Søvn..

StineH

Elsker forumet
Min lille søte jente blir 5 mnd i morgen og problemet nå er søvn..

Jeg har i lengre tid planlagt å lære henne å sovne på kvelden uten å måtte puppes i søvn. I kveld fikk hun grøt, badet, fikk pupp og pysjen på. Så var det litt kos i senga, før hun ble lagt i voggen sin. Deretter tok pappa'n over som støtteperson. Han vugget og strøk og satt der hele tiden, men hun ble veldig lei seg og gråt over 30 minutter før hun sovnet.

Jeg får vondt langt inn i hjertet av å høre på henne skrike, men den siste mnd har hele kvelden min gått med til å legge henne. Først pupp i 19:30 tiden, deretter våkner hun ca 20:15. Da vil hun ha pupp, men våkner med EN gang jeg flytter på meg, og jeg blir ofte liggende i godt over en time. Da nærmer klokken seg halv ti og vi pleier å legge oss halv elleve.. Dermed har hele kvelden som jeg og pappa'n skulle hatt sammen gått ut vinduet og jeg har tilbragt den på et mørkt soverom med min lille søte.

Hun bruker ikke smokk, men har snart lært seg å suge på totten. Har du noen gode forslag?
Vil bare poengtere at hele tiden når hun skrek var vi inne hos henne, så føler ikke at dette var noen "skrikekur" der vi bare la henne i voggen og gikk ut av rommet. Men det er jo fortsatt tøft å høre på min lille gråte og hikste seg i søvn..

Det er ikke noe gøy det der nei. Vet ikke om jeg har så veldig mange god råd å komme med egentlig, men jeg pleier aldri å la henne ligge å gråte. Tar henne opp, roer henne ned, og så legger jeg henne tilbake i sengen igjen. Begynner hun å gråte på nytt og jeg ikke klarer å ro henne ned mens hun ligger i sengen, tar jeg henne opp igjen. Men her bruker hun smokk, så ofte hjelper det jo å putte den inn igjen også. 

Ja, jeg fikk råd om å ta henne opp - Roe henne ned og så legge henne tilbake i sengen. Så skal prøve det i kveld.

Føler dog at alt blir "forgjeves" om jeg tar henne opp, roer ned, og tar henne opp og så gir meg. Da lærer hun jo at bare hun gråter så vil hun tilslutt bli tatt opp og slippe å sove..

Jeg tenker at så lenge alt som skjer er at hun blir tatt opp en liten stund, og så lagt ned igjen uten så mye dulling, så forstår de etterhvert at det ikke er noe vits... Men vet ikke jeg, skjønner jo hva du mener også. Men jeg klarer ikke å høre på at hun gråter, syns de er for små til å ligge lenge å gråte selv om det ikke er alene. 

Hei :-)

Vi hadde og samme problem med vår gutt. Dette varte i noen uker, så sårt når de gråter og ikke finner søvnen :/ men kan jo gi deg noen av tipsene som funket veldig bra for oss. Vi kjøpte en koseklut som jeg hadde på min kropp noen timer før han skulle legge seg, dette roet han ned og kjente mammalukt selv om jeg ikke var der.
Pappan la han hver kveld en mnd tid, for med meg rundt han ved leggetider funket ikke. Da ble han bare stresset, urolig å bare gråt.
Vi la et helseteppet rundt hodet hans, så det ble lunt og godt :)
Når vi la han i senga på kvelden tok vi han ikke opp, gråt han så satt vi oss ned ved senga å strøk han på kinnet, sang en gonatta sang, masserte føtter og hender, ga han smokk til han roet seg ned.
Da han ble 3 mnd la vi han på eget rom, det var da han først klarte å sove tungt og godt, la han kl 19 og sov til kl 07 med et måltid i mellom.

Håper noen av disse tipsene kan være til hjelp :-)  

Min lille tar heller ikke smokk. Jeg legger flere kosekluter rundt hodet hans i senga, tett inntil kinnet liksom. Syns det ser ut som det virker beroligende på han. Har dem med hver kveld, og i vogna på dagtid. Storesøster  på 2,5 har heller aldri tatt smokk, og er fullstendig avhengig av koseklutene siden. Hun slukner bestandig når hun får en ved hvert kinn :)
Ellers tar vi også opp når han skriker (ikke bare litt sutring, men skikkelig skriking) og roer han før vi legger igjen. Prøver å ikke gå ut av rommet da. Ofte er det en rap som skal opp, eller han trenger bare litt trøst. Det ordner seg etterhvert :)

Back
Topp