Søvn og overskudd småbarnsforeldre

Mine tips er: vi prioriterer å ha vaskehjelp 1x i uka, be om hjelp til å brette tøy, rydde osv. Hvis du har noen som kan hjelpe deg med det. Legger meg aldri etter kl 21.. som regel 2030. Så fort ungen sover på dagtid legger jeg meg på sofaen. Jeg sover aldri men hviler meg så hodet får slappet av. Hold ut! Vi har to barn og vet at dette går over... det var tøffere med førstemann..
 
Kaffe i bøtter og spann:hilarious:

Ellers så legger jeg meg ofte i 20-21 tiden nå etter jeg startet å jobbe igjen og ikke lenger kan sove på dagtid:)

Sove når hun sov funket ganske bra for meg, men det går jo ikke lenger når man skal på jobb, og når frøkna kan finne på at det er morgen alt mellom 3.30 og 5 så trenger vi desperat de timene med søvn vi får;-)

Ellers så har jeg gitt opp at huset skal være ryddig etc, jeg/vi tar det vi har tid og overskudd til, resten får bare være, småbarnstid er unntakstilstand på mange måter tenker jeg:)
 
Har 3 små på 1, 3.5 og snart 5 år. De 2 eldste sover rundt men våkner ditto tidlig (Eldste våkner somregel først rundt kl 6 men i det siste har vi hatt lange perioder hvor han våkner mellom 5 og 5.30 og vekker broren på 3.5 år). Minste på 1 samsover og ammer ennå på natt, har nå en periode hvor hun kaver og styrer noe veldig på natt og kan holde meg våken i flere timer. Kombinert med turnusjobb hvor jeg ikke er hjemme før rundt 22.30 på kveldsvaktene og i seng til 23-23.30 så er jeg nå totalt utslitt. Når jeg ikke har kveldsvakt legger jeg meg gjerne senest 21.30, sovner også gjerne med ungene når de legger seg
 
Yngste har dårlig nattesøvn pga forkjølelse og væske i mellomøret. Vi bytter på å ta oss av henne om natten. Likevel... Får ikke hentet meg inn igjen. Ammer også, det tar jo energi. Og jobber turnus.
 
4-åringen vår sov nesten ikke fra hun var 6 mnd og frem til 1.5 år. Væske i mellomøret og kronisk mellomørebetennelse. Smøre blid, men sove - nope. Hun sov på dagtid, men da fikk ikke jeg sove. Selv hvor mye jeg prøvde. Her hjalp det med kaffe og energidrikke i bøtter og spann, og jeg fikk hele tiden høre at «det går over», men det var tøft. Ser du skriver at det ikke er gunstig å bytte så mye på hvem som har ansvar på natt og er oppe, men det var det vi ble nødt til å gjøre her.
Vi var også flinke til å legge oss tidlig (senest innen kl 22). Jeg trente også en del, noe som ga meg litt mer overskudd og energi. For meg var også litt egentid viktig for å klare å holde hodet over vann.
Da alt var over - og snuppa endelig sov bedre, så gikk jeg på en skikkelig smell, og besvimte på jobb, endte opp sykmeldt i 4 mnd. Alle prøver fine og lege konkluderte med stress og alt for lite søvn. Jeg stressa jo rundt og vaska hus og hadde støv på hjernen, istedenfor å slappe av. Der vet jeg bedre til neste gang...
Viktig å finne noe som hjelper for dere alle ❤️ La huset flyte en periode, det kan du ta når overskuddet er der. Invester i vaskehjelp innimellom. Stress minst mulig. Kanskje vil det bedre seg med pass også etterhvert? Vi var jo heldige og hadde barnevakt og avlastning slik innimellom.
Selv om jeg ble irritert over å høre det når det storma som verst: det blir bedre...
 
Back
Topp