Søvn på dagtid - baby 2 mnd

Islay

Betatt av forumet
Maiblomstene 2020
Leste en tråd på Kvinneguiden om dagsoving hos to måneder gammel baby. Der var det en som mente at baby bare kunne være våken 1 - 1,5 time om gangen. Og at baby kan bli overstimulert av og ligge i babygymmen mer enn 5 minutter.

Kjenner jo at jeg som førstegangsmamma blir helt stresset her :nailbiting:
Baby her er 10 uker. Hun har siden fødselen vært veldig våken, nysgjerrig og aktiv. Stort sett blid og fornøyd, gråter svært sjelden men kan klage/sutre litt innimellom. Da er det stort sett mat eller nærhet hun trenger. På natten sover hun stort sett 6-8 timer i strekk, får litt mat på morgenen og deretter sover hun, noe urolig, 1-4 timer. På dagtid er hun en del våken. Idag var hun feks våken 2.5 timer før jeg så tegn til trøtthet og hun sov ca 20 min. Prøvde og legge henne før dette (pga tråden jeg leste på Kvinneguiden), men hun var overhodet ikke interessert. Lå bare i vuggen og smilte og pludret til meg, veldig kontaktsøkende. Tok hun til slutt opp og hun sov som sagt ca 20 min litt senere. Da er hun igjen blid og fornøyd, pludrer og søker kontakt. På dagtid kan hun være våken alt fra 1 time til 3-4 timer i strekk. Kan sove alt fra 20 min til 3 timer, har ikke noe rutine på dagsoving enda. Hun elsker og ligge i babygymmen, kan fint ligge der alene i 20 min og se på/slå på leker. Kan ligge enda lenger om vi ligger ved siden av henne.

Overstimulerer jeg baby? Overser jeg tegn til tretthet? Gjør jeg noe feil? Noen som vil dele noen synspunkter?
 
Nei du gjør ikke noe galt - alle barn er ulike :) så lenge du følger ditt barns signaler så gjør du det riktige! Alle mine har vært glade i babygymmen - også sistemann på 11 uker som kan ligge lenge å kose seg!
 
Enig med hun over her. Det virker som du gjør alt riktig! :) Her er min 2mnd gamle sønn litt mer i andre enden av skalaen og sover ganske mye om dagen, og har ennå ikke vært våken i halvannen time i strekk. Vi har heller ingen faste rutiner enda, men jeg begynner sånn smått å se et mønster. :) Babygymen orker han ikke særlig lenge ennå, og iallefall ikke mer enn 5min av gangen, helt annerledes enn storebroren. Så som hun over skriver, alle barn er forskjellige og selvom man kan lese om det ene og det andre så er disse kun et utgangspunkt og ikke en fasit.
:)
 
Det er kjempeforskjell på babyer. Nå har jeg en som absolutt bør sove om hun har vært 2 timer våken. Gjerne tid for ny lur allerede etter en halvtime. Forrigeman var gjerne våken 4 timer i strekk flere ganger daglig på samme alder.
 
Tusen takk for svar dere :happy: Godt og høre fra dere erfarne mammaer at ting ikke trenger og være svarthvitt, men blir jo usikker når man leser at noen er så bastante i sine kommentarer. Får fortsette og stole på meg selv og lukke litt ørene for alle "gode" råd :p
 
Jenta vår er 10 uker og hun er våken alt fra en halvtime - to timer før hun sover igjen. Hun kan også sove alt fra 20 min til 2 timer på dagen (sover lenge hvis hun får sove på en av oss)!
Hun elsker babygymmen og kan ligge å pludre og slå på lekene/ se på seg selv i speilet i opptil en halvtime før hun begynner å klage - da tar vi henne opp :)
Alle babyer er ulike og man lærer jo sin baby å kjenne, og da vet man hva som er best for sin baby :Heartred
 
Jenta vår er 10 uker og hun er våken alt fra en halvtime - to timer før hun sover igjen. Hun kan også sove alt fra 20 min til 2 timer på dagen (sover lenge hvis hun får sove på en av oss)!
Hun elsker babygymmen og kan ligge å pludre og slå på lekene/ se på seg selv i speilet i opptil en halvtime før hun begynner å klage - da tar vi henne opp :)
Alle babyer er ulike og man lærer jo sin baby å kjenne, og da vet man hva som er best for sin baby :Heartred

Takk for at du deler :happy: Høres ganske likt ut som her. Er så redd for og gjøre feil, men er vel sånn med første. Da er det er godt og høre om andre som har det noelunde likt :happy:
 
Føler det er superlett å henge seg opp i anekdotiske bevis som førstegangsfødende, så sånne tråder er gull verdt. Her er det tydelig stor variasjon fra baby til baby, og det er fint å huske på det når jeg blir usikker selv. Takk for at du spurte, og takk for alle gode svar! :Heartred
 
Føler det er superlett å henge seg opp i anekdotiske bevis som førstegangsfødende, så sånne tråder er gull verdt. Her er det tydelig stor variasjon fra baby til baby, og det er fint å huske på det når jeg blir usikker selv. Takk for at du spurte, og takk for alle gode svar! :Heartred

Så sant! Blir fort veldig usikker på meg selv når jeg leser andre sier at det SKAL være sånn og sånn, også gjør ikke jeg det sånn. Men det finnes jo ikke bare én fasit på disse små :happy: Man vet jo det innerst inne, men fort gjort og bli usikker likevel.
 
Støtter meg til alle svar her. Vi må bare stole på at vi kjenner babyene våre og ser hva de trenger :Heartpink
Her varierer det også fra dag til dag, hun kan være våken alt fra 1-4 timer før hun sover alt fra 20 min-3 timer.

Hun er ikke så veldig interessert i babygymmen enda, men hvis hun får ligge på spisebordet på et pledd og se på lysekronen som snurrer kan hun ligge der i 20 minutter og prate :laughing002
 
Støtter meg til alle svar her. Vi må bare stole på at vi kjenner babyene våre og ser hva de trenger :Heartpink
Her varierer det også fra dag til dag, hun kan være våken alt fra 1-4 timer før hun sover alt fra 20 min-3 timer.

Hun er ikke så veldig interessert i babygymmen enda, men hvis hun får ligge på spisebordet på et pledd og se på lysekronen som snurrer kan hun ligge der i 20 minutter og prate :laughing002

Takk for at du også deler! Godt og høre at vi er enda flere som har det likt :happy:

Haha, det skal ikke så mye til for og underholde disse små :laughing002
 
Han her er en sove baby,sover store deler av dagen og natten :) Litt mer våken nå som han er 2 mnd, men han har et godt sovehjerte. Helt ulik søsteren som knapt duppet på dagtid da hun var baby :}
 
Back
Topp