Søvn på dagtid

Krysantemum

Blir kjent med forumet
Har dere begynt å få rutiner på søvn på dagtid? Her sover hun godt på natten, men dagtid er verre.

Hun sover bare korte intervaller, maks 30 minutt 2-4 ganger ila dagen. Når hun våkner ser jeg at hun fremdeles er trøtt, men det er ikke snakk om å sove mer. Noe som resulterer i en sutrete baby.

Noen som har noen tips eller erfaringer de vil dele? Kan det feks være lurt å legge hun ned på rommet sitt (ikke der hun sover på natt) sånn at hun skjønner at nå skal det soves?
 
I det siste har jeg ligget med han i sengen på rommet den første hvilen. Den tar han senest 2 timer etter vi har stått opp og sover da gjerne 2 timer. Våkner kanskje litt til underveis for pupp og sovner igjen. Resten av dagen prøver jeg å få han til å sove igjen etter 1,5-2 timer våkentid, noen ganger kan det gå 3-4 timer også hvis han er i godt humør. Da sover han der det passer. Han er 4 mnd til helgen

Anbefaler å høre podcasten til Foreldrerådet om soving på dag hvis du ikke har gjort det :)
Mener å huske hun anbefalte å prioritere 1 skikkelig hvil og la resten gå litt som det går.
 
Vesla er snart fire måneder. Antall daglurer har variert mellom 4 og 5 avhengig av om hun klarer å sove lenger enn én søvnsyklus. De siste dagene ser det ut til at hun trenger en lenger dupp om dagen, og at det ellers går i rundt 40-minuttersdupper. Vi må av og til hjelpe henne inn i ny syklus, og prøver å få til det før hun våkner helt. Vanligvis bruker jeg babycall eller sitter inne hos henne for å fange opp når hun er på vei opp igjen og prøve å hjelpe henne inn i søvnen igjen om hun gjør mine til å våkne.

Prøver å aktivt unngå overtrøtthet ved å følge godt med på våkentiden. Slik det er nå er det sjeldent hun klarer å være aktiv i mer enn 1,5 til 2 timer. Noen ganger er hun ikke helt innstilt på at det skal soves med en gang. Da sitter jeg med henne til hun roer seg og er klar for smokk. Ikke alltid det går så lett, men tror man bare må kjenne på det om man skal gi opp luren og prøve litt senere eller insistere på den. Skal jo komme ut av dette med vettet i behold også!

Kan også stille meg bak anbefalingen om "Foreldrerådet"! Lillemini-appen har også mye bra stoff om søvnforberedende rutine og innsovningsrutine også.
 
Ingen rutiner her heller:banghead: Og han blir gjerne ganske overtrøtt, for han klarer ikke å finne roen. Sovner sjelden ved puppen, og må bysses og bæres for å få det til. Han er ganske aktiv og nysgjerrig. Tenker å prøve å holde kontroll på tiden for å unngå overtrøtthet, men det er ikke då enkelt når det skjer så mye gøy. Blir ganske sutrete utover dagen når han bare får smådupper på 20-40 min... Bæretøy er alltid en vinner her da, men det gir ikke lengre dupper, bare enklere innsovning.
 
Ingen rutiner her heller:banghead: Og han blir gjerne ganske overtrøtt, for han klarer ikke å finne roen. Sovner sjelden ved puppen, og må bysses og bæres for å få det til. Han er ganske aktiv og nysgjerrig. Tenker å prøve å holde kontroll på tiden for å unngå overtrøtthet, men det er ikke då enkelt når det skjer så mye gøy. Blir ganske sutrete utover dagen når han bare får smådupper på 20-40 min... Bæretøy er alltid en vinner her da, men det gir ikke lengre dupper, bare enklere innsovning.

Høres ut som min, hehe. Bæretøy funker veldig bra for innsovning her også, men hun sover fortsatt kun 30 minutter om gangen :confused:
 
Etter en trøblete natt slo han til med en 2-timers lur i dag da! Og pga det ble det ikke noen tur på sjøen, ble for liten tid:bored: Typisk det, jeg vil helst han skal sove godt på dagen også, og når han først gjør det, så passer ikke det heller:woot:
 
Junior er 4,5 mnd. Han sover gjerne små powernap. Og sover lenge hvis jeg er ute og går tur. han sover Max 20/30 minutter men stup trøtt. Han må sove neste hvil 1,5 time etter han sto opp. På natten ammer jeg han så sovner han. Men nå ammer jeg han og prøver p la han sovne selv hvis han har spist seg mett blir en del grining
 
Føler bare duppene blir kortere og kortere. Hun våkner ca 06:00, spiser og så sovner hun igjen. Er klar til å stå opp 08:00. Holder det gående til 1030 - 11:00, så er det 20 minutter på øyet. Våken 1 time så trøtt igjen, sover 20 minutt, våken 1 time etc. Etter klokken 16:00 er det umulig å få henne til å sove. Noe som resulterer i en stuptrøtt unge klokken 17:00 :banghead: Da er det for tidlig å legge seg og av erfaring for sent til å sove dupp, så det blir noen slitsomme timer på kvelden :confused:
 
Føler bare duppene blir kortere og kortere. Hun våkner ca 06:00, spiser og så sovner hun igjen. Er klar til å stå opp 08:00. Holder det gående til 1030 - 11:00, så er det 20 minutter på øyet. Våken 1 time så trøtt igjen, sover 20 minutt, våken 1 time etc. Etter klokken 16:00 er det umulig å få henne til å sove. Noe som resulterer i en stuptrøtt unge klokken 17:00 :banghead: Da er det for tidlig å legge seg og av erfaring for sent til å sove dupp, så det blir noen slitsomme timer på kvelden :confused:
For sent til dupp? Haha, vi har fortsatt to dupper igjen før det er natta:banghead: Her tar vi ikke kvelden før tidligst kl ti, gjerne midnatt også:shifty:
 
For sent til dupp? Haha, vi har fortsatt to dupper igjen før det er natta:banghead: Her tar vi ikke kvelden før tidligst kl ti, gjerne midnatt også:shifty:
Samme her;p vi tar kveldsstellet på henne i 19-tiden som oftest, men hun må nesten alltid ha en liten dupp kl 18 uansett:p om ikke blir hun dritsur :p men sovner fint for natta likevel :) hun holder sjeldent lenger enn 1-1,5 time våken. Men har ikke alltid de lengste duppene heller ;p
 
For sent til dupp? Haha, vi har fortsatt to dupper igjen før det er natta:banghead: Her tar vi ikke kvelden før tidligst kl ti, gjerne midnatt også:shifty:


Vi hadde det også sånn, så for noen uker siden så begynte hun plutselig å legge seg kl 19:00 :) Da er hun stuptrøtt. Så har ingenting å klage over med søvn på kveld/natt. Men ganske frustrerende når hun er trøtt og sutrete fra kl 12 på dagen :confused:
 
Vi hadde det også sånn, så for noen uker siden så begynte hun plutselig å legge seg kl 19:00 :) Da er hun stuptrøtt. Så har ingenting å klage over med søvn på kveld/natt. Men ganske frustrerende når hun er trøtt og sutrete fra kl 12 på dagen :confused:
Jeg ser den :) Håper diktatoren her også finner ut at det er fornuftig:bag:
 
Back
Topp