Søvn

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Hvor ofte skal/bør babyene sove?
Dag?
Natt?

Og har dere noen tips mot overtrøtt baby som ikke får sove?

Skal vel sove ca 15-16 t i døgnet men varierer fra baby til baby.syns jeg leste det et sted. Her har det vært byssing, gå rundt med babyen på armen, trille i vogn og kjøre bil som har fungert hvis storesøster(da hun var baby) eller lillebror ikke helt får sove. Noen ganger holder det nesten å bare gi han til pappaen så sovner han..makan;)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Tror ikke det er noen søvnfasit de 3 første månedene. Min har sovt fra 9-11timer i døgnet i begynnelsen, men vi slet med vektoppgangen, og han var derfor mye urolig/sulten:/. Nå sover han bittelitt mer, 10-12t totalt kanskje:) (håper det fortsetter å øke!;)

Han har alltid sovt mesteparten på natta:) (inatt sov han 7,5t i strekk(!), i begynnelsen lå lengste søvnen på 4-5timer) Han har funnet søvnen 1-2 ganger på dagtid også i det siste. 0,5-2timer som regel.

Like normalt med 10 timer som 20 timer sies det.
Storesøster sov 12-14 timer når hun var baby. Lillesøster har hittil sovet 18-20 timer i døgnet. På kvelden mellom 19.30-21 er hun urolig og blir ofte overtrøtt. Da må jeg bysse henne og amme henne mens jeg går, for at hun skal sovne for natten. Ellers sovner hun når vi triller, kjører bil, ammer, bærer.

Storesøster Mars 2009
Lillesøster Juli 2013

Våre gutter har ikke sovet så mye de siste ukene,har vært veldig urolige og en del skriking,og de har liksom ikke funnet roen eller søvnen... HS sa at de kanskje sov for lite,og at de derfor muligens var overtrøtte og ikke fikk sove pga det. Guttene er jo premature,og trenger mye søvn-jeg trodde ikke de trengte så mye nå lenger,at de liksom skulle være litt mer våken! Fikk nesten dårlig samvittighet når de sov-jeg syntes jo de sov mye... Men når jeg ser tilbake nå,så sov de ikke veldig mye... For en ukes tid siden skiftet vi også mme fra Hipp til Nan igjen,for det virket som om de aldri ble helt mett når de fikk Hipp. Etter det virker de mer fornøyde,og vi de sovner lettere selv og ikke minst de sover lengre økter om gangen! Så nå sover guttene en del mer enn de har gjort de siste ukene,og de virker rett og slett mer fornøyde og rolige!! Tror for vår del at det er resultatet av skifte av mme og at vi sørger for ro rundt guttene og mer søvn :)

To skjønne gutter 26.06 ❤❤

Våre gutter har ikke sovet så mye de siste ukene,har vært veldig urolige og en del skriking,og de har liksom ikke funnet roen eller søvnen... HS sa at de kanskje sov for lite,og at de derfor muligens var overtrøtte og ikke fikk sove pga det. Guttene er jo premature,og trenger mye søvn-jeg trodde ikke de trengte så mye nå lenger,at de liksom skulle være litt mer våken! Fikk nesten dårlig samvittighet når de sov-jeg syntes jo de sov mye... Men når jeg ser tilbake nå,så sov de ikke veldig mye... For en ukes tid siden skiftet vi også mme fra Hipp til Nan igjen,for det virket som om de aldri ble helt mett når de fikk Hipp. Etter det virker de mer fornøyde,og vi de sovner lettere selv og ikke minst de sover lengre økter om gangen! Så nå sover guttene en del mer enn de har gjort de siste ukene,og de virker rett og slett mer fornøyde og rolige!! Tror for vår del at det er resultatet av skifte av mme og at vi sørger for ro rundt guttene og mer søvn :)

Gutten her er også prematur(født 5 uker før termin). Hvor mye mer økt søvnbehov har en prematur da? Jeg synes han sover veldig lite, nesten ikke om natta og kanskje 3t på dagen. HS har ikke noen svar å gi meg da jeg tar opp sovingen hans - han virker trøtt. Hvordan løste dere det? Her har han hele veien fått samme mma (HA1 NAN). Tips?

Gutten her er også prematur(født 5 uker før termin). Hvor mye mer økt søvnbehov har en prematur da? Jeg synes han sover veldig lite, nesten ikke om natta og kanskje 3t på dagen. HS har ikke noen svar å gi meg da jeg tar opp sovingen hans - han virker trøtt. Hvordan løste dere det? Her har han hele veien fått samme mma (HA1 NAN). Tips?
Jeg har forstått det sånn at den første tiden (uvisst hvor lenge...til de vil være mer og mer våken kanskje?) har de behov for mye søvn. Her var guttene rolige kun når de fikk mat,mellom måltidene var det bare kaving og skriking...forferdelig slitsom siden vi begge aldri fikk noen pause-hadde jo en hver.. ;) Som sagt,HS mente de var urolige fordi de egentlig ville sove! Så det vi har gjort: Først og grend skiftet MME,sånn at de nå er faktisk mett etter et måltid. Det gjelder jo ikke for deg da.. Så har vi kjøpt lammeskinn (soveskinn) på Nøstebarn-den skal regulere temperatur og samtidig gjør den det mykt og lunt der de sover (en i seng,en i lekegrind-så bruker vi de i vogna også). Dette har funket bra,nå våkner de ikke så lett når vi legger de ned,og de slipper å ligge på en kald og hard madrass :) pluss at de kjenner lukten sin på skinnet. For å få de til å sove-det er en annen sak ja-og ikke alltid like lett... Det går vel helst i byssing nå. Har en søvn"ekspert" på helsestasjonen og hun sa det var helt greit og kanskje til og med nødvendig å bysse de små i søvn,og at de ikke lærer noen uvaner av den grunn-da var det snakk om fram til ca 12 uker,da det er vanlig å begynne med gode søvnvaner da. Når vi bysser eller legger de,pakker jeg de godt inn i ullteppe som jeg har strikket (mor Signe teppe fra Nøstebarn,tynt uklart),de liker å ha noe fast rundt seg :) Synger mens jeg bysser av og til,holder en hånd på ene siden av ansiktet/hodet sånn at de kjenner at jeg er der,evt kosekluten. Det er vel det jeg kommer på i farten! Vi står opp mellom 8 og 9,da er de våkne en liten time,sovner i to-tre timer til neste mating. Så har de en lengre soveøkt etter neste mating på nesten 4 timer! På ettermiddag/kveld er de mer våkne,kanskje 50/50 mellom hver mating. Mating for natten ca 22-23,da sovner de etter alt fra en halvtime til to timer (!) byssing,og skal ha mat igjen 01-02. Etter det sover de hvertfall fire-fem timer. Sliter litt med å få de til å sovne igjen etter kl 05-06 om morgenen,så glede oss til vi kan begynne så smått med å innarbeide gode soverutiner-men som sagt er det nok litt tidlig for guttene enda! :)

Vet ikke helt hvor mange timer til sammen hun sover.. men Vesla mi er skikkelig sovebaby, litt uvant for meg.. Siden de to andre barna mine hadde lenger våkenperioder og kortere soveøkter. Dagene kan være ulike, men det går for det meste i spising , bleieskift - ligger litt på babymatten på gulvet.. Så litt mat igjen..våken fra en til maks to timer til neste soveøkt på Ca to til tre timer om gangen.. Fra klokken 18.00 på kvelden er hun mer våken.. Sover da maks en halvtime før kveldsstell.. Nå har hun roet seg i ni-titiden på kvelden.. Sover som regel til tre-fire på natta og så er det morgen seks-sjutiden.. Da må jeg opp uansett. Da storebror skal ha frukost og kos før skolen begynner..

Gutt 2006 - Jente 2008 - Jente 7.Juli 2013

Back
Topp