Søvn og mat

Winkie

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Vår gutt har startet å legge seg for natten ved 19-tida. Dette er en rutine som han har startet helt selv, og som vi legger tilrette for å imøtekomme han på. Han sover fra ca 19 - ca 07 med matpauser. Måltidene på kvelden og natten ser ca sånn ut: kl 21, kl 23, kl 01, kl 06/07. Med andre ord spiser han veldig hyppig tidlig på natten. Også roer det seg etterhvert. Jeg har prøvd å bysse han og roe han ned uten mat de første rundene han våkner, men han roer seg ikke uten pupp, og etter å ha spist godt sovner han ved puppen og jeg kan legge han i senga si igjen.

Innimellom føler jeg at jeg overforer han, og tyr litt kjapt til puppen. Og det er derfor jeg spør dere andre med barn: hva hadde dere gjort? Hadde dere forsøkt flere runder med andre metoder for å hjelpe han med å sovne igjen, eller hadde dere gitt han mat dere også?

Det skal også sies at før han begynte å legge seg kl 19, la vi han for natten rundt kl 22-23, og spiste da ca hver annen time frem til leggetid, og våknet som regel første gang mellom kl 03-05 for mat.

Jeg gir frøkna mat så lenge hun ønsker mat. Hører fort forskjell om jeg tester med smokken først

Her legger hun seg om dagen rundt klokka åtte, og våkner først for mat på morgenkvisten (06—06.30) før hun sover videre. Så har ingen konkrete tips om natta. Hun spiser hyppig om kvelden før hun legger seg, hyppigere enn ellers på dagen, så har trolig litt «å gå på»? Merker hun sover mye dypere om natta enn ved de korte lurene på dagtid.

Kan jo være kosen din er ute etter også, at det rett og slett har blitt en vane, ikke godt å si. Ellers er det jo noen som så smått innfører bittelitt grøt om dagen for å teste.

Hvordan er vektoppgangen da? Jeg må også amme en del på kvelden og ca 1-2 ganger på natten (etter kl 23). Står opp mellom kl 7-9 en gang. For tiden. Varierer en del :P Er ikke lenge siden hun sov hele natten. *savner* ;)

Jeg har en skikkelig plugg, som var nesten 8 kg på tremndskontrollen, så vektoppgangen er det ingenting å si på.

Jeg får prøve meg litt mer frem, tror jeg. Kjenner det blir veldig lett å tilby pupp, når han sovner så godt igjen etter litt mer mat. Eller så kan det jo også være at han trenger den maten nå som han vokser så veldig. En annen ting jeg også har tenkt på er at i og med han sovner mens han spiser, kan det være han våkner relativt kjapt igjen fordi han ikke ble ordentlig mett ved forrige måltid?

Veslejenta vår legger seg for natta rundt kl.22. Vil ha mye og ofte pupp før hun roer seg helt.
Da sover hun som regel hele natta uten mat.
Men har i det siste vært litt mere urolig. Tar tid før hun sovner. Så har tenkt å begynne med litt grøt etterhvert.

Jeg har ikke erfaring med det da hun sover i ti timer i strekk og kanskje mer. Men om han er sulten er det jo bare riktig å gi mat. Evt prøve smokk hvis det er sugebehovet og ikke mat som gjelder.

Jeg har ikke erfaring med det da hun sover i ti timer i strekk og kanskje mer. Men om han er sulten er det jo bare riktig å gi mat. Evt prøve smokk hvis det er sugebehovet og ikke mat som gjelder.
Jeg har prøvd smokken, men den blir han bare sint på i de tilfellene. I bunn og grunn tenker jeg også det er riktig med pupp og mat, da det uten tvil roer han ned med en gang. Jeg tror kanskje jeg føler på det faktum at alle kommenterer hvor stor han er, og at jeg da blir litt redd for å gi han for mye mat (dersom det er mulig). Vet det trolig bare er dumt å tenke på, men det er jammen mange rare tanker som dukker opp som førstegangsmamma.

Jeg har en skikkelig plugg, som var nesten 8 kg på tremndskontrollen, så vektoppgangen er det ingenting å si på.

Jeg får prøve meg litt mer frem, tror jeg. Kjenner det blir veldig lett å tilby pupp, når han sovner så godt igjen etter litt mer mat. Eller så kan det jo også være at han trenger den maten nå som han vokser så veldig. En annen ting jeg også har tenkt på er at i og med han sovner mens han spiser, kan det være han våkner relativt kjapt igjen fordi han ikke ble ordentlig mett ved forrige måltid?
Jeg har tenkt samme tanke med min kar, for de gangene vi begge sovner fra ammingen er det kortere tid til neste måltid..

Jeg har prøvd smokken, men den blir han bare sint på i de tilfellene. I bunn og grunn tenker jeg også det er riktig med pupp og mat, da det uten tvil roer han ned med en gang. Jeg tror kanskje jeg føler på det faktum at alle kommenterer hvor stor han er, og at jeg da blir litt redd for å gi han for mye mat (dersom det er mulig). Vet det trolig bare er dumt å tenke på, men det er jammen mange rare tanker som dukker opp som førstegangsmamma.
Så lenge det bare er mm så skal det mye til å overfore en baby :) hadde du mata hver time hele døgnet så hadde jeg kanskje anbefalt andre metoder ;) men har en puppebaby selv. spiser oftere på kvelden, men ofte jeg ikke får roa ho ned uten pupp, men bare bruker meg som smokk.. Vil ikke ha smokk mi heller.. Her våkner ho for å gulpe, hvis ho sovner ved puppen... Så jeg føler jeg overforer også.. men babyene styrer matinntaket selv :)

Så lenge det bare er mm så skal det mye til å overfore en baby :) hadde du mata hver time hele døgnet så hadde jeg kanskje anbefalt andre metoder ;) men har en puppebaby selv. spiser oftere på kvelden, men ofte jeg ikke får roa ho ned uten pupp, men bare bruker meg som smokk.. Vil ikke ha smokk mi heller.. Her våkner ho for å gulpe, hvis ho sovner ved puppen... Så jeg føler jeg overforer også.. men babyene styrer matinntaket selv :)
Takk for beroligende innspill.
I natt var det helt annerledes igjen. Han la seg for kvelden kl 20, våknet så for mat kun to ganger: 23.30 og 05.30. Han har heller ikke våknet enda nå kl 07.45.

Jenten vår er også slik. La henne kl 20 i går. Hun sov da fram til 3 og spiste da mat hver time fram til 8. Legger jeg henne med meg kl 22. Spiser hun kl 5 og 9

Hvis han blir sint om han får smokken. hadde jeg fortsatt tilbudt mat. Sjansen er stor for at han kommer til å sove lengre etter hvert, og han spiser mye før han har en lengre søvnperiode. =)

Har det likt her.... Her legger hun seg kl 19 og sover til ca midnatt også hver 3 time igjen, gjort det hele tiden :( vår første sov 12 timer uten mat fra gaaanske tidlig... Hun er 4 mnd på lørdag og her er vi oppe i en hel porsjon grøt på kveld, gjort d ett par kvelder men hjelper ikke foreløpig hvertfall... Hun er 7,5 kg og stooort matvett... Sambo sover med henne nå om dagen og hun blir sint bare m tutt og siden vi har en 3 åring kan vi nesten ikke la henne skrike så lenge itilfelle hun vekker han... Hun sluker melken virkelig så usikker på om hun er sulten eller om det er mer vanen at hun våkner... Er veldig sliten av og ikke få mer sammenhengende søvn og trenger også råd men har prøvd det meste... Har du prøvd me vann? Syns faktisk det er litt vondt å lese om at nesten alle sover så og si rundt når mi langt i fra gjør det :(

Har det likt her.... Her legger hun seg kl 19 og sover til ca midnatt også hver 3 time igjen, gjort det hele tiden :( vår første sov 12 timer uten mat fra gaaanske tidlig... Hun er 4 mnd på lørdag og her er vi oppe i en hel porsjon grøt på kveld, gjort d ett par kvelder men hjelper ikke foreløpig hvertfall... Hun er 7,5 kg og stooort matvett... Sambo sover med henne nå om dagen og hun blir sint bare m tutt og siden vi har en 3 åring kan vi nesten ikke la henne skrike så lenge itilfelle hun vekker han... Hun sluker melken virkelig så usikker på om hun er sulten eller om det er mer vanen at hun våkner... Er veldig sliten av og ikke få mer sammenhengende søvn og trenger også råd men har prøvd det meste... Har du prøvd me vann? Syns faktisk det er litt vondt å lese om at nesten alle sover så og si rundt når mi langt i fra gjør det :(

Du får trøste deg med det at det sikkert er flere enn oss som må opp om natta og mate. De er bare så trøtte at de ikke orker å gå inn her og lese! :P :laugh: Jeg velger å tro det! :D Hehe.

Jeg kan berolige deg (og sikkert mange andre) med at mi frøken slett ikke sover rundt. Så langt sliter jeg med å finne at hun har noen rutiner. Har sovnet alt fra halv ni til kl ett... Uansett når hun sovner spiser hun flere ganger for natten, selv om hun har spist godt før hun sovnet. Vi tenker å starte med litt grøt nå og se om det fører til at hun sover lengre. Ikke en hel natts søvn siden September her :-P

Ps, kan legge til at her går det i perioder bare én til to timer mellom måltidene på kveld og natt (og forsåvidt på dagen også), så jeg synes soving fra kl 19 til midnatt høres ut som en drøm :-P

Dere er ikke alene nei! Vi har styra med legging om kvelden lenge, prosessen har tatt flere timer hver kveld lenge, med overtrøtt og misfornøyd baby. Så etter juleferien bestemte vi oss for å prøve noe nytt og har prøvd opp og ned-metoden en ukes tid. Igår sovnet han ganske fort, uten grining bare litt klaging, men da trøstet jeg ham i senga med smokk og klut.
Han har sovet ganske godt om natta til nå, når han først sovner - som regel 6-7 timer før første matpause - men fra jula har han våknet hver fjerde time og nå de siste dagene hver tredje.. Vet ikke om det er som følge av endrede leggerutiner eller av økt matbehov, men vi starter med grøt nå og håper det vil hjelpe for jeg er trøøøtt!

Her soves det fra ca 19 til 01.30, så våkner hun hver 2-3 timer for mat frem til 6.30/7.30. Før nyttår sov hun litt lenger mellom hvert måltid, så føler at matbehovet har økt her også i det siste. Håper det hjelper litt å begynne med grøt snart :) En hel natts søvn ser jeg frem til!

Back
Topp