Søvn!

Amelia88

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg har en gutt på 4,5 mnd som ikke vil sove på dagtid. Han er også begynt å våkne mye oftere på natten.
Det begynte med at så lenge han skulle sove så måtte vi ut og trille.. i timesvis. Totalt fem timer om dagen.Om jeg ikke gjorde det sov han heller ikke om natten.
Nå våkner han etter 20-40 min uansett om det er i vogn, bil eller i sengen, å er tydelig trøtt. Han sutrer, griner, gjesper og gnir seg i øynene hele dagen. Han bruker også ca en time på og sovne. Jeg lar han aldri ligge og skrike alene.

Om natten sover han som oftest fra 19:30 til 24/02 etter dette våkner han hver 1,5timer. Han virker ikke tydelig sulten, men pupp er det eneste som hjelper. Vi har pleid og samsove,men nå virker det som han ikke får sove i det hele tatt når han ligger ved siden av meg. så da har jeg lagt han tilbake i sin seng. Da våkner han jo helt selvfølgelig. Han er ekstremt var på lyder, selv om vi har bråket og prøvd og gjøre han vant til litt støy. Han våkner for eks. aven ukjent stemme som sier hei når vi går på tur.. Kjenner jeg begynner og bli utrolig sliten, da jeg er mye alene fordi mannen jobber borte.

Han spiser mye å legger godt på seg. faktisk litt over gjennomsnittet. Føler ikke at han trenger mer mat.

Har forresten også prøvd vugge, bæresjal og bæresele. Det gikk veldig fint fram til 2,5mnd. Da skrek han med en gang han var kommet oppi.
Vi har også vært til kiropraktor og fysioterapeut, som ikke kunne finne noe galt.

Jeg føler at jeg ikke kan gå noen steder. Fordi han alltid er trøtt og skrikete.
Har så lyst og få kommet meg på butikken og kanskje barselltreff.

Trenger så inderlig noen gode råd!

Hei!

Jeg har en gutt på 4,5 mnd som ikke vil sove på dagtid. Han er også begynt å våkne mye oftere på natten.
Det begynte med at så lenge han skulle sove så måtte vi ut og trille.. i timesvis. Totalt fem timer om dagen.Om jeg ikke gjorde det sov han heller ikke om natten.
Nå våkner han etter 20-40 min uansett om det er i vogn, bil eller i sengen, å er tydelig trøtt. Han sutrer, griner, gjesper og gnir seg i øynene hele dagen. Han bruker også ca en time på og sovne. Jeg lar han aldri ligge og skrike alene.

Om natten sover han som oftest fra 19:30 til 24/02 etter dette våkner han hver 1,5timer. Han virker ikke tydelig sulten, men pupp er det eneste som hjelper. Vi har pleid og samsove,men nå virker det som han ikke får sove i det hele tatt når han ligger ved siden av meg. så da har jeg lagt han tilbake i sin seng. Da våkner han jo helt selvfølgelig. Han er ekstremt var på lyder, selv om vi har bråket og prøvd og gjøre han vant til litt støy. Han våkner for eks. aven ukjent stemme som sier hei når vi går på tur.. Kjenner jeg begynner og bli utrolig sliten, da jeg er mye alene fordi mannen jobber borte.

Han spiser mye å legger godt på seg. faktisk litt over gjennomsnittet. Føler ikke at han trenger mer mat.

Har forresten også prøvd vugge, bæresjal og bæresele. Det gikk veldig fint fram til 2,5mnd. Da skrek han med en gang han var kommet oppi.
Vi har også vært til kiropraktor og fysioterapeut, som ikke kunne finne noe galt.

Jeg føler at jeg ikke kan gå noen steder. Fordi han alltid er trøtt og skrikete.
Har så lyst og få kommet meg på butikken og kanskje barselltreff.

Trenger så inderlig noen gode råd!
Hei!

Tilstrekkelig søvn er viktig for både stor og liten. Som mor trenger du å sove for å ha tilstrekkelig overskudd til barnet ditt. Dersom foreldre blir svært slitne og mangler overskudd, vil barnet legge merke til dette og gjerne bli urolig og utrygg. Siden du er mye alene, vil jeg råde deg til å spør om avlastning fra noen i familien eller andre som du kan stole på. Det er lurt å få seg litt ekstra søvn når en har anledning,- enten det er dag eller nattestid.
Det er flott at gutten din legger godt på seg. Ved denne alderen øker behovet for næringsinntak, og dersom barnet skal få tilstrekkelig med næring ved amming,- kreves det ofte ganske hyppig amming,- både dag- og nattestid.
Anbefalinger om spedbarnsernæring tilrår fullamming til barnet er 6 måneder.
Han kan starte opp med fast føde fra fire måneder, dersom behovet er tilstede og det ikke er tisltrekkelig med morsmelk.
Siden gutten din sover godt på fornatten, kan det jo tyde på at han er sulten når han våkner i 24-/02-tiden.
For å forlenge nattesøvnen, kan det hjelpe å starte opp med fast føde. Du kan f.eks. starte opp med litt frukt og grøt.
Det er fullt mulig å fortsette med bare morsmelk, men da må du gjerne være innstilt på hyppigere amming.
Ofte tar små barn litt tid før de sovner, og mange sutrer og gråter litt før de faller i søvn.
Det kan være lurt å gi gutten din litt tid til å finne ro, og ikke ta ham opp fordi han gråter.
Jo eldre barna blir, jo mer oppmerksomme blir de på lyder og det som skjer i omgivelsene. Det kan derfor være gunstig å la ham sove på et rolig sted,- eks. soverommet eller ute i vogna, slik at han iallefall er sikret`èn god hvileperiode i løpet av dagen. Håper du kan finne den beste måten for dere å løse dette på, og at dere begge kan oppleve tilfredshet i situasjonen. Beste hilsen Elin

Back
Topp