Søvn, sove på dagen?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Hvordan sover barna nå? Sover de på dagtid? 

Vi har slitt så med søvnen de siste par ukene. Det startet da det var så varmt, men har bare fortsatt etter at nettene ble kjøligere. Han våkner alt for tidlig om morgenen, og er trøtt, sur og grinete utover formiddagen. Felix som sluttet å sove på dagen i fjor vår, må plutselig sove middag igjen. Da blir han endelig i godt humør igjen stakkars, men får ikke sove til kvelden. Så våkner han tidlig neste morgen igjen, og den dårlige sirkelen er komplett. :( Vi har helt forferdelige formiddager her nå, i dag har jeg bare parkert ham foran tv'n for å få ham til å slutte å sutre. :(

Noen råd? Må jeg bare begynne å holde ham våken hele dagen til tross for hvor fælt han har det? Får ham ikke til å sove middag før rundt kl 13-14, og vekker jeg ham etter en kort lur er han akkurat like trøtt. Eneste som hjelper på humøret er om han får sove ut til han våkner.

T har vært veldig glad i, og veldig avhengig av å sove på dagtid (blir veldig sliten, sutrete osv). 
Men i sommer har vi prøvd oss uten, da det ble 21-21.30 før han var i seng (slet med å roe seg etter smokkeslutt også tenker jeg), og da ble neste dag enda mer slitsom for han. 
Det går egentlig veldig bra å ikke sove. Han blir sjelden grinete overtrøtt, bare slapp og sovner fort om vi kjører bil, eller om han sitter henslengt og ser barne-tv.
Men til gjengjeld er han superenkel å legge på kvelden. Sovner fort og uten protester i 19-19.30-tiden og sover da godt til neste morgen (som kan være til 06.30 eller 08.30).
Så to talt får han jo like mye søvn, og vi slipper å planlegge alt vi skal ut fra når og hvor lenge han sover. 
MEN om vi da kjører bil en dag så sovner han med en gang, og kan være vanskelig å vekke. 
Vi ser an situasjonen litt, som i går lot jeg han sove da han sovnet på vei til Hunderfossen etter bhg, for han var veldig sliten og jeg ville heller ha en blid og uthvilt unge i parken, enn en som bare skrek 

Svaret mitt er vel egentlig at vi prøver så godt vi kan å unngå at han sover, noe som også har gått fint denne uken med barnehagestart. Men om han er veldig sliten og lei lar vi han gjerne se litt på film på pc/iPad, slik at han får hentet seg inn igjen =)

Sover fortsatt ca en time på dagen fra ca 11-12 eller 12-13 avhengig av når han står opp. Går fortsatt greit å legge han rundt 19-1930, så da får han fortsette og han trenger den da han blir kjempe grinete på ettermiddagen uten.

Hjelper det at han får legge seg sent så han våkner senere om morgenen? Jeg vet ikke, høres vanskelig ut, skjønner godt at det blir vanskelig å ikke la han sove på dagen. Alma sover på dagen hver dag i barnehagen, men ikke sammen med oss i helgene lenger, det vil hun absolutt IKKE. Hun sovner for natta mellom kl 20 og 21 og våkner ca. kl 06.30. Våkner hun tidligere enn det, sovner hun igjen om hun får sove inne hos oss. Håper det ordner seg hos dere. Høres slitsomt ut- men kanskje også bare en fase? 

I natt tok jeg ham over i min seng da jeg la meg selv, og bysset / koste ham i søvn igjen hver gang han nesten våknet i morges. Stakkars gutten må ha vært helt utslitt av søvnmangel, for vi sov til kl 11 begge to. Nå har han vært den vanlige blide gutten min igjen i hele dag, og har ikke hatt behov for dagsoving. Håper, håper, håper at det går bra i morgen også. 

Å, så fantastisk, Sukkertopp! Dere sov til 11!! Det har jeg ikke gjort på flere år. Da får du sikkert snudd det så han kommer tilbake til gamle vaner igjen. 

Linus sover 1-1,5 time hver dag. Viss ikke har vi en ekstremt sur unge hele ettermiddagen. Han legger seg som et lys kl 19, og står opp rundt kl 6. I helgene kan han drøye det til 7.

Theo sover ikke på dagtid, hender han sovner litt i bilen eller lignende, men prøver å la være. Han sover fra kl 19-8.30 og oppover. Han har sluttet å vekke oss når han står opp nå så da vet jeg ikke helt når han står opp lenger, han pleier å vekke oss hvis han skal gå ut å leke så vi vet hvor han er.

Hun styrer det selv. Hun går å legger seg når hun er trøtt. Hun sover ikke hver dag. Et par ggr i uka kanskje. Men jeg vekker henne senest 17. Så hvis hun sier at hun vil sove etter kl 14ish så får hun ikke legge seg før vi har spist middag og det er nattinatt..

Amelia sluttet og sove på dagen nå i sommer, da ville hun rett og slett ikke sove mer.

La vi henne i vogna, ålte hun seg ut av selen, klatret ut av vogna og kom inn i stua av seg selv (vogna sto i gangen) :)

Hun står nå opp mellom 07 og 08.30 og legger seg mellom 18 og 19. Hun blir kjempesliten på ettermiddagene, spesielt de dagene hun kommer tidlig i barnehagen....

Men det er vel en overgang, så blir det bedre :)

Sukkertopp:
Så bra at sovinga går bedre nå, krysser fingrene for at det fortsetter :)

Amelia sluttet og sove på dagen nå i sommer, da ville hun rett og slett ikke sove mer.

La vi henne i vogna, ålte hun seg ut av selen, klatret ut av vogna og kom inn i stua av seg selv (vogna sto i gangen) :)

Hun står nå opp mellom 07 og 08.30 og legger seg mellom 18 og 19. Hun blir kjempesliten på ettermiddagene, spesielt de dagene hun kommer tidlig i barnehagen....

Men det er vel en overgang, så blir det bedre :)

Sukkertopp:
Så bra at sovinga går bedre nå, krysser fingrene for at det fortsetter :)

siden i vår har snuppa hatt dager hun ikke sover i bhg.. sover sjeldent hjemme i helgene eller når vi har fri. hun har alltid sovet frempå om morningen dagene hun ikke skal i bhg. så da er ikke behovet der. i ukedagene er hun oppe kl.07-07.30, eller våkner før så da må hun sove 1 t i vogna i bhg. noen ganger sovner hun ikke i bhg. eller andre ganger vil hun ikke legge seg, har stort sett gått veldig bra, så vi har hele tiden tenkt at hun kom til å slutte å sove nå ved oppstart til nytt år.... men forrigeuke når vi prøvde dette etter ferien, var hun helt vrak noen dager og ville legge seg kl 17.00, såå vi tar det heller litt som det kommer. i dag våkna hun kl 07.00, sov ikke i bhg. for hun ville ikke, og det har gått fint. er snart på vei i seng, skal bare spise litt først. så her er det altså litt frem og tilbake, men rekner med det går bra og ha det sånn en stund.. hun skal hvertfall få sove ved behov og ha vogna tilgjengelig i bhg. :)

Back
Topp