sa førøvrig hs også.

Back
Topp