søvn

PhillipOgLeah

Elsker forumet
Phillip er umulig å få i senga å sove, han begynner alleredd nede å nekte at han ikke vil sove, og Leah ligger i senga å sover oppe på rommet, dem deler rom men Phillip har vi måtte flytte inn til våres rom pga han er helt umulig skriker og roper at nabone sikkert begynner å lure på hva som skjer her.. han vekker leah hver kveld ho legger seg alt mellom kl 18-20, og vi får ikke sove ho nesten, i dag la ho seg kl 18.20 og kl 19.30 vekte phillip leah igjen!! jeg har vondt i kroppern og hodet pga jeg får ikke phillip stille, han er helt umulig og leah blir like umulig når ho blir vekt av phillip.

jeg lurer på om hva skal vi gjøre at han slutter å skrike og rope?

jeg håper noen kan hjelpe meg og ikke bare lese men også svare...

Huff, så kjedelig... Jeg har heldigvis aldri hatt leggeproblem, så jeg har ingen råd!!
Håper det går seg til snart...

Sover han på dagen? Kanskje han ikke er nok sliten til å kjenne lyst til å legge seg. Her ble løsningen å kutte ut søvn på dagen.... nå bruker han 10-15 minutter på å sovne.

Dessverre har vel de fleste barn perioder som det du beskriver, og trøsten er at det går over med tiden.

Kanskje ett nytt dynetrekk eller ett nytt kosedyr kan friste han?

Nå vet jeg ikke hvordan rutinene deres er, men ved å forandre litt på rutinene kan han glemme den uvanen han har kommet inn i. Kanskje dere plutselig kan bade rett før leggetid, eller lese en bok på sengekanten..

Håper det løser seg snart! Vet hvor slitsomt det er med søvnmangel!!

ORIGINAL: Kvitre

Huff, så kjedelig... Jeg har heldigvis aldri hatt leggeproblem, så jeg har ingen råd!!
Håper det går seg til snart...

han sover 30 min i barnehagen å dem må han gjøre enda. vi har prøvd å kutte ut dag soving men det går ikke, han legger seg mellom kl 18.30-19 vis han ikke sover på dagen men så våkner han etter 1 og 1/2 time å er våken til kl 3 [&:]

har prøvd å bade/dusje han men han er like urolig. han kan være våken så lenge han vil så lenge han ikke skriker og roper sånn at Leah ikke blir vekket

det som er problem er at han vekker Leah, roper Leah stå opp helt til ho våken også må vi hente ho ned til stuen pga ho nekter å legge seg etter å bli vekket av Phillip. når vi har hentet ho så da legger han seg å sove[8|] 
hva skal man si og gjøre at han skal ikke vekke ho?

Kanskje best om de ikke deler rom på en stund?

Beste tipset mitt er å bryte leggerutinene hans og innføre noe nytt. Har han nattlampe? Kosebamse eller en eller annen trygghet med seg? Kanskje han er redd? Føler ansvar for Leah? Kan det hjelpe å ha en rolig cd på lavt på rommet (vet det finnes noen klassiske cder med vuggesanger for baby!)?

Vi styrer enda tidvis med både legging og nattevåke med Håvard. Har tatt sengen hans inn igjen på vårt rom og det fungerer delevis.

han deler ikke rom med Leah, vi har flyttet Phillip sin seng i våres rom, har sovet hos oss 1 mnd pga han vekker Leah hele tia. han har bamse og en bil i senga som han liker å leke med. vi har soveroms døra åpen at han skal høre oss at vi er nede. vi legger han ca kl 20 i dag han ropte men gikk opp og sa hysj og nå skal Phillip legge seg og ikke rope men du kan snakke. han ble stille kl 20.45..

Er han var på overgangssituasjoner da?

Her sier vi ifra før barnetv om at når det er ferdig skal vi på badet og stelle. Tar henne med, dusjer/vasker henne, skifter bleie, pusser tenner, spiser fluor, og tar på pysj. Så er det inn på stua og si natta til den som ikke legger henne og hente sutter, så er det inn på rommet og lese 1-2 bøker, og tilbyr henne drikke. Vi har ordnet med nattlampe så det er den som står på igjennom hele seansen. Om hun ikke vil slå den av så lar vi den stå på til at hun sovner så går vi inn å slukker den i 9 tiden.

Før vi begynte med rutinene så slet vi også.. hun var fremdeles i full aktivitet og hadde ikke ro i kroppen når vi skulle legge henne, hun visste også tegn på å være mørkredd.

Jeg har ingen gode råd jeg altså... [&o] Er ganske rådvill selv til tider. Men så plutselig går det bedre (i perioder). Snakket en del om dette på helsestasjonen på 2 års kontrollen. Og vi har fått time til psykolog for å snakke om dette. Håper hun  har noen gode tips som vi kan prøve ut. 

vi ha ikke enda vært på 2 års kontroll , kanskje jeg må ringe til dem å si jeg trenger time om kke så lenge.

vi sir også kl 8.30 nå skal vi på bade og stelle oss da begynner han å skrike og løper fra oss før vi er ferdig å snakke[:(] 

i dag hva han hjemme og han sov ikke og la seg kl 19.30, nektet å sove men sa nå er det natta. skreik 2-3 min så sovnet han av. når han så på barnetv kl 18 så sovnet han litt av sov kanskje 1-2 min jeg vekket han.
kanskje han skal slutte å sove i vogna men kan heller legge seg ned på lekematter i barnehagen vis han blir veldig tøtt, 5 min hvil?

Ja, ta det opp på helsestasjonen. Om hun ikke skjønner deg eller har noen tips ta kontakt med fastlegen til Philip. Kan være han vet om hvor man kan få råd.

En annen ting jeg kom til å tenke på, kan det være han har vondt i øre eller har væske i øre? Det kan av og til være grunn til at barn trasser ekstra mye, eller synes det er ekkelt å ligge....

ORIGINAL: *Perlemor*

Ja, ta det opp på helsestasjonen. Om hun ikke skjønner deg eller har noen tips ta kontakt med fastlegen til Philip. Kan være han vet om hvor man kan få råd.

En annen ting jeg kom til å tenke på, kan det være han har vondt i øre eller har væske i øre? Det kan av og til være grunn til at barn trasser ekstra mye, eller synes det er ekkelt å ligge....

takk for råd.

skal ta å snakke med fast legen også, her er 2 års kontroll hos HS og fastlegen.

tror ikke det er ører, hva hos legen med han for 2 uker siden og da så dem helt fin ut. og han er veldig flink å si i fra vis han har vondt.

i dag sover han hos mine foreldrer og han hadde lagt seg kl 20 og ikke hørt noe fra han siden da..
han prøver sikkert alt mulig hjemme å se hvor grensen går, hos mine foreldrer er han som en engel ang legging og sovner av uten en lyd.

Huff. Vi har det likt.
Men Mali har jo ingen å dele rom med. SÅ litt kinki situasjon dere har da.
Vi lar bare Mali ligge å gråte til hun sovner. Er til henne med jevne mellomrom. Heldigvis blitt bedre i det siste,men ofte skriker hun en stund før hun sovner...
Men enn om du sitter på rommet deres til begge har sovnet da? Det funket iallefall her. Jeg hadde med meg bok på rommet hennes og leste for meg selv til hun hadde sovnet, og det funket bra altså...[:)]

Back
Topp