Hvis jeg husker riktig, så hadde de funnet at 9,8% av de barna som sov dårligst hadde emosjonelle problemer ved 5 år, mens bare 7,4% av de barna som sov best hadde det. (Målt i hvordan de sov 18 mnd gamle, for de har glemt å spørre hvordan de sover som 5-åringer... ) Det vil da si at 90,2% av de barna som har dårligst søvn, ikke har, og ikke får emosjonelle problemer. 92,6% av de som sov best vil heller ikke få problemer. Ja, forskjellen mellom de to gruppene er tydelig, men det angår tross alt fåtallet av barna i begge gruppene, og god søvn er heller ingen god garanti for å unngå problemer. Det var forresten kun ved 3 eller flere oppvåkninger hver natt de fant en sammenheng, ved 2 oppvåkninger var det ingen forskjell overhode.
Den originale rapporten konkluderer ikke med noe som helst annet enn at det trengs mer forskning på hvorfor det er en sammenheng. De nevner at tidligere forskning har vist at foreldre som krangler mye, og dårlig samspill mor-barn, kan føre både til at barnet sover dårlig, og til at barnet kan få psykiske problemer senere. Siden de ikke har tall for dette, og heller ikke har spurt om mors psykiske helse, så aner de ikke om det er det samme de har funnet her...De er som sagt også usikker på hvordan 5-åringene sover, det er heller ikke ukjent at trøtte uopplagte barn kan ha problemer. Men de har heller ikke spurt om foreldrestiler og hvordan foreldrene reagerer på å bli vekket, så ingen kan heller utelukke at det er oppvåkningene i seg selv som hos noen få fører til noe som gir problemer.
Jeg ville aldri tolket den type statistikk på en måte som gjorde meg bekymret kun fordi et barn våkner hyppig. Så lenge ungen ikke virker trøtt på dagtid ville jeg aldri kalt det et søvnproblem.

Og det finnes mye viktigere faktorer å se etter i en familie for å spå hvem som får emosjonelle problemer...