Søvn problemer, men nå er det ikke babyen!

Leelu

Elsker forumet
Uff jeg sliter sånn med søvnen, føler det begynner å tære på 

Vi har begynt med nattavvenning, og det er ikke det at snuppa spiser som er problemet lenger, problemet er nå at jeg ikke får sove.. Jeg legger meg for natten rundt 22.30 og er kjempe sliten og trøtt, men får ikke sove. Ligger våken til snuppa skal ha mat rundt kl 03, og sovner først om hun ligger inntil meg.

Prøver å finne ut hva det er som gjør at jeg ikke får sove!
Er det at jeg hele tiden hører etter om snuppa har det bra, beveger på seg, puster etc? Eller er det fordi jeg ligger der klar til å måtte hoppe ut av sengen og gi smokk når hun våkner? Er jeg bekymret for at vi skal flytte i neste uke, og jeg ikke vet hvordan vi skal klare det? Stresser jeg fordi jeg føler jeg snart må tilbake på jobb, og jeg ikke vet hvordan jeg kommer til å takle det? Alt sammen kanskje...Vet ikke... sove får jeg i alle fall ikke...

Uff, hørtes ikke mye godt ut! Kjenner meg veldig igjen i det du skriver da.. Frem til forrige helg når vi endelig fikk flyttet, og fikk frøkna på eget rom, så hadde jeg det helt likt som deg. Sov ikke før hun hadde våkner for mat første gangen, og lå og planla/grublet/tenkte/organiserte. Men så fikk vi flyttet i nytt hus, og lillefrøken flyttet på eget rom, og vips så får jeg sove igjen. Dette var ikke mye tips da.. Mer sånn at kanskje det går over når stressmomentene er vekk? Kan det hjelpe å legge seg litt tidligere? Kan det hjelpe å ikke se tv og den slags en times tid før leggetid?

Frøken83 skrev:
Uff, hørtes ikke mye godt ut! Kjenner meg veldig igjen i det du skriver da.. Frem til forrige helg når vi endelig fikk flyttet, og fikk frøkna på eget rom, så hadde jeg det helt likt som deg. Sov ikke før hun hadde våkner for mat første gangen, og lå og planla/grublet/tenkte/organiserte. Men så fikk vi flyttet i nytt hus, og lillefrøken flyttet på eget rom, og vips så får jeg sove igjen. Dette var ikke mye tips da.. Mer sånn at kanskje det går over når stressmomentene er vekk? Kan det hjelpe å legge seg litt tidligere? Kan det hjelpe å ikke se tv og den slags en times tid før leggetid?

Takk for svar, har begynt å tenke på at snuppa kanskje bør ligge på eget rom når vi flytter. Håper det går over for meg også da 

Får ikke lagt meg tidligere fordi snuppa pleier å spise mellom 21 og 22/22.30, jeg legger meg med en gang hun er i sengen sin. Prøver riktignok nå (kl er 20:25 på fredag) til å få henne til å sovne i egen seng. Sitter ved siden av henne mens hun klager og gråter i sengen sin, nå har vi bestemt ikke mer mat før 21.

Hva gjelder tv så har vi faktisk ikke tv hjemme for tiden, og jeg får ikke sett på noe på pc heller når snuppa ligger på meg og sover, hun våkner av den minste lyd. (Er et lite terror regime jeg lever i for øyeblikket  men jeg jobber med å ta over kontrollen.)

Det er vel helt sikkert det at du bekymrer deg som er problemet.. Hvis jeg har mange bekymringer og begynner å tenke på de når jeg skal sove, så er det umulig for meg å sovne. Da hjelper det kanskje å finne på et eller annet, for eks lese en bok for å få tankene over på noe annet. Jeg er selv en skikkelig grubler/bekymrer, så vet akkurat hvordan du har det. Det kan jo også hjelpe å skrive ned alt du grubler på.. 

Lilleputten skrev:
Det er vel helt sikkert det at du bekymrer deg som er problemet.. Hvis jeg har mange bekymringer og begynner å tenke på de når jeg skal sove, så er det umulig for meg å sovne. Da hjelper det kanskje å finne på et eller annet, for eks lese en bok for å få tankene over på noe annet. Jeg er selv en skikkelig grubler/bekymrer, så vet akkurat hvordan du har det. Det kan jo også hjelpe å skrive ned alt du grubler på.. 

Takk for svar og tips 
Fikk sove litt ekstra i dag morges så jeg håper søvn avler søvn fungerer på meg også i natt 

Så godt høre at vi er flere som sliter med soving....

Har hatt en uke her snart hvor snuppa har vært veldig urolig på natta,men her er det tenner på gang så jeg tror derfor hun plages.Er virkelig slitsomt og bli vekket 2 ganger hver time hele natta....zzzzz.
Kommer noen netter som hun sover veldig bra,men da er jeg helt anspent og bare venter på bli vekt opp.Kan jo være det som plager deg også,samtidig som du vet jobb nærmer seg.
La oss håpe på bedre søvntider snart,de fleste barn pleier sove bedre ved 1års alder,så jeg ser lyset i tunnelen

Kjenner meg veldig igjen, jeg. Brukte juleferien på å vende av med nattamming, men lillegutt våker fortsatt mange ganger om natten (på det verste hver time). Ikke fordi han er sulten, men fordi han hoster og mister smokken, har sovet en stund uten smokk og liksom kommer på at han vil ha smokken alikevel, fordi han hoster eller av en eller annen ukjent grunn. Veldig slitsomt! Men noen netter nå så har han bare vært våken et par ganger (selv om han da har vært våken alt fra 1 min til 1 time av gangen), og jeg får ikke sove! Når jeg legger meg er jeg stuptrett. Jeg går jo hele dagen og bare venter på å få legge meg fordi jeg er så trett, men så får jeg ikke sove når jeg endelig har mulighet... Kan ligge lenge før jeg sovner og våkner flere ganger uten at det har vært lyd i lillegutt. Jeg føler ikke at jeg bekymrer meg for noe eller tenker på noe spesielt, men finner ikke roen. Kanskje fordi jeg er vant til å våkne flere ganger i løpet av natten? Kanskje fordi jeg er alene med lillegutt hele uken og dermed er ekstra var? Kanskje fordi jeg er for trett? Veldig frusterende! Så skjønner deg godt. Krysser fingrene for bedre nattesøvn for oss alle. Tenker av og til at mangel på søvn blir brukt som en torturmetode... Det er vondt å være sååå trett!! 

Back
Topp