Ikke for tidlig med leggerutiner - du ser fort om det funker
Mi er 10 uker og har hatt leggetid rundt 18:30 i 3-4 uker. Da vi startet å justere hadde hun for vane å ta kvelden 23:30 og det var litt for seint for mor sjøl. Har en gutt fra før så da må jeg også opp om morgenen, så kan ikke ligge i senga med baby utover formiddagen.
Det er to ting jeg synes fungerer veldig godt for å justere leggetid om kvelden og det er:
1. definere ca stå opp tid hvor man står opp og tar morgenstell, om baby trenger å sove igjen fort kan man gå over til dagsoving, altså der hvor baby sover på dagen enten det er bæretøy, vugge, vogn eller soverom med åpne gardiner.
Og 2. prøve å styre siste lur/ 1,5 til 2 timer våkentid før det er legging
Vi begynte med å forsøke legging 30-60 min tidligere ca annenhver dag så når gammel rutine var å gå på soverom 22:30 og baby sovner 23:30, så prøvde vi fra ca 21:30 første kveld også litt tidligere neste kveld om det nye tidspunktet fungerte osv. Og når vi først var igang begynte baby selv å regulere seg til kveldstrøtt tidligere på kvelden. Vi brukte bare litt over en uke fra 23:30 til 18:30
Men, ikke tenk at noe er feil om det ikke går så fort for babyer er forskjellige. Og hvordan de faller i søvn er individuelt. Er babyen mye plaget med mageknip og uro kan det være vanskeligere å få til og babyen kn trenge mye hjelp for å falle til ro. Men det skader ikke å prøve.
Min forrige baby var enkel å få til å sove lurer på dagen, bare å trille i vei også sov han godt. Denne frøkna er derimot ei større urokråke dagen lang og jeg må jobbe hardt både for å få henne i søvn og for å holde henne sovende. Fokuserer på å få til èn bedre lur, som helst skal være 1,5 time (kan bli mellom 2 og 3 timer på gode dager) og ellers har hun kortere lurer. Prøver å time at hun sover i 16-tida og at hun ikke sover noe særlig etter klokka 17. Isåfall bare en liten powernap i vippestolen om hun får det til. Hun er som regel helt ferdig rundt 18:15 og skriker en del inne på soverommet før hun får til å amme litt og sovner. Noen ganger er hun så trøtt eller overstimulert at hun må sove litt før hun våkner og spiser kveldsmaten sin i halvsøvne
Hun sover enn så lenge da veldig godt og jeg kan gå ut av rommet ganske fort og sitte i stua og slække for meg selv
Storebroren som sov bedre på dagen var mye vanskeligere å få til å sovne om kvelden, selv om han gråt mindre enn lillesøster, legging tok lang tid og han våknet som regel mange ganger utover kvelden inntil jeg gikk og la meg med han. Noen kvelder måtte jeg bare droppe å være i stua og heller legge meg på soverommet med han.
Så babyer er forskjellige, men bare å prøve. Det er veldig deilig når man får litt kveld alene for seg selv igjen