Søvn og skiftarbeid... Tips? Erfaringer?

Majalis

Glad i forumet
Juli13-jentene
Vi har slitt med at gutten vår har vært mye våken på natt og sovet svært lite på dagtid. Egentlig helt siden han ble født.... Nå har jeg begynt å jobbe igjen(skiftarbeid) så småen våkner når jeg er ferdig på senvakt og han sitter jeg ofte oppe med til 3-4-tiden på morgenen før han vil falle i søvn igjen og så skal jeg ofte på dagvakt igjen til kl 07. Mannen har perm for øyeblikket, men etter påske begynner han å jobbe for fullt med unntak av de dagene jeg går nattevakter. Småen sover i vår seng da han er såpass mye våken på natt fortsatt og spiser som oftest ett måltid i løpet av natten fortsatt.

Noen som har tips/råd? Føler vi har prøvd alt egentlig, men håper noen har noe å komme med som vi ikke har forsøkt allerede.



Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
å, jeg angrer ofte på at jeg ikke skrev ned rutinen vi fikk tips om på vekterskolen.

Men jeg vil si at det beste er om du faktisk klarer å få til en rutine, med et søvnmønster som er relativt likt hver dag.

Jeg får også for meg at det faktisk blir enklere for alle å få riktig søvn dersom han ikke sover i deres seng, det er mer forstyrrende for hverandre jo flere som puster og beveger seg i ulike mønstre i en seng.

Nå innser jeg at jeg er usikker på om du spør om råd til deg selv eller gutten...tittelen og innlegget fokuserer liksom i to ulike retninger :)

Men et godt søvnmønster bygges opp som en helt vanlig dag. 7-8 timers søvn er ideelt, men selvfølgelig vanskelig når man har småbarn. Sett likevel av så mange timer som mulig til "hovedsoving". Spis noe når det er på tide å stå opp ("frokost"). Gå på jobb. Spis i pausen ("lunsj"). Kom hjem fra jobb. Om det er heeeelt nødvendig å sove, sov ikke mer enn en halv time. Spis "middag". Gjør diverse (husarbeid, hobby, trening, hvadetnåskalvære). Spis evnt kveldsmat minst en time før sengetid. Repeter :)

For barnet må det kanskje lengre blunder til innimellom alt dette.
 
Mannen min hadde lest ett sted at hvis ett barn sover for lite på dagen blir det urolig om natten. Har testet det ut litt her de dagene hu ikke vil sove på dagen og da sover hu dårlig om natten. Hu sover også dårligere i senga vår( ikke nå når hu har feber) enn i sin egen seng. Jeg sover også bedre når hu sover for seg selv. Men det er opp til deg, husker hvor vanskelig det var å legge hu på eget rom de første nettene. Det var vanskelig for meg ikke hu, hu sov som en stein.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp